Gemeente Rotterdam

Bestuursdienst

Communicatie

Nr.131

8 oktober 2004 .

Plan toont maatregelen ter verbetering van lokale luchtkwaliteit

Met een schoner eigen wagenpark, doorstroom bevorderende maatregelen op de stadswegen en aansluiting van huizen op stadsverwarming en industriële restwarmte wil Rotterdam de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Dit blijkt uit het Plan van Aanpak Knelpunten Luchtkwaliteit Rotterdam dat het college van burgemeester en wethouders onlangs heeft vastgesteld.

Door het plan van aanpak vast te stellen, legt Rotterdam zichzelf op om onder andere de volgende maatregelen te nemen:


- Zo veel mogelijk wijken en nieuwbouw op stadsverwarming aansluiten en het hergebruik van industriële restwarmte stimuleren.


- Maatregelen aan stadswegen die als knelpunt zijn gesignaleerd zoals doorstroom bevorderen (groene golf) of fysieke maatregelen aanbrengen aan de weg (tunnel).


- Schone voertuigtechnologie invoeren in het eigen wagenpark en gemeentelijke vervoerplannen verplicht stellen. De gemeente draagt hiermee haar voorbeeldfunctie uit.

Bovenstaande maatregelen liggen binnen de bevoegdheid van de gemeente Rotterdam. In veel gevallen heeft de gemeente echter niet de bevoegdheid om noodzakelijke maatregelen te treffen. Duidelijk voorbeeld hiervan is de invoering van de 80km-maatregel op de Ring. Dit valt onder de bevoegdheid van de minister van Verkeer en Waterstaat. Dit geldt ook voor maatregelen bij de scheepvaart. De bevoegdheid om schonere motoren te verplichten, waar grote resultaten te verwachten zijn, ligt bij het Rijk en de Europese Commissie. De gemeente zal het Rijk daarom op zijn verantwoordelijkheden blijven aanspreken.

Verkeer is de voornaamste bron van de luchtverontreiniging in Rotterdam. Rotterdam kent meer vrachtverkeer, personenvervoer en scheepvaart dan andere steden. Hierdoor is de bijdrage van het verkeer aan de luchtkwaliteit meer dan 50 procent. Daarnaast heeft Rotterdam net als andere grote steden te maken met de uitstoot veroorzaakt door industrie en huishoudens. Uitgaande van de Europese stikstofdioxidenorm voor 2010 heeft Rotterdam op dit moment een overschrijding langs alle Rijkswegen en ongeveer 10 procent van de stadswegen. Het Besluit luchtkwaliteit verplicht Rotterdam daarom een plan van aanpak op te stellen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

noot voor de redactie/