Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

08-10-'04; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Maleisië, circuit Sepang (Kuala Lumpur)

SCHOUTEN (32e) BOEKT IETS TE KORT PROGRESSIE - SMRZ (15E) OP SCHEMA

Dit weekeinde staat in het teken van de 14e Grand Prix van dit seizoen, die op het circuit van Sepang nabij de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. Voor Powerfuse coureur Raymond Schouten was het wederom een eerste kennismaking met ditmaal een circuit met veel snelle bochten. "Dat ligt me normaalgesproken wel. Ik kon dan ook wel redelijk snel aan de baan wennen. Vanmorgen draaide ik de 28e tijd en dat bood perspectief. Maar vanmiddag, toen het wel ietsje harder ging, kwam ik met de versnellingsbakverhoudingen niet goed uit de voeten. De machine liep ook niet helemaal lekker en achter hadden we een betere veringafstelling kunnen hebben", concludeert Schouten, nadat hij voor zijn gevoel 'slechts' 0,5 seconde van zijn rondetijd uit de vrije ochtendsessie had afgereden. "Normaal gesproken rij je in zo'n 2e training op een nieuwe baan 1 of 2 seconden van je tijd af uit de eerdere trainingen. Maar het liep niet zoals ik wilde. Als je van de verschillende tijdopnames uit de 3 secties de snelste tijden bij elkaar telt was ik bijna een seconde sneller geweest, alleen reed ik die tijden niet in een en het zelfde rondje. Dat had me ook weer op de 28e plaats gebracht, en dat is war ik morgen voor wil gaan, een startplaats bij de eerste 30", vervolgt Schouten. Chef monteur Hans Spaan ziet dan ook nog wel mogelijkheden voor progressie. "Vandaag bleef de vooruitgang even uit, maar als we morgen de 'bak' en achtervering op de rit hebben, we willen een andere veer met andere voorspanning gebruiken, dan kan er zeker nog wel wat af. En Raymond groeit normaal gesproken altijd iedere training op een voor hem nieuwe baan, en er ligt verder niets in de weg om dat ook morgen zo te laten zijn", aldus Spaan.

Zijn pupil in de kwartliter klasse, de Tsjech Jakub Smrz, reed zowel in de vrije training als in de tijdtraining prima rondetijden. "Vanmorgen stond ik 17e en vanmiddag reed ik er 2,4 seconden af en klom ik op tot de 15e plaats. Dat zou een prima uitgangspositie zijn voor de race van zondag", opent Smrz, die dit weekeinde in zijn 59e GP van start gaat. "Ik heb hier drie keer eerder gereden en altijd goed gescoord. Alleen heeft de baan 10 rechter bochten en 5 linker. Op zich maakt dat voor het rijden niet uit, maar wel voor de banden. Ik had vandaag wat last van 'sliding', maar dat moeten we veringstechnisch op zien te vangen. Dunlop heeft ons hier prima 'geschoeid', dus dat moet ook in deze warmte geen probleem zijn. Ten opzichte van Qatar is het hier lekker. Als je hier je vizier open doet voel je frisse wind, in Doha was het net of er een hete föhn in je gezocht stond te blazen. Ze geven echter wel af en toe regen door. Meestal aan het einde van de dag na de trainingen, maar vandaag had de MotoGP training ook wat regen. Wat de afstellingen betreft staat er dus iets aan de verin g en aan de versnellingsbak te doen, verder gaat de Honda als vergif", besluit Smrz.

Zes uur tijdverschil met Kuala Lumpur

Het tijdverschil met Kuala Lumpur in Maleisië bedraagt zes uur. Het wordt dus een vroegertje voor de racefans die de GP van aanstaande zondag live willen volgen op Eurosport. De warm up trainingen zijn zondagmorgen al vanaf 04.00 uur te zien. Het tijdschema voor de wedstrijden, omgerekend naar Nederlandse tijd staan hieronder vermeld.

Zondag 10 oktober (in Nederlandse tijd)

05.15 uur 125cc Race

06.30 uur 250cc Race

08.00 uur MotoGP Race

Rossi en Biaggi over hun straf in de Qatar GP

Valentino Rossi en Max Biaggi kregen van de race directie een straf opgelegd omdat mensen van hun team startposities hadden 'schoon' gemaakt. Rossi's team deed dat met behulp van wat burnouts met een scooter en het team van Biaggi ging met water en een borstel in de weer. Hier laten we de rijders en hun teammanagers eens aan het woord. Als eerste regerend kampioen Valentino Rossi, die op de grid als 21e moest starten. Rossi maakte echt een wereldstart en lag na de eerste bocht al rond de negende plaats. Rossi klom in de ronden daarna nog wat naar voren totdat hij in de zesde ronde met zijn achterwiel buiten de baan raakte en de controle over zijn Yamaha M1 verloor en daarna een groot stuk van het asfalt van Losail van heel dichtbij heeft gezien. Rossi: "Ten eerste wil ik even kwijt dat ik verbaasd en heel erg teleurgesteld ben over de beslissing dat ik aan het einde van het veld moest starten," vertelde Rossi na de race. "Ik heb niet het idee dat er enige consequentheid in een aantal van de gemaakte beslissingen te vinden is. Bij andere races hebben mensen hun startplekken ook schoon gemaakt en toen is er niets gebeurd. Mijn team deed iets wat ze altijd met Mick Doohan deden als de baan vuil was. Ik wist er niets vanaf tot nadat het al gebeurt was.

