Gemeente Rotterdam

Nr.133
8 oktober 2004

Rotterdams College: RET verder als overheids-NV

Het college van B en W heeft vandaag een principebesluit genomen over de verzelfstandiging van de RET en dit medegedeeld aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Het College heeft besloten de RET om te vormen tot een 100% overheids-NV. Daarnaast stelt het College voor om, op basis van onderzoek van onderzoeksbureau McKinsey & Company, te komen tot een structurele kostenreductie door de RET in de komende jaren. Het College draagt de RET op om in 2006 een kostenreductie van E 25 tot E 30 miljoen ten opzichte van 2003 te behalen. In 2006 wordt onderzocht hoe tot verdere kostenreductie kan worden gekomen, uiterlijk te behalen in 2009. De besluiten worden door het College genomen om de kosten van de RET terug te brengen tot een marktconform kostenniveau. Zo kan het bestaan van de RET in de toekomst zeker worden gesteld en krijgen Rotterdammers in de toekomst meer waar voor hun geld. Voordat definitieve besluiten worden genomen, worden de voornemens omtrent de RET eerst aan de gemeenteraad voorgelegd.

Verzelfstandiging RET
Om te voldoen aan de wensen van de minister van Verkeer en Waterstaat en de noodzaak om te komen tot een marktconform kostenniveau wordt gestreefd de RET per 1 januari 2006 te verzelfstandigen. Het college van B en W heeft dan ook besloten tot de omvorming van de RET tot een overheids-NV. Deze NV wordt een maatschappelijke onderneming primair gericht op de Stadsregio Rotterdam. Statutair wordt vastgelegd dat de RET een klantgericht bedrijf blijft, met een kwalitatief hoogwaardig product tegen een concurrerende prijs. De algemeen directeur van de RET zal dan ook worden opgedragen de verzelfstandiging verder uit te werken. Het College vraagt de minister van Verkeer om niet reeds in 2009 tot een openbare aanbesteding van de concessie te verplichten in onze regio. De kans dat de RET deze aanbesteding dan wint is zeer gering. Het weerstandsvermogen van het bedrijf is dan nog niet voldoende gegroeid om te kunnen concurreren met commerciële partijen. Daarnaast acht het College een eventuele opsplitsing in vervoersmodaliteiten bij een openbare aanbesteding in een grootstedelijke regio niet gewenst. Het Rotterdamse College is dan ook bereid de RET te verzelfstandigen er van uitgaande dat een langdurige onderhandse concessie mogelijk is tot 2017.

Uitkomst quick scan
Dit voorjaar heeft het College opdracht gegeven aan onderzoeksbureau McKinsey & Company om de bedrijfsvoering van de RET door te lichten. Dit ondermeer vanwege de voorgenomen invoering van marktwerking in het openbaar vervoer. Als de RET in de toekomst als gezond bedrijf wil intekenen op concessies moet het presteren tegen een marktconform kostenniveau. Ook subsidiëring wordt hierbij afhankelijk van een doelmatige uitvoering van het openbaar vervoer. McKinsey heeft de afgelopen maanden intensief onderzoek gedaan naar de kostenstructuur van de RET en deze vergeleken met andere openbaarvervoersbedrijven in de wereld. Ook zijn interviews gehouden met het management en werkgroepen van vertegenwoordigers van het personeel. Hierin werden de verschillende verbetermaatregelen besproken en op hun haalbaarheid getoetst. Dit heeft geresulteerd in de quick scan. McKinsey concludeert dat de kostenstructuur op een aantal punten voor verbetering vatbaar is. De kostenstructuur zoals deze nu bestaat, is niet marktconform. Om de besparing te realiseren zijn in samenwerking met werkgroepen van RET-medewerkers potentiële maatregelen onderzocht. De belangrijkste maatregelen zijn terug te voeren op het verhogen van de productiviteit van het rijdend personeel, het onderhoud efficiënter uitvoeren en besparen op de overheadkosten. Al in eerdere plannen van de RET zijn reeds aanzienlijke besparingen opgenomen. Daaronder vallen de kostenreducties die voortkomen uit het eerder voorgenomen herontwerp. De RET verwacht bijvoorbeeld in 2004 de kosten reeds met ongeveer E 10 miljoen te reduceren. De komende maanden worden de maatregelen die genomen dienen te worden door de RET nader uitgewerkt. In 2006 dient de RET E 25 a E 30 miljoen kostenreductie te hebben gerealiseerd. Om het totaal aan besparingen te behalen dienen forse investeringen te worden gedaan, onder meer in een sociaal plan. In oktober 2006 dient de RET dan ook met een plan van aanpak te komen hoe verder de kosten kunnen worden teruggebracht tot een marktconform niveau in 2009. Verzelfstandiging van de RET levert een belangrijke bijdrage aan het realiseren van heldere doelstellingen, contractafspraken en meer verantwoordelijkheid en verbetering van de effectiviteit van het management. Door de verzelfstandiging ontstaan er namelijk meer prikkels om te komen tot een marktconform kostenniveau.

Verdere besluitvorming
Op 26 oktober 2004 worden de voorstellen in de commissie Verkeer en Vervoer gecombineerd met de commissie Middelen besproken. Na deze bespreking zal het College een definitief besluit nemen en werkt de RET de voorstellen verder uit.

noot voor de redactie/