Ingezonden persbericht


Persbericht

Voldoen aan Wet Poortwachter wordt kinderspel

Absentie Manager nieuw hulpmiddel voor terugdringen kosten ziekteverzuim

Maartensdijk, 11 oktober 2004 Cymax introduceert de Absentie Manager. Met de Absentie Manager kan het totale ziekteverzuim binnen de organisatie worden geadministreerd en in kaart worden gebracht. De Absentie Manager registreert, detecteert en communiceert alle formaliteiten rondom ziekmeldingen. De ziek- en betermeldingen en alle tussenliggende stappen verlopen volgens gestructureerde procedures die geheel kunnen worden afgesteld op de wensen van de onderneming zelf. Het programma voorkomt daarmee dubbel werk en helpt daarnaast eventuele boetes en sancties te voorkomen. Met behulp van de Absentie Manager kan een bedrijf twintig tot vijfentwintig procent besparen op de huidige kosten die gepaard gaan met het ziekteverzuim. Dit kan oplopen tot enkele honderden euro s per werknemer.

Wanneer een werknemer ziek is, brengt dit voor een bedrijf meestal hoge kosten met zich mee. Er moeten zeer veel formaliteiten doorlopen worden om een werknemer ziek te melden. Vanwege deze uitgebreide en formele procedure worden vaak onnodig veel arbeidsuren besteed aan een ziekmelding waardoor het gehele proces zeer kostbaar is. Naast deze formaliteiten moet een werkgever zich bij een ziekmelding houden aan de Wet Poortwachter. Deze wet heeft als primair doel de instroom in de WAO drastisch te beperken. Wanneer de regels niet goed worden nageleefd, kan dit financiële sancties tot gevolg hebben. De Absentie Manager houdt volledig rekening met alle regels van de Wet Poortwachter, en is op het gebied van aanpassingen in de wet- en regelgeving altijd actueel. Naast de Wet Poortwachter ondersteunt de Absentie Manager ook andere Arbo wetten, zoals de Wet REA, de Wet Amber en de Farbo-regeling.

Het grootste voordeel van de Absentie Manager is dat deze het ziekteverzuim inzichtelijk en beheersbaar maakt. De werkgever krijgt een duidelijker beeld van de actuele meldingen en het verloop van de absentie onder de werknemers. Zo kan het programma waardevolle statistische informatie geven over het verzuim onder de werknemers. Hierdoor kan meer inzicht worden verkregen in hoe het ziekteverzuim en de daarbij horende kosten in de toekomst kunnen worden beperkt. De data van de Absentie Manager is en blijft altijd eigendom van de ondernemer zelf. Hierdoor is het niet nodig om data van werknemers opnieuw in te voeren wanneer er bijvoorbeeld van Arbo-dienst gewisseld wordt. Doordat de Absentie Manager een geheel zelfstandig programma is, is de ondernemer vrij in zijn keuze van dienstverleners.

Een ander groot voordeel is dat de Absentie Manager ervoor zorgt dat er minder handelingen verricht hoeven te worden. De Absentie Manager neemt na een ziekmelding zelf alle nodige stappen, eventueel aangepast op de wensen van de onderneming zelf. Zo kan het proces van een ziekmelding in werking worden gezet door de werknemer zelf. De werknemer kan zijn eigen ziekmelding via het internet of via de telefoon doorgeven. Wanneer dit niet mogelijk of wenselijk is, kan dit ook gedaan worden door een leidinggevende. De Absentie Manager zorgt er onder andere voor dat de betrokken medewerkers, zoals de leidinggevende en de personeelsfunctionaris, via een e-mail- of sms-bericht op de hoogte worden gesteld van een ziektemelding. Ook is er de mogelijkheid om ziek- en betermeldingen rechtstreeks naar het computersysteem van de Arbo-diensten en verzekeraars te sturen. Doordat het programma na de ziekmelding zelf de nodige stappen neemt, is de kans op fouten minder groot. Zo zal, doordat de Absentie Manager rekening houdt met alle regels en voorschriften, het risico op sancties door de Wet Poortwachter wezenlijk lager zijn.

Daarnaast is het, doordat de Absentie Manager via het internet werkt, niet nodig de software lokaal te laten installeren, terwijl er wel op elk moment met de nieuwste en veiligste softwareversie gewerkt kan worden. De software is altijd actueel op het gebied van de laatste wet- en regelgeving en het is dus niet nodig om steeds nieuwe software versies te laten installeren. De Absentie Manager kan eenvoudig en snel geïmplementeerd worden binnen elk type onderneming, groot of klein. De software is volledig configureerbaar, waardoor het programma en de werkwijze ervan aangepast kunnen worden aan de werkwijze van de ondernemer. Zo is er de mogelijkheid om diverse interne en externe arbeidsvoorwaarden in te voegen. Het maakt hierbij niet uit of het bedrijf zelf alle zaken afhandelt of dat dit wordt uitbesteed aan een Administratie Kantoor of een Assurantie Tussenpersoon.

De Absentie Manager administreert het totale ziekteverzuim door de gehele organisatie en doorloopt alle nodige stappen van ziek- naar betermelding. Vanwege de gebruiksvriendelijkheid en volledigheid bij het afhandelen van alle soorten verzuim, is de Absentie Manager uniek in zijn soort. Het programma is ontwikkeld vanuit de praktijk van Human Resource Management, en is voor werkgever én werknemer gebruiksvriendelijk. De werknemer kan zichzelf eenvoudig ziek melden, maar ook weer beter melden. Ook bij het beter melden stelt de Absentie Manager de betrokken medewerkers op de hoogte. Daarnaast is er de mogelijkheid om de Absentie Manager ook te gebruiken in het geval van vakanties en snipperdagen. Doordat alles geregistreerd wordt, zal de kans kleiner zijn dat er onnodige kosten worden gemaakt door bijvoorbeeld de Arbo-dienst.

Over Cymax

Cymax is een privé-onderneming. Cymax ontwikkelt en onderhoudt software volgens het ASP model. Dit zijn applicaties die via het internet kunnen worden gebruikt. Klanten van Cymax zijn Assurantiekantoren, Administratiekantoren, Reïntegratie bedrijven, Arbo-diensten en overige zakelijke eindgebruikers. Naast de ontwikkeling van software kan Cymax ook een rol spelen op het gebied van consultancy. De producten van Cymax zijn ontwikkeld vanuit de Human Resource Management praktijk. De managing director van Cymax is Gary Lanzalotti.