Gemeente Rotterdam

Nr. 135
11 oktober 2003

Begroting 2005

Resultaten collegeprogramma verder zichtbaar in 2005

Doorpakken en resultaten boeken op de vijf beleidsprioriteiten en als afgeleide daarvan op het actieprogramma 'Rotterdam zet door', geen stijging van de OZB-tarieven, een oplossing van de knelpunten rond ID-banen. Dat zijn enkele voorstellen die het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam doet in de Begroting 2005. Ondanks de economische tegenwind heeft het College ook weer E 676 miljoen gevonden om extra te investeren in de stad. De Begroting 2005 omvat in totaal E 4,4 miljard. Door gerichte maatregelen te nemen is er een meerjarig sluitende begroting gerealiseerd.

Het Rotterdamse College is halverwege zijn beleidsperiode. Twee jaar geleden werd een collegeprogramma gepresenteerd waarin vijf beleidsprioriteiten en het behalen van concrete resultaten centraal stonden: veilig, huisvesting, onderwijs en jeugd, economie, en inburgering. Op deze prioriteiten zijn al goede resultaten geboekt. In de Voorjaarsnota 2004 gaf het College de doelstelling voor 2005: de resultaten moeten verder zichtbaar en tastbaar worden. De pijlen zijn gericht op Rotterdam Zet Door en (onverminderd) resultaat door uitvoering van de vijf beleidsspeerpunten.

Rotterdam zet door
Het actieplan 'Rotterdam Zet Door.Op weg naar een stad in balans', dat het College eind 2003 presenteerde, is een tempoversnelling van het collegeprogramma en omvat intensiveringen in de uitvoering van de collegeprioriteiten. Het doel van 'Rotterdam Zet Door' is een evenwichtiger bevolkingssamenstelling in de stad door een aangescherpt vestigingbeleid en beleid op migratie, gezinsvorming en aanpak van illegaliteit. Verder beoogt het actieprogramma integratie en investeringen in zorg en begeleiding, onderwijs, werk en economie. Voor 2005 en 2006 is een bedrag van respectievelijk E 2,5 miljoen per jaar gereserveerd. Het Kabinet ondersteunt dit beleid en maakt een aantal maatregelen mogelijk middels een gecombineerde Verzamel- en Uitzonderingswet (de zogenoemde 'Rotterdam'-wet).

Fraudebestrijding
Het College gaat uitkeringsfraude intensiever aanpakken. Door strenge controle aan de poort wil Rotterdam voorkomen dat mensen ten onrechte een beroep doen op bijstand. Uitkeringen moeten terecht komen bij mensen voor wie de uitkering bedoeld is en die deze nodig hebben. De gemeente trekt voor de bestrijding van uitkeringsfraude op jaarbasis E 2,4 miljoen extra uit.

Investeringen
Naast de reguliere uitgaven voor staand beleid en prioriteiten uit het Collegeprogramma investeren B en W in totaal E 676 miljoen in de stad. Een voornaam uitgangspunt daarbij is het bevorderen van de werkgelegenheid.

ID-banen
Met de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) dit jaar heeft het Rijk bezuinigingen aangekondigd op gesubsidieerde arbeid (Instroom-Doorstroom-banen ofwel ID-banen). Diverse gemeentelijke diensten met veel werknemers in de ID-regeling (SenR, Gemeentearchief, Roteb en Stadstoezicht) ondervinden hierdoor financiële knelpunten. Het College heeft besloten om 300 ID-banen regulier te maken en 3.000 ID-banen te vervangen door reïntegratieplaatsen nieuwe stijl. Verder stellen B en W de komende vijf jaar E 6 miljoen euro beschikbaar voor de kosten die werkgevers maken om ID-werknemers te ondersteunen (bijvoorbeeld management en personeelsfunctionarissen). Voor ID'ers die kunnen doorstromen naar regulier betaald werk, wordt de subsidie afgebouwd. Het is dan aan de huidige werkgever hem in reguliere dienst te nemen of er wordt met hulp van de gemeente gezocht naar een andere baan. Waar nodig betaalt de gemeente de bij- of omscholing. Werkgevers die een ID'er regulier in dienst nemen, komen in aanmerking voor een eenmalige stimuleringspremie. Heeft de ID-er geen zicht op een regulier betaalde baan, bijvoorbeeld vanwege zijn leeftijd, dan wordt de ID-subsidie voortgezet. Tot 2010 zullen er geleidelijk 3000 nieuwe reïntegratieplaatsen bij komen die bestemd zijn voor instroom van werklozen vanuit de bijstand.

