AutoRai

12-10-2004

Volvo presenteert realistische 3CC

Volvo Cars presenteert vandaag in Shanghai een opzienbarend en zeer realistisch prototype: de Volvo 3CC. Met deze concept car definieert Volvo een nieuwe wijze van autogebruik in de toekomst.

De auto is een vervolg op de eerder dit jaar getoonde Tandem concept car die door Volvos denktank in Californië is ontwikkeld.

Vanbuiten ziet de Volvo 3CC er futuristisch uit met zijn gladde torpedovorm, die niettemin onmiskenbaar Volvo is. Onder de motorkap zit een elektrisch aandrijfaggregaat dat de 3CC bijna geruisloos naar een afgeregelde topsnelheid van ruim135 km/h stuwt en hem in circa 10 seconden van 0 naar 100 km/h laat accelereren. En dat alles zonder emissie! Met zijn lengte van 3.899 mm, breedte van 1.624 mm en hoogte van 1.321 mm komt de Volvo 3CC qua afmetingen overeen met een klassieke tweepersoons sportauto maar daarmee houdt elke verdere overeenkomst op. Binnenin wacht een verrassing: een unieke 2+1configuratie die plaats biedt aan twee volwassenen voorin en één volwassene of twee kinderen achterin. Deze 3-zits configuratie garandeert een goede communicatie tussen de voor- en achterinzittenden, een ongeëvenaard comfort voor de achterpassagier plus een uitstekend zicht rondom voor alle passagiers. De Volvo 3CC is het geesteskind van de designers, ingenieurs en marketingspecialisten van het Volvo Monitoring & Concept Center (VMCC) in Californië. Hun taak was om een toekomstbestendig concept´ te realiseren, gericht op duurzame mobiliteit. Een auto die niet alleen zuinig, veelzijdig, comfortabel en veilig is, maar ook volop rijplezier biedt en er goed uitziet. Wij willen onze klanten op een positieve manier benaderen, zodat ze in deze auto gezien willen worden. Door een milieubewuste auto aan te bieden die alle zintuigen streelt en plezierig rijdt, willen we een emotionele waarde aan het leven van de mensen toevoegen, zegt Lars Erik Lundin, Vice President & General Manager van de VMCC-denktank.

Ondanks zijn compacte afmetingen komt de Volvo 3CC groot over, door de organische lijnen en de lichte kleuren. Binnenin zorgen de ergonomische, op ooghoogte geplaatste bedieningselementen en de smalle voorruitstijlen voor een gevoel van openheid dat nog wordt versterkt door de drie transparante dakpanelen. Bij het openen van de omhoog scharnierende deuren schuift het zwevende instrumentenpaneel naar voren om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Dankzij een uniek schuifsysteem voor de voorstoelen is ook de achterbank uitstekend toegankelijk. Volvo wil met de 3CC ook belangrijke doelstellingen op het gebied van de duurzame mobiliteit verwezenlijken, door de auto een zeer goed rendement te geven. De ontwerpers zijn in deze opzet geslaagd door een aërodynamische vormgeving te combineren met een compacte bouw, lichtgewicht carrosseriematerialen en elektrische aandrijving. Met het oog op veiligheid en gewichtsbesparing is de Volvo 3CC uitgerust met een ultrasterk stalen spaceframe en sandwich-vloerpanelen die uit composietmateriaal zijn vervaardigd. De carrosserie bestaat uit een eendelige schaal van koolstofvezel die op het frame is gelijmd. Het geheel bezit een grote torsiestijfheid. Samen met de innovatieve wielophanging zorgt dit voor uitstekende rij- en stuureigenschappen.

Het gebruik van een dubbele vloer voor de opslag van elektrische energie maakt het concept toekomstbestendig, in die zin dat de lay-out kan worden aangepast aan het meest geschikte aandrijfsysteem in de toekomst, of dit nu op basis van benzine, diesel, biogas of hybride-elektrotractie is, verduidelijkt Ichiro Sugioka, wetenschappelijk medewerker van het VMCC in Californië. "In Shanghai tonen we een Volvo 3CC met elektrisch aandrijfaggregaat, wat één van de meest uitdagende aandrijfvormen voor een auto is. Elektrotractie heeft namelijk een groot potentieel om herwinbare energie om te zetten in elektriciteit."

Uitgebreide windtunneltests hebben geresulteerd in een zeer geringe luchtweerstand die 30% lager is dan bij de nieuwe S40 sedan. Afhankelijk van de rijomstandigheden is een actieradius van ruim 300 km mogelijk. De verhouding tussen koppel en gewicht ligt ruwweg op hetzelfde niveau als bij het krachtige T5-model, maar het maximum koppel is over het hele bereik van 0-3.500 t/min beschikbaar. In doorsnee rijomstandigheden kan circa 20 procent van de energie worden herwonnen door regeneratief remmen. Dit is te danken aan een aandrijflijn die speciaal voor de Volvo 3CC is ontworpen. De elektrische energie is afkomstig uit lithium-ionencellen zoals deze ook in moderne laptopcomputers wordt toegepast. De cellen zijn opgeslagen in de dunne sandwichvloer.

De voorwielaangedreven Volvo 3CC is vóór en achter voorzien van een wielophanging met dubbele, boven elkaar geplaatste draagarmen. Om een lage motorkaplijn te bereiken, is de voorwielophanging voorzien van horizontale, verstelbare schroefveren die rondom de schokdempers zijn gemonteerd. De achterwielophanging omvat verticaal gemonteerde verstelbare schroefveren, die eveneens rondom de schokdempers zijn aangebracht. Dankzij het lage gewicht van het voertuig en de vertraging die door de regeneratieve elektrische remwerking wordt opgewekt, kan worden volstaan met een remsysteem zonder bekrachtiger. Voor optimale prestaties is de 3CC voorzien van Michelin Pilot Sport 215/45 ZR18-banden, die gewoonlijk alleen op supercars worden toegepast.

Het interieur van de 3CC omvat dynamische, ergonomische stoelen voor bestuurder en voorpassagier. Tot de unieke details behoren speciale schakelaars op het zwevende instrumentenpaneel voor de verlichting, de klimaatregeling en het audiosysteem. De schakelaars zijn met afstandssensoren uitgerust en worden geactiveerd zodra een vinger dichter dan 5 mm bij de schakelaar komt. We zijn ervan overtuigd dat de Volvo 3CC een deur naar de toekomst opent. We gaan het concept verder ontwikkelen, aldus Lex Kerssemakers, Senior Vice President of Brand, Product & Business Strategy.