AutoRai

13-10-2004

Nieuwe Roadster onvervalste Morgan Sports Car

De oudste puur