Ingezonden persbericht


P e r s i n f o r m a t i e

INTERPOLIS: Meer SChade door onzorgvuldigheid bedrijven

Tilburg, 12 oktober 2004 - Meer dan de helft van de schades die bedrijven claimen op hun aansprakelijkheidsverzekering wordt veroorzaakt door onzorgvuldigheid. Deze conclusie trekt Interpolis uit een eigen onderzoek. De verzekeraar bepleit daarom meer aandacht voor preventieve maatregelen.

Uit de 475 onderzochte schadedossiers (periode 2001-2004) komt een breed scala van 'vermijdbare schades' naar voren. Ze variëren van brand die ontstaat bij laswerkzaamheden tot het omstoten of beschadigen van voorwerpen door onhandig manoeuvreren met een ladder. Ook het doorboren van leidingen en het stuktrekken van kabels staat hoog op het lijstje, evenals waterschade door onvoldoende controle na afloop van een karwei. Verder noemt Interpolis: schade aan vloeren, wanden en meubilair door het niet of onvoldoende afdekken tijdens werkzaamheden. Het totale 'vermijdbare' schadebedrag loopt in de miljoenen euro's.

Interpolis is zich ervan bewust dat met meer voorzichtigheid niet alle schades kunnen worden voorkomen, maar wel een groot deel daarvan. De verzekeraar gaat ondernemers daarbij helpen. De buitendienstmedewerkers en tussenpersonen van Interpolis gaan bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan voorlichting over preventieve maatregelen. Die zijn niet alleen van belang om de totale schadelast - en daarmee de premies - op een redelijk niveau te houden. Bedrijvendirecteur Alof Wiechmann van Interpolis: "Het gaat niet alleen om geld. Elke schade brengt ook onrust, ergernis, tijdverlies en productieverlies met zich mee. En soms zelfs letsel en menselijk leed. Preventie is overigens niet alleen belangrijk om schade aan andermans eigendommen te voorkomen, maar ook om je eigen mensen en materieel beter te beschermen."

Wiechmann benadrukt dat Interpolis schade door onzorgvuldigheid blijft vergoeden, maar geeft ook de grenzen aan. "Een verzekering is een voorziening tegen de gevolgen van onverwachte en onzekere voorvallen. Een dakdekker die zijn brander neerlegt zonder de gastoevoer af te sluiten, weet maar al te goed hoe gevaarlijk dat kan zijn. Zolang er geen opzet in het spel is, betaalt de verzekeraar de rekening. Maar we zullen zo'n ondernemer wel indringend wijzen op de verantwoordelijkheid die hij zelf heeft. En op zijn eigen belang: geen schade is altijd nog beter dan een verzekerde schade."

Voor meer informatie

Interpolis NV
Concern Communicatie

Marco Simmers, woordvoerder
telefoon (013) 462 39 12
e-mail: jgl.simmers@interpolis.nl


---- --