Max Biaggi stond op die 22e startplaats op een wat vuiler gedeelte en kwam een stuk minder goed van zijn plaats dan Rossi. Maar ook Max rukte, weliswaar wat minder snel, tijdens de race op naar voren en probeerde in de laatste ronde nog de vierde plaats van Barros over te nemen maar was iets te enthousiast en maakte even een excursie door de grindbak waarmee hij een plaats verloor aan Nicky Hayden. Biaggi: "Ik startte vanaf de laatste plaats vanwege de straf die mijn team kreeg," vertelde Biaggi. "Tja, wat kan ik daar over zeggen. Het was het resultaat van een klacht van een van onze rivalen. Hoe dan ook, voor de derde keer op rij was het vanaf de start al lastig. Ik had de moed echter nog niet laten zakken, zelfs niet toen ik ook nog eens slecht van mijn plaats kwam doordat het achterwiel in het zand spinde, wat overigens in overvloed aanwezig was. Rossi zat op het middelste gedeelte van het circuit, het schoonste gedeelte, en maakte een wereldstart."

Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl tekst: René van der Does

Hoe dicht zijn Dovizoso, Pedrosa en Rossi bij de wereldtitel?

Het gaat zelden fout bij de twee Honda rijders. Zo hebben Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso allebei maar een DNF (did not finish) achter hun naam staan. Verder zijn beide rijders, op de twee DNF's na, dit seizoen nog geen enkele keer buiten de top vier gefinisht. Rossi heeft dan wel een briljant eerste seizoen op de Yamaha maar twee DNF's zijn een grote aanslag op zijn puntentotaal. Hoe dicht zijn de klassementsleiders bij de titel?

De Italiaan Andrea Dovizioso, die eigenlijk op de 'oude' machine van Pedrosa rijdt, doet het iets minder goed dan Pedrosa, 228 punten ten opzichte van 254 punten, maar heeft ten opzichte van de concurrentie meer ademruimte. Dovi heeft namelijk 61 punten voorspong op Hector Barbera in de 125cc strijd en Pedrosa heeft 43 punten voorsprong op Sebastian Porto in de 250cc titelstrijd. De kans dat Dovizioso in Maleisië de nieuwe 125cc kampioen wordt is erg groot. Als Dovi in deze lijn doorgaat en niet buiten de top vier finisht is het gedaan. Barbera maakt eigenlijk alleen nog een kans als hij in Sepang weet te winnen en dat Andrea Dovizioso niet op het podium komt, het verschil is dan nog 49 punten met twee races te gaan. Daarna zou Barbera dan beide races, Phillip Island en Valencia, moeten weten te winnen terwijl Dovizioso beide keren niet aan de finish moet komen om de titel binnen te slepen, een schier onmogelijke taak dus, maar ... niets is onmogelijk. Dovizioso kan natuurlijk tijdens de trainingen in Sepang hard ten val komen en de rest van het seizoen uitgeschakeld zijn.

Spanjaard Dani Pedrosa zal er wat harder voor moeten werken om in Sepang al kampioen te worden. Alleen een overwinning in combinatie met een derde plaats of lager voor Porto zullen goed genoeg zijn voor de 250cc titel. Een andere combinatie waarin de Spanjaard acht punten meer behaald dan Porto zijn ook genoeg voor de titel. Als Porto uitvalt heeft Pedrosa genoeg aan een achtste plaats om Randy De Puniet voldoende van zich af te houden in de daaropvolgende races. De Puniet zelf heeft het al opgegeven.

Valentino Rossi zal er nog het hardste voor moeten werken na zijn crash in Qatar. Voor de race in het Midden Oosten had Rossi nog een voorsprong van 39 punten maar nu nog maar 14 ten opzichte van Sete Gibernau. Drie overwinningen van Gibernau, ongeacht de positie van Rossi, zijn genoeg voor de titel. Werk aan de winkel dus voor Rossi en consorten.

Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl tekst: René van der Does

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Kopron Team Scot


2'13.685

219.8

2

Hector BARBERA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

2'13.903

222.0


3

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM

2'14.458

219.4


4

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc

2'14.487

217.0


5

Jorge LORENZO

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing

2'14.765

217.0


6

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'14.898

221.3


7

Casey STONER

AUS

KTM Red Bull KTM

2'15.197

217.5


8

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Rauch Bravo

2'15.290

218.1


9

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'15.309

214.8


10

Fabrizio LAI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team

2'15.345

218.0


11

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI Semprucci Malaguti

2'15.432

214.5


12

Julian SIMON

SPA

HONDA Angaia Racing

2'15.498

214.9


13

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

2'15.505

218.8


14

Steve JENKNER

GER

APRILIA Rauch Bravo

2'16.009

216.4


15

Gino BORSOI

ITA

APRILIA Globet.com Racing

2'16.301

215.8


16

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

2'16.361

216.4


17

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'16.400

214.2


18

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'16.444

215.1


19

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team

2'16.500

216.0


20

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'16.523

217.1


21

Simone CORSI

ITA

HONDA Kopron Team Scot

2'16.578

219.9


22

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc

2'16.682

216.6


23

Angel RODRIGUEZ

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing

2'17.087

210.3


24

Dario GIUSEPPETTI

GER

HONDA Elit Grand Prix

2'17.255

220.0


25

Lukas PESEK

CZE

HONDA Ajo Motorsport

2'17.278

210.9


26

Toshihisa KUZUHARA

JPN

HONDA Angaia Racing

2'17.558

212.3


27

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA Team Hungary

2'17.765

212.8


28

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA Globet.com Racing

2'18.542

215.7


29

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Sterilgarda Racing

2'18.781

213.1


30

Marketa JANAKOVA

CZE

HONDA Angaia Racing

2'19.389

216.7


31

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Hungary

2'19.449

211.7


32

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing

2'19.511

213.1


33

Max SABBATANI

ITA

HONDA Ajo Motorsport

2'19.530

210.1


34

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI Semprucci Malaguti

2'20.000

211.3


35

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA Matteoni Racing

2'20.598

210.2

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


2'06.940

258.1

2

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'07.644

255.6


3

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA Aprilia Racing

2'08.345

254.7


4

Toni ELIAS

SPA

HONDA Fortuna Honda

2'08.501

256.2


5

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'08.510

256.3


6

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'08.795

252.5


7

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc

2'08.905

254.0


8

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA Campetella Racing

2'09.051

252.6


9

Roberto ROLFO

ITA

HONDA Fortuna Honda

2'09.364

250.1


10

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

2'09.760

250.2


11

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

2'09.892

249.0


12

Marcellino LUCCHI

ITA

APRILIA MS ApriliaTeam

2'10.010

256.3


13

Anthony WEST

AUS

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

2'10.294

251.2


14

Erwan NIGON

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'10.494

248.2


15

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing

2'10.533

252.6


16

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'10.847

249.8


17

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA Team UGT Kurz

2'10.902

244.6


18

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany

2'11.043

250.9


19

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA Aprilia Germany

2'11.084

245.1


20

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc

2'11.114

255.1


21

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc

2'11.160

248.1


22

David DE GEA

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

2'11.231

250.9


23

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Campetella Racing

2'11.518

249.5


24

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Campetella Racing

2'11.707

252.6


25

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'12.364

247.1


26

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA NC World Trade

2'12.623

247.6


27

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA Team UGT Kurz

2'14.901

233.9

Not

qualified (Out 107%)

2'15.825

Gergo TALMACSI

HUN

YAMAHA NC World Trade

2'15.922

233.1

Klaus NÖHLES

GER

HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing

x

x

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Makoto TAMADA

JPN

HONDA Camel Honda


2'02.394

309.5

2

Sete GIBERNAU

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda Mot

2'02.629

305.2


3

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha

2'02.700

305.4


4

John HOPKINS

USA

SUZUKI Team Suzuki MotoGP

2'03.110

296.6


5

Alex HOFMANN

GER

KAWASAKI Kawasaki Racing Team

2'03.321

299.1


6

Shinya NAKANO

JPN

KAWASAKI Kawasaki Racing Team

2'03.582

299.8


7

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI Ducati Marlboro Team

2'03.816

304.9


8

Max BIAGGI

ITA

HONDA Camel Honda

2'04.012

309.2


9

Troy BAYLISS

AUS

DUCATI Ducati Marlboro Team

2'04.079

304.0


10

Carlos CHECA

SPA

YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha

2'04.245

302.4


11

Nicky HAYDEN

USA

HONDA Repsol Honda Team

2'04.538

304.2


12

Neil HODGSON

GBR

DUCATI D'Antin MotoGP

2'04.738

307.8


13

Colin EDWARDS

USA

HONDA Telefonica Movistar Honda Mot

2'05.060

300.5


14

Alex BARROS

BRA

HONDA Repsol Honda Team

2'05.078

305.1


15

Jeremy McWILLIAMS

GBR

APRILIA MS Aprilia Racing

2'05.127

297.8


16

Norick ABE

JPN

YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3

2'05.342

295.1


17

Yukio KAGAYAMA

JPN

SUZUKI Team Suzuki MotoGP

2'05.521

297.4


18

Ruben XAUS

SPA

DUCATI D'Antin MotoGP

2'05.773

301.4


19

Marco MELANDRI

ITA

YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3

2'07.377

298.8


20

Garry McCOY

AUS

APRILIA MS Aprilia Racing

2'08.251

293.8


21

Nobuatsu AOKI

JPN

PROTON KR Proton Team KR

2'08.553

296.3


22

James HAYDON

GBR

PROTON KR Proton Team KR

2'09.494

286.5


23

Youichi UI

JPN

HARRIS WCM WCM

2'10.458

289.0

Not

qualified (Out 107%)

2'10.961

James ELLISON

GBR

HARRIS WCM WCM

2'12.791

270.9

************

Ingezonden persbericht