Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

TENTOONSTELLING OVER INTERNATIONAAL SUCCES NEDERLANDSE VORMGEVING

NEDERLANDSE PREMIÈRE REISTENTOONSTELLING IN GERENOVEERD GLASPALEIS

Het onlangs gerestaureerde Glaspaleis in Heerlen beleeft van 8 oktober t/m 3 november 2004 de Nederlandse première van de internationale tentoonstelling "The foreign affairs of Dutch design". Deze reizende expositie toont de komende twee jaar in diverse landen de successen van Nederlandse ontwerpers en bureaus op de buitenlandse markt. Voordat de tentoonstelling op wereldreis gaat, is deze eerst in het Glaspaleis te zien.
De tentoonstelling "The foreign affairs of Dutch design" is een initiatief van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers BNO en Premsela, stichting voor Nederlandse vormgeving, ondersteund door de EVD (onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken). Het is voor het eerst dat er een dergelijke complete overzichtstentoonstelling is samengesteld van het succesvolle werk dat Nederlandse vormgevers maakten voor internationale markten en bedrijven.
De Bugaboo; de campagnes van KesselsKramer voor Diesel; de postzegels van Dick Bruna voor de Japanse post; de lingerie van Marlies Dekkers; de bewegwijzering van Bureau Mijksenaar voor vliegvelden in de VS. Dit zijn slechts enkele ontwerpen die te zien zijn op "The foreign affairs of Dutch design". De tentoonstelling is gericht op een breed publiek van vakgenoten, studenten, bedrijven, overheden, belangstellende consumenten en de buitenlandse pers. De buitenlandse première van de tentoonstelling vindt plaats van 23 t/m 26 september 2004, in Studio 95 (the Old Truman Brewery), tijdens de London Design Week. De opening van de expositie in Heerlen is op 8 oktober, en gaat vergezeld van een symposium over het Nederlandse exportbeleid. Tijdens de tentoonstelling, op 1 november, vindt in het Glaspaleis de conferentie "Grenzeloze ambitie ­ vormgevingsbeleid in het buitenland" plaats. Na Heerlen zal "The foreign affairs of Dutch design" twee jaar lang in diverse landen te zien zijn. Onder anderen Australië, Duitsland en Zuid-Afrika hebben inmiddels belangstelling getoond. Recente reisschema's worden gepubliceerd op de sites van Premsela (www.premsela.org) en BNO (www.bno.nl/en).
Het tentoonstellingsontwerp is van Gilian Schrofer. Designhistoricus en publicist Toon Lauwen treedt op als redacteur en curator, geadviseerd door een selectiecommissie bestaande uit Gert Hans Berghuis, Emmy van Gool, Ronald Lewerissa, Roelof Mulder, Gilian Schrofer, en Marcel Wanders. Het grafisch ontwerp wordt verzorgd door Thonik. De organisatie is in handen van de BNO. Het Glaspaleis in Heerlen is als locatie voor deze internationale tentoonstelling mede gekozen vanwege de centrale ligging in de Euregio Maas-Rijn, wat de locatie toegankelijk maakt voor publiek uit Nederland, Duitsland, België. Het Glaspaleis werd in 1932 ontworpen door Frits Peutz (1896-1974) en is één van de 1000 belangrijkste architectuurmonumenten van de 20ste eeuw. Het glazen cultuurpaleis is na een grondige restauratie op 30 juni 2004 officieel heropend, en biedt nu onderdak aan vijf Heerlense culturele instellingen, waaronder Stadsgalerij Heerlen, museum voor moderne en hedendaagse kunst, en Vitruvianum, centrum voor architectuur. Voor informatie over het Glaspaleis kijk op www.glaspaleis.nl.
---