Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
08-10-'04; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Maleisië, circuit Sepang (Kuala Lumpur)
SCHOUTEN (32e) BOEKT IETS TE KORT PROGRESSIE - SMRZ (15E) OP SCHEMA
Dit weekeinde staat in het teken van de 14e Grand Prix van dit seizoen, die op het circuit van Sepang nabij de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. Voor Powerfuse coureur Raymond Schouten was het wederom een eerste kennismaking met ditmaal een circuit met veel snelle bochten. "Dat ligt me normaalgesproken wel. Ik kon dan ook wel redelijk snel aan de baan wennen. Vanmorgen draaide ik de 28e tijd en dat bood perspectief. Maar vanmiddag, toen het wel ietsje harder ging, kwam ik met de versnellingsbakverhoudingen niet goed uit de voeten. De machine liep ook niet helemaal lekker en achter hadden we een betere veringafstelling kunnen hebben", concludeert Schouten, nadat hij voor zijn gevoel 'slechts' 0,5 seconde van zijn rondetijd uit de vrije ochtendsessie had afgereden. "Normaal gesproken rij je in zo'n 2e training op een nieuwe baan 1 of 2 seconden van je tijd af uit de eerdere trainingen. Maar het liep niet zoals ik wilde. Als je van de verschillende tijdopnames uit de 3 secties de snelste tijden bij elkaar telt was ik bijna een seconde sneller geweest, alleen reed ik die tijden niet in een en het zelfde rondje. Dat had me ook weer op de 28e plaats gebracht, en dat is war ik morgen voor wil gaan, een startplaats bij de eerste 30", vervolgt Schouten. Chef monteur Hans Spaan ziet dan ook nog wel mogelijkheden voor progressie. "Vandaag bleef de vooruitgang even uit, maar als we morgen de 'bak' en achtervering op de rit hebben, we willen een andere veer met andere voorspanning gebruiken, dan kan er zeker nog wel wat af. En Raymond groeit normaal gesproken altijd iedere training op een voor hem nieuwe baan, en er ligt verder niets in de weg om dat ook morgen zo te laten zijn", aldus Spaan.
Zijn pupil in de kwartliter klasse, de Tsjech Jakub Smrz, reed zowel in de vrije training als in de tijdtraining prima rondetijden. "Vanmorgen stond ik 17e en vanmiddag reed ik er 2,4 seconden af en klom ik op tot de 15e plaats. Dat zou een prima uitgangspositie zijn voor de race van zondag", opent Smrz, die dit weekeinde in zijn 59e GP van start gaat. "Ik heb hier drie keer eerder gereden en altijd goed gescoord. Alleen heeft de baan 10 rechter bochten en 5 linker. Op zich maakt dat voor het rijden niet uit, maar wel voor de banden. Ik had vandaag wat last van 'sliding', maar dat moeten we veringstechnisch op zien te vangen. Dunlop heeft ons hier prima 'geschoeid', dus dat moet ook in deze warmte geen probleem zijn. Ten opzichte van Qatar is het hier lekker. Als je hier je vizier open doet voel je frisse wind, in Doha was het net of er een hete föhn in je gezocht stond te blazen. Ze geven echter wel af en toe regen door. Meestal aan het einde van de dag na de trainingen, maar vandaag had de MotoGP training ook wat regen. Wat de afstellingen betreft staat er dus iets aan de verin g en aan de versnellingsbak te doen, verder gaat de Honda als vergif", besluit Smrz.
Zes uur tijdverschil met Kuala Lumpur
Het tijdverschil met Kuala Lumpur in Maleisië bedraagt zes uur. Het wordt dus een vroegertje voor de racefans die de GP van aanstaande zondag live willen volgen op Eurosport. De warm up trainingen zijn zondagmorgen al vanaf 04.00 uur te zien. Het tijdschema voor de wedstrijden, omgerekend naar Nederlandse tijd staan hieronder vermeld.
Zondag 10 oktober (in Nederlandse tijd)
05.15 uur 125cc Race
06.30 uur 250cc Race
08.00 uur MotoGP Race
Rossi en Biaggi over hun straf in de Qatar GP
Valentino Rossi en Max Biaggi kregen van de race directie een straf opgelegd omdat mensen van hun team startposities hadden 'schoon' gemaakt. Rossi's team deed dat met behulp van wat burnouts met een scooter en het team van Biaggi ging met water en een borstel in de weer. Hier laten we de rijders en hun teammanagers eens aan het woord. Als eerste regerend kampioen Valentino Rossi, die op de grid als 21e moest starten. Rossi maakte echt een wereldstart en lag na de eerste bocht al rond de negende plaats. Rossi klom in de ronden daarna nog wat naar voren totdat hij in de zesde ronde met zijn achterwiel buiten de baan raakte en de controle over zijn Yamaha M1 verloor en daarna een groot stuk van het asfalt van Losail van heel dichtbij heeft gezien. Rossi: "Ten eerste wil ik even kwijt dat ik verbaasd en heel erg teleurgesteld ben over de beslissing dat ik aan het einde van het veld moest starten," vertelde Rossi na de race. "Ik heb niet het idee dat er enige consequentheid in een aantal van de gemaakte beslissingen te vinden is. Bij andere races hebben mensen hun startplekken ook schoon gemaakt en toen is er niets gebeurd. Mijn team deed iets wat ze altijd met Mick Doohan deden als de baan vuil was. Ik wist er niets vanaf tot nadat het al gebeurt was.
Max Biaggi stond op die 22e startplaats op een wat vuiler gedeelte en kwam een stuk minder goed van zijn plaats dan Rossi. Maar ook Max rukte, weliswaar wat minder snel, tijdens de race op naar voren en probeerde in de laatste ronde nog de vierde plaats van Barros over te nemen maar was iets te enthousiast en maakte even een excursie door de grindbak waarmee hij een plaats verloor aan Nicky Hayden. Biaggi: "Ik startte vanaf de laatste plaats vanwege de straf die mijn team kreeg," vertelde Biaggi. "Tja, wat kan ik daar over zeggen. Het was het resultaat van een klacht van een van onze rivalen. Hoe dan ook, voor de derde keer op rij was het vanaf de start al lastig. Ik had de moed echter nog niet laten zakken, zelfs niet toen ik ook nog eens slecht van mijn plaats kwam doordat het achterwiel in het zand spinde, wat overigens in overvloed aanwezig was. Rossi zat op het middelste gedeelte van het circuit, het schoonste gedeelte, en maakte een wereldstart."
Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl tekst: René van der Does
Hoe dicht zijn Dovizoso, Pedrosa en Rossi bij de wereldtitel?
Het gaat zelden fout bij de twee Honda rijders. Zo hebben Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso allebei maar een DNF (did not finish) achter hun naam staan. Verder zijn beide rijders, op de twee DNF's na, dit seizoen nog geen enkele keer buiten de top vier gefinisht. Rossi heeft dan wel een briljant eerste seizoen op de Yamaha maar twee DNF's zijn een grote aanslag op zijn puntentotaal. Hoe dicht zijn de klassementsleiders bij de titel?
De Italiaan Andrea Dovizioso, die eigenlijk op de 'oude' machine van Pedrosa rijdt, doet het iets minder goed dan Pedrosa, 228 punten ten opzichte van 254 punten, maar heeft ten opzichte van de concurrentie meer ademruimte. Dovi heeft namelijk 61 punten voorspong op Hector Barbera in de 125cc strijd en Pedrosa heeft 43 punten voorsprong op Sebastian Porto in de 250cc titelstrijd. De kans dat Dovizioso in Maleisië de nieuwe 125cc kampioen wordt is erg groot. Als Dovi in deze lijn doorgaat en niet buiten de top vier finisht is het gedaan. Barbera maakt eigenlijk alleen nog een kans als hij in Sepang weet te winnen en dat Andrea Dovizioso niet op het podium komt, het verschil is dan nog 49 punten met twee races te gaan. Daarna zou Barbera dan beide races, Phillip Island en Valencia, moeten weten te winnen terwijl Dovizioso beide keren niet aan de finish moet komen om de titel binnen te slepen, een schier onmogelijke taak dus, maar ... niets is onmogelijk. Dovizioso kan natuurlijk tijdens de trainingen in Sepang hard ten val komen en de rest van het seizoen uitgeschakeld zijn.
Spanjaard Dani Pedrosa zal er wat harder voor moeten werken om in Sepang al kampioen te worden. Alleen een overwinning in combinatie met een derde plaats of lager voor Porto zullen goed genoeg zijn voor de 250cc titel. Een andere combinatie waarin de Spanjaard acht punten meer behaald dan Porto zijn ook genoeg voor de titel. Als Porto uitvalt heeft Pedrosa genoeg aan een achtste plaats om Randy De Puniet voldoende van zich af te houden in de daaropvolgende races. De Puniet zelf heeft het al opgegeven.
Valentino Rossi zal er nog het hardste voor moeten werken na zijn crash in Qatar. Voor de race in het Midden Oosten had Rossi nog een voorsprong van 39 punten maar nu nog maar 14 ten opzichte van Sete Gibernau. Drie overwinningen van Gibernau, ongeacht de positie van Rossi, zijn genoeg voor de titel. Werk aan de winkel dus voor Rossi en consorten.
Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl tekst: René van der Does
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Kopron Team Scot
2'13.685
219.8
2
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
2'13.903
222.0
3
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM
2'14.458
219.4
4
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
2'14.487
217.0
5
Jorge LORENZO
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
2'14.765
217.0
6
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'14.898
221.3
7
Casey STONER
AUS
KTM Red Bull KTM
2'15.197
217.5
8
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Rauch Bravo
2'15.290
218.1
9
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'15.309
214.8
10
Fabrizio LAI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
2'15.345
218.0
11
Gabor TALMACSI
HUN
MALAGUTI Semprucci Malaguti
2'15.432
214.5
12
Julian SIMON
SPA
HONDA Angaia Racing
2'15.498
214.9
13
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
2'15.505
218.8
14
Steve JENKNER
GER
APRILIA Rauch Bravo
2'16.009
216.4
15
Gino BORSOI
ITA
APRILIA Globet.com Racing
2'16.301
215.8
16
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
2'16.361
216.4
17
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'16.400
214.2
18
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'16.444
215.1
19
Stefano PERUGINI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
2'16.500
216.0
20
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'16.523
217.1
21
Simone CORSI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
2'16.578
219.9
22
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
2'16.682
216.6
23
Angel RODRIGUEZ
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
2'17.087
210.3
24
Dario GIUSEPPETTI
GER
HONDA Elit Grand Prix
2'17.255
220.0
25
Lukas PESEK
CZE
HONDA Ajo Motorsport
2'17.278
210.9
26
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
2'17.558
212.3
27
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA Team Hungary
2'17.765
212.8
28
Mike DI MEGLIO
FRA
APRILIA Globet.com Racing
2'18.542
215.7
29
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Sterilgarda Racing
2'18.781
213.1
30
Marketa JANAKOVA
CZE
HONDA Angaia Racing
2'19.389
216.7
31
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Hungary
2'19.449
211.7
32
Raymond SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
2'19.511
213.1
33
Max SABBATANI
ITA
HONDA Ajo Motorsport
2'19.530
210.1
34
Manuel MANNA
ITA
MALAGUTI Semprucci Malaguti
2'20.000
211.3
35
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA Matteoni Racing
2'20.598
210.2
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
2'06.940
258.1
2
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'07.644
255.6
3
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Aprilia Racing
2'08.345
254.7
4
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
2'08.501
256.2
5
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'08.510
256.3
6
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'08.795
252.5
7
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
2'08.905
254.0
8
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
2'09.051
252.6
9
Roberto ROLFO
ITA
HONDA Fortuna Honda
2'09.364
250.1
10
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'09.760
250.2
11
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
2'09.892
249.0
12
Marcellino LUCCHI
ITA
APRILIA MS ApriliaTeam
2'10.010
256.3
13
Anthony WEST
AUS
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
2'10.294
251.2
14
Erwan NIGON
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'10.494
248.2
15
Jakub SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
2'10.533
252.6
16
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'10.847
249.8
17
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA Team UGT Kurz
2'10.902
244.6
18
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
2'11.043
250.9
19
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA Aprilia Germany
2'11.084
245.1
20
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
2'11.114
255.1
21
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
2'11.160
248.1
22
David DE GEA
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'11.231
250.9
23
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Campetella Racing
2'11.518
249.5
24
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Campetella Racing
2'11.707
252.6
25
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'12.364
247.1
26
Taro SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA NC World Trade
2'12.623
247.6
27
Radomil ROUS
CZE
YAMAHA Team UGT Kurz
2'14.901
233.9
Not
qualified (Out 107%)
2'15.825
Gergo TALMACSI
HUN
YAMAHA NC World Trade
2'15.922
233.1
Klaus NÖHLES
GER
HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing
x
x
MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Camel Honda
2'02.394
309.5
2
Sete GIBERNAU
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda Mot
2'02.629
305.2
3
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha
2'02.700
305.4
4
John HOPKINS
USA
SUZUKI Team Suzuki MotoGP
2'03.110
296.6
5
Alex HOFMANN
GER
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
2'03.321
299.1
6
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
2'03.582
299.8
7
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
2'03.816
304.9
8
Max BIAGGI
ITA
HONDA Camel Honda
2'04.012
309.2
9
Troy BAYLISS
AUS
DUCATI Ducati Marlboro Team
2'04.079
304.0
10
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha
2'04.245
302.4
11
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
2'04.538
304.2
12
Neil HODGSON
GBR
DUCATI D'Antin MotoGP
2'04.738
307.8
13
Colin EDWARDS
USA
HONDA Telefonica Movistar Honda Mot
2'05.060
300.5
14
Alex BARROS
BRA
HONDA Repsol Honda Team
2'05.078
305.1
15
Jeremy McWILLIAMS
GBR
APRILIA MS Aprilia Racing
2'05.127
297.8
16
Norick ABE
JPN
YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3
2'05.342
295.1
17
Yukio KAGAYAMA
JPN
SUZUKI Team Suzuki MotoGP
2'05.521
297.4
18
Ruben XAUS
SPA
DUCATI D'Antin MotoGP
2'05.773
301.4
19
Marco MELANDRI
ITA
YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3
2'07.377
298.8
20
Garry McCOY
AUS
APRILIA MS Aprilia Racing
2'08.251
293.8
21
Nobuatsu AOKI
JPN
PROTON KR Proton Team KR
2'08.553
296.3
22
James HAYDON
GBR
PROTON KR Proton Team KR
2'09.494
286.5
23
Youichi UI
JPN
HARRIS WCM WCM
2'10.458
289.0
Not
qualified (Out 107%)
2'10.961
James ELLISON
GBR
HARRIS WCM WCM
2'12.791
270.9
************
Ingezonden persbericht