Sportjaar 2005

Het College heeft 2005 uitgeroepen tot Sportjaar. Daarnaast is de stad uitgeroepen tot Europese Sporthoofdstad 2005. Het komend jaar zal een vol programma van evenementen en beleid worden uitgevoerd. Daarvoor hebben b en w een budget van E 15,5 miljoen beschikbaar. Voor de evenementen- en activiteitenkalender met breedte- en topsportevenementen is er E 4,3 miljoen beschikbaar. Verder worden er in 2005 voor E 11,3 miljoen zichtbare investeringen gedaan in de inrichting, het aanzicht en de omgeving van sportaccommodaties.

Las Palmas

Voor de realisatie van de plannen voor Las Palmas trekt het College een bedrag van E 7,5 miljoen uit. De basis voor het concept "Las Palmas" is het cultuurconcept "Beeld en Community" met vernieuwende activiteiten die gericht zijn op de nieuwe media en beeldcultuur. Pijlers onder het cultuurconcept zijn het Nederlands Fotomuseum, de Beeldfabriek en de zogenaamde "Vrije Ruimte". Daarnaast komen er ook commerciële huurders (50%). Uitgangspunt is dat Las Palmas een plek moet worden waar een breed publiek en met name jongeren zich thuis voelen. De exploitatie van de culturele functie wordt mede gefinancierd door het Rijk en de Wertheimer Stichting.

Geen stijging van de OZB
Het College stelt voor de bestaande OZB-tarieven (Onroerende Zaak Belasting) in 2005 niet te verhogen, ook niet met de inflatiecorrectie van 0,75% Consumenten Prijs Index. Deze maatregelen kosten circa E 1,5 miljoen structureel. Hierbij wordt, eigenlijk meer dan gevraagd, tegemoetgekomen aan de wens van de raad. De effecten in de nieuwe WOZ-periode (Waarde Onroerende Zaken; de taxatie van onroerende zaken vindt plaats voor de periode van 2005 tot en met 2008) moeten nog worden onderzocht. De waarde van de stad zal nadat de taxatieronde is afgerond waarschijnlijk hoger uitvallen. Dat biedt ruimte om de tarieven per eenheid nog naar beneden bij te stellen. Het College wil daarbij het uitgangspunt hanteren dat de OZB-last per eenheid in 2005 gelijk blijft aan die in 2004.

Solide financiële uitgangspunten
Met het debat in de Gemeenteraad rond de Voorjaarsnota is een kader gesteld voor de Begroting 2005 wat betreft beleid, budget en lastendrukontwikkeling. Uitgangspunt is een meerjarige sluitende begroting. Bij de ramingen in de Voorjaarsnota is al zoveel mogelijk geanticipeerd op de Kabinetsvoornemens om te bezuinigen op het Gemeentefonds. In de begroting 2005 gaat de bijdrage uit het Gemeentefonds voor Rotterdam ten opzichte van de Voorjaansnota met E 9,7 miljoen omlaag. Het College waarschuwt voor een verder oplopende korting in 2006, 2007 en in 2008. De financiële dekking voor de voorstellen van het College komen onder meer uit de opbrengsten van de eerste tranche van de afschaffing van de erfpacht (verkoop van grond aan woningeigenaren) en de extra dividenduitkering uit de fusie van Waterbedrijf Europoort (WBE) en Delta. Verder wordt het huidige rentebeleid binnen de gemeente Rotterdam als concern bijgesteld en de rentevergoeding over reserves afgeschaft. Daarmee vervalt de prikkel voor diensten om reserves aan te houden met middelen die moeten worden aangewend voor het uitvoeren van beleid. Een bijkomend voordeel is een afname van de administratieve last en verlaging van de kapitaalslasten bij diensten.

Noot voor de redactie/