Gemeente Zwolle

Reactie op nota Mobiliteit.
Sterke regiofunctie vraagt om inzet mobiliteit

De Nota Mobiliteit sluit aan bij de prioriteiten, die het kabinet al eerder in de Nota Ruimte legt bij de economische kerngebieden. Die zijn in de Nota voor het overgrote deel gepositioneerd in het westen van het land. Voor Zwolle levert de Nota Mobiliteit daarmee nauwelijks een bijdrage aan de regionale bereikbaarheid. Tegelijk is Zwolle een stad, die zich economisch sterk manifesteert en waar een belangrijke verstedelijkingsopgave ligt. In dat opzicht biedt de Nota Mobiliteit geen boter bij de vis. Het college van B&W betreurt dat. De verantwoordelijkheid voor bereikbaarheid wordt in belangrijke mate decentraal neergelegd bij provincie en gemeente. Tegelijk is het beschikbare budget om die verantwoordelijkheid in te vullen gering. Bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde voor economische ontplooiing.

De gemeente Zwolle onderschrijft het uitgangspunt van de nota Mobiliteit als het gaat om het feit dat mobiliteit een belangrijke voorwaarde voor een gezonde en sterke economie is en het mensen de kans geeft zich te ontwikkelen en te ontspannen. Ook in Zwolle is dit zo. Het Rijk lijkt ervan uit te gaat dat de problemen, na de uitvoering van de benuttingsmaatregelen tussen de knooppunten Hattemerbroek en Lankhorst op de A28 tot 2020 zijn opgelost. Het college hecht aan een meer fundamentele oplossing en vindt een gedegen planstudie daarvoor een belangrijke voorwaarde. De scharnierfunctie die de Nota Ruimte toekent aan Zwolle betekent ook een belangrijke voorwaarde voor een goede bereikbaarheid via de internationale transportas, de A28.

Naast de A28 vormt ook de N35 (Ceintuurbaan) een schakel in het landelijk hoofdwegennet. De gemeente Zwolle is van mening dat de Rijksoverheid hierin haar medeverantwoordelijkheid moet nemen. Daarnaast is op korte termijn een aanzienlijke investering nodig om de HIS (Hoofdinfrastructuur Stadshagen) te realiseren. Om de verstedelijkingsafspraken te realiseren is dit van essentieel belang. De HIS ontsluit niet alleen de wijk Stadshagen, maar ook het achterliggende gebied (Zwartewaterland). Er zullen dagelijks 17.000 voertuigen van gebruik gaan maken. Zoals eerder gezegd blijft Zwolle samen met de provincie en de gemeente Kampen het belang benadrukken, dat Zwolle als economisch kerngebied aangewezen had moeten worden. De nota Mobiliteit ligt nu ter inzage voor de inspraak. De gemeente Zwolle formuleert nog een officiële inspraakreactie.


---