Ingezonden persbericht


Vragen inzake faillissement Bureau Meertens & Steffens

Aan het College Van Burgemeester en Wethouders
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht.

Onderwerp: vragen ex.artikel 37 RvO.

Maastricht, 12 oktober 2004.

Geacht College,

Op 12 februari 2004 stelde de fractie Stadsbelangen Mestreech vragen ex.artikel 37 RvO inzake het faillissement van het Bureau Meertens & Steffens. Dit bureau had krachtens een aanbesteding de gunning gekregen om voor de Gemeente Maastricht het centrummanagement te voeren voor de periode 2002-2005. Onze fractie heeft met name over de uitvoering van het centrummanagement de volgende vragen:

In het kader van het faillissement van het Bureau Meertens & Steffens is de overeenkomst tussen de Stichting Centrummanagement Maastricht en dit bureau ontbonden conform art.37 van de faillissementswet.
1. Hoe is momenteel de stand van zaken m.b.t. de uitvoering van het centrummanagement?
2. Wie voert momenteel de werkzaamheden uit, die voorheen door het bureau Meertens & Steffens werden gedaan?
3. Is er door de Gemeente Maastricht inmiddels een aanbesteding geweest om een kandidaat te vinden, waarmee opnieuw door de Stichting Centrummanagement Maastricht een overeenkomst zal moeten gesloten worden m.b.t. de uitvoering van het centrummanagement?
4. Zo ja, zijn de resultaten hiervan bekend en wanneer worden deze voorgelegd aan de Raad?
5. Bent u niet met ons van mening, dat er momenteel door voornoemd faillissement een belangrijke schakel ontbreekt tussen de Gemeente Maastricht enerzijds en het bedrijfsleven anderzijds? Zeer zeker gezien de afwikkelingen rondom de herinrichting van het Kernwinkelgebied en de projecten Mosae Forum en Entre-Deux?
6. In de begroting 2004 werd voor de post Centrummanagement een bedrag van E 109.000 opgenomen. Omdat het centrummanagement al een aantal maanden niet meer door het Bureau Meertens & Steffens wordt gevoerd, zou een deel van dit bedrag nog in reserve moeten staan. Is onze conclusie juist en hoe groot is het resterende bedrag?

Reeds eerder heeft Stadsbelangen Mestreech het voorstel bij uw College voorgelegd om het Centrummanagement en het Binnenstadshuis gezamenlijk op een locatie onder te brengen. Middels dit schrijven willen wij opnieuw dit voorstel onder uw aandacht brengen, zeker gelet op het feit, dat het Binnenstadshuis op korte termijn moet verhuizen naar een andere locatie. In uw antwoord op onze brief van 12-2-2004 maakte u melding van een onderzoek dat gaande was naar de invulling en positie van het Binnenstadshuis.


7e. Zijn de resultaten van voornoemd onderzoek al bekend en wanneer kunnen wij hier uitsluitsel over verwachten?

8e. Bent u niet met ons van mening, dat in het kader van de bezuinigingen het mogelijk voordelig zou zijn om het Binnenstadshuis en het Centrummanagement in een locatie onder te brengen?

9. In de programmabegroting van 2005 staat E 0,1 mln structureel voor het Reputatiemanagement. Ligt het in de bedoeling dat dit Reputatiemanagement een aantal van de werkzaamheden van het centrummanagement toekomstig gaat uitvoeren?

Met vriendelijke groeten,
Namens Stadsbelangen Mestreech,
Mia Dircke-Schmidt.

afzender: Mia Dircke-Schmidt
Gemeenteraadslid Maastricht - fractie Stadsbelangen Mestreech. tel.043-3214938
e-mail: Mia.Dircke@maastricht.nl

---- --