Provincie Utrecht

Persbericht

Provinciale steun voor nieuw Utrechts bibliotheeknetwerk

12-10-2004
Om de samenwerking tussen circa zeven regionale bibliotheekorganisaties mogelijk te maken, hebben GS besloten om actief mee te werken aan de vormgeving van een nieuw, provinciaal bibliotheeknetwerk dat met ingang van 2005 een feit wordt. Binnen dit verband - de Samenwerkende Utrechtse Bibliotheken (SUB) - worden afspraken gemaakt over de afname van collectieve taken op het gebied van het bibliotheekwerk. De financiële voordelen die deze nieuwe vorm van samenwerking oplevert, aangevuld met extra middelen van de provincie, worden opnieuw ingezet om de dienstverlening aan de klant te optimaliseren.

De bibliotheeksector in de provincie Utrecht doorloopt momenteel een ingrijpende vernieuwingsoperatie. In ongeveer zeven Utrechtse regio's hebben de bibliotheken de handen ineengeslagen, met de bedoeling om op te gaan in een grotere bestuurlijke organisatie. Deze nieuwe regionale bibliotheken hebben in beginsel een verzorgingsgebied van minimaal 100.000 inwoners of beslaan het grondgebied van minimaal drie gemeenten. Uitbesteding van collectieve taken binnen een nieuw netwerk door deze regionale bibliotheken levert niet alleen tijdwinst maar ook financieel voordeel op, zodat meer werk gemaakt kan worden van inhoudelijke innovaties. Opzet is vooral om de service aan de klant te verbreden, door bibliotheken meer te laten investeren in digitale informatievoorziening en gecombineerde vormen van dienstverlening. Bibliotheken - van oudsher laagdrempelige organisaties voor het brede publiek - krijgen daardoor vaker de kans om zich waar te maken als cultureel ondernemer.

Collectief takenpakket
GS hebben zich laten adviseren door de Stuurgroep Modernisering Utrechts Bibliotheekwerk, die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de Utrechtse bibliotheeksector en gemeenten. Het advies van deze stuurgroep over de vormgeving van het provinciale netwerk kon rekenen op brede instemming van het college. In grote lijnen behelst het advies om gedurende de overgangsperiode 2005-2008 een start te maken met de samenwerking op de volgende onderdelen: ICT, transport van boeken en media, faciliteren van de productontwikkeling, bibliothecair leenverkeer, wetenschappelijke steunfunctie, digitale dienstverlening (Al@din), collectioneren en de exploitatie van de bibliobus. De regionale bibliotheken, die de nieuwe afnemers worden van deze diensten, houden zelf controle op het reilen en zeilen van dit bibliotheeknetwerk. Daartoe wordt de Samenwerkende Utrechtse Bibliotheken (SUB) opgericht. In dit orgaan zijn alle bestuurders van de regionale bibliotheken vertegenwoordigd. Om levering van de diensten mogelijk te maken, wordt de Provinciale Bibliotheek Centrale Utrecht omgebouwd tot een nieuwe Serviceorganisatie. Opzet is dat deze Serviceorganisatie gedurende de overgangsperiode de vaste leverancier wordt van een aantal van de genoemde collectieve diensten. Na 2008 sluiten de Samenwerkende Utrechtse Bibliotheken nieuwe contractafspraken af, waarbij ook andere leveranciers behalve de nieuwe Serviceorganisatie kunnen meedingen.

Reactie GS
Het college van GS heeft bij het eindadvies van de stuurgroep enkele aanvullende opmerkingen. Zo wordt aandacht gevraagd voor het feit dat alleen regionale bibliotheken die voldoen aan de gestelde criteria en aan de landelijke richtlijnen voor certificering in aanmerking komen voor aanvullende financiering van de provincie. Deze middelen komen bovendien na 2008 niet langer ten goede van bibliotheken in gemeenten met een bibliotheekbudget dat onder de landelijke instapnorm ligt. GS stellen verder voor dat voor de nieuwe Serviceorganisatie een Raad van Toezicht wordt opgericht, met daarin in elk geval vertegenwoordigers van de Gemeentelijke Bibliotheek Utrecht (GBU), SUB en de Utrechtse overheden. De collectieve taak `productontwikkeling' kan naar de mening van GS bij voorkeur door meerdere partijen uitgevoerd worden, waaronder de GBU, bibliotheek Eemland, de regionale bibliotheken en de nieuwe Serviceorganisatie. Om van de modernisering van de Utrechtse bibliotheken een succes te maken, willen GS voor de periode 2005-2008 jaarlijks 1 miljoen euro en incidenteel 3 miljoen euro extra beschikbaar stellen. Aan ICT-investeringen voor de Utrechtse bibliotheken wordt ruim 700.000 euro beschikbaar gesteld. De reorganisatie van de bibliotheeksector levert een verwacht inverdieneffect op van jaarlijks circa 800.000 euro, met uitzicht op een mogelijke verdubbeling. Deze financiële voordelen zullen overigens pas na verloop van een aantal jaren zichtbaar worden.

Vervolg
De Statencommissie Zorg, Cultuur en Welzijn adviseert op 15 november over de voorstellen van het dagelijks bestuur van de provincie. Definitieve besluitvorming vindt plaats in Provinciale Staten van Utrecht op 6 december 2004.

Laatst gewijzigd op 10/12/2004 02:05:31 PM. Paginabeheer: Ron.van.Dopperen@provincie-utrecht.nl