Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Hilversum, 10 oktober 2004

MACEDONIE - NEDERLAND OP NICKELODEON:
2,6 MILJOEN KIJKERS IN EERSTE HELFT

De uitwedstrijd van het Nederlands Elftal, gisteravond gespeeld in de Macedonische hoofdstad Skopje, is gemiddeld door 2, 3 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder op televisie bekeken. Naarmate de wedstrijd vorderde liep het aantal kijkers licht terug, van 2,6 miljoen in de eerste helft naar 2 miljoen in de tweede. Het programma is daarmee de best bekeken uitzending op de zender Nickelodeon sinds het station twee jaar geleden in Nederland van start ging.

De voorbeschouwing vanaf 20 uur, met presentator John van Vliet en voormalig Oranje-trainer Dick Advocaat, trok al 1,2 miljoen kijkers. Toen de wedstrijd om 20.30 uur begon, zaten 2,6 miljoen Nederlanders voor het scherm. De vrees dat de Nederlandse televisiekijkers de zender Nickelodeon niet zouden kunnen vinden, is ongegrond gebleken. Op een doorsnee zaterdagavond tussen 20 en 23 uur trekt Nickelodeon de afgelopen weken gemiddeld zo'n 40.000 kijkers. John de Mol, die met zijn bedrijf Talpa houder is van de exclusieve uitzendrechten van Oranje uit, verklaarde voorafgaand aan de wedstrijd tegen Macedonië tevreden te zijn met een miljoen kijkers. "Bij twee miljoen ben ik blij", voegde hij daar hoopvol aan toe. Ruim 10.000 kijkers hebben de wedstrijd gevolgd via de website www.oranje.nl van KPN. KPN is zeer tevreden over het aantal kijkers. Het was voor het eerst dat een kwalificatiewedstrijd voor het WK via het internet te volgen was. KPN ziet de grote opkomst als een teken dat kijkers ook via internet naar voetbalwedstrijden willen kijken.

__________________


Ingezonden persbericht