Rotterdam, 10 oktober 2004

Beurs in nieuwe jas

FEMINA GAAT 'LIFE'

Na 57 jaar wordt Femina in een nieuwe jas gestoken. Verfrissing, vernieuwing, entertainment, volop beleving. Een eindeloos dagje uit. Een propositie die de beursorganisatie zich ten doel heeft gesteld en die afgelopen week bij het begin van Femina 2004 aan de exposanten werd gepresenteerd. De vernieuwde beurs krijgt vanaf 2005 gestalte onder de naam Femina Life, waarmee al aangegeven wordt dat beleving centraal komt te staan. De vernieuwing van Femina past binnen de strategie van de nieuwe 'eigenaars' van RTB Beurzen BV: VNU Exhibitions Europe en Ahoy' Rotterdam. Genoemde partijen beogen door bundeling van krachten en expertise de onder RTB Beurzen BV vallende publieks- en vakbeurzen, waaronder Femina, in de toekomst verder te optimaliseren en uit te bouwen.

Hoge waardering

Van 2 t/m 10 oktober werd Femina voor de 57e maal gehouden. Ook bij deze productie waren er reeds een aantal vernieuwingen waarneembaar. Zo telde de beursperiode negen dagen in plaats van tien en kende de beurs geen tussensluiting van 17.00 tot 19.00 uur. Daarnaast was ook de wintersport-vakantiebeurs Ski Happy volledig in Femina geïntegreerd in de hal 'Winter Fun'. Vorig jaar vond

Ski Happy nog als aparte beurs plaats, tijdens de laatste vier dagen van Femina. Nieuw was ook de segmentatie van producten en diensten in aparte hallen. Zo was er naast de Winterfunhal een hal ingericht voor mode en make-up, voor huis en interieur, voor eten en drinken en voor algemene demonstraties en informatie. Uit de voorlopige enquêteresultaten bleek dat de bezoekers zeer te spreken waren over de overzichtelijke beursindeling. Ook de sfeer werd hoog gewaardeerd. Ruim 40% gaf een 8 of hoger als rapportcijfer en eenzelfde percentage kwam tot tussen een 7 en 8 als eindoordeel. Een kleine 80% van het bezoek gaf aan de beurs volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid weer te zullen bezoeken.

Bezoekersaantal

Femina 2004 werd bezocht door 53.567 personen. Met een vergelijkbare rekenmethode komt dit aantal ten opzichte van vorig jaar neer op een daling van zo'n 10%. Femina 2003 trok ruim 59.000 personen. Dit jaar werd voor het eerst de rekenmethodiek van VNU Exhibitions Europe en Ahoy' Rotterdam gehanteerd, hetgeen betekent dat uitsluitend de unieke bezoekers worden geteld. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren, waarbij àlle binnenkomende personen, inclusief degenen die meerdere malen de controleposten passeerden, standbemanning, uitgegeven vrijkaarten etc. werden meegeteld. De daling in bezoekersaantal is vergelijkbaar met andere Nederlandse beurzen die dit marktsegment bedienen.

Femina Life 2005

Hoewel de organisatoren de grote lijnen van het nieuwe beursconcept reeds hebben uitgezet, wordt met de inhoudelijke invulling nadrukkelijk rekening gehouden met de meningen en wensen van de exposanten. De deelnemende bedrijven ontvangen direct na de beurs een enquêteformulier, waarin men ondermeer kan aangeven waar de voorkeur naar uitgaat ten aanzien van de duur van Femina Life, het aantal avondopeningen en het al dan niet werken met een sluiting tussen 17.00 uur en 19.00 uur.

Vast staat dat Femina Life in 2005 weer begin oktober plaatsvindt, de exacte datum zal binnenkort worden bekendgemaakt.