Ingezonden persbericht


===== PERSBERICHT =====

Kongsvinger, oktober 2004

Ibas bundelt krachten met BELFOR International, 's werelds leidende dienstverlener bij rampenschade Ibas versterkt distributie in Europa en Azie

De Noorse specialist in data recovery Ibas heeft een contract gesloten met het in Duitsland gevestigde BELFOR International, 's werelds leidende dienstverlener bij rampenschade aan technische en mechanische uitrustingen. De overeenkomst zal de groeiende distributie van Ibas diensten in Europa opvoeren en tevens de deur openen naar de hoogst interessante Aziatische markt.

De distributie overeenkomst zal BELFOR International's ervaring in dienstverlening bij rampenschade combineren met Ibas toonaangevende data recovery diensten, en is een strategische en belangrijke stap naar de klant die lijdt onder brand- en water-schade.

BELFOR International specialiseert zich in het herstel van gebouwen, produktiefaciliteiten, industrieterreinen, schepen en offshore units bij brand-, water-, rook- of storm-schade.

Electronisch opgeslagen informatie is van wezenlijk belang voor elk bedrijf en het verlies van data kan vaak rampzaliger zijn voor de klant dan een brand op zich. Recent onderzoek van het ministerie van handel en industrie in het Verenigd Koninkrijk wees uit dat 87 % van de Britse bedrijven afhankelijk is van data. Minder dan 20 % doet aan back up van zulke informatie of slaat haar extern op. Deze cijfers zijn waarschijnlijk wereldwijd van toepassing.

"Het is belangrijk voor ons om de klanten te kunnen helpen met het herstel van rampenschade teneinde hen zo snel mogelijk back in business te kunnen krijgen," legt Andre Bluemel uit, managing director voor verkoop en marketing bij BELFOR International. "We zien steeds meer hoe klanten grote aantallen gevoelige data kwijtraken als gevolg van brand- of water-schade en we denken dat deze markt snel zal groeien. In onze visie is Ibas de toonaangevende internationale speler en in staat om de diensten te completeren die wij aan onze klanten aanbieden op dit terrein."

"Veel ondernemingen zijn zich niet bewust van de data recovery diensten die voorhanden zijn, dus het is belangrijk voor ons om te zoeken naar nieuwe marktkanalen zoals die welke BELFOR International nu voor ons aan het openen is," reageert Björn Årne Skogstad, president-commissaris voor Ibas AS.

Holms omschrijft de overeenkomst als het belangrijkste akkoord mbt distributie dat de firma tot nu toe afsloot, en hij verklaart: "Door marktleider BELFOR International onze data recovery dienst aan hun klanten te laten aanbieden, ter plekke en wanneer de klant het wil, verwachten wij een groei op dit specifieke terrein waar we eerder groot werk hebben verricht in complexe aangelegenheden."

Ibas (www.ibas.com) is toonaangevend op het gebied van data recovery en erasure services. Computer forensics,ee'n snelgroeiende markt, is een ander belangrijk werkterrein voor de onderneming. Ibas telt 82 medewerkers, in het hoofdkantoor in Kongsvinger, Noorwegen en in de filialen in acht landen - Zweden, Denemarken, Finland, Engeland, Duitsland, Polen, Frankrijk en Singapore. De onderneming heeft ook distributeurs en agenten in enkele andere landen in Europa, Azie en Amerika. Ibas (IBAS) is genoteerd aan de beurs van Oslo.

BELFOR International (www.belfor.com) is, sinds de oprichting in 1989, uitgegroeid tot 's werelds leidende dienstverlener op het gebied van herstel van rampschade. Met vestigingen in 25 landen en 150 kantoren en 3000 medewerkers, heeft BELFOR unieke mogelijkheiden om waar dan ook ter wereld aan het hoofd van een hersteloperatie te staan. Het behoort tot de internationale Haniel groep met 56 000 medewerkers en 2,3 miljard omzet op jaarbasis.

===== EINDE PERSBERICHT =====

Contactinformatie Noorwegen:
Bjørn Arne Skogstad, president-commissaris Ibas AS, Tel: +47 62 81 01 00, Mobiel: +47 48 14 90 70, e-mail: bjorn.arne.skogstad@ibas.no Jan Holm, directeur sales en marketing Ibas AS, Tel: +47 62 81 01 00, Mobiel: +47 90 64 11 33, e-mail: jan.holm@ibas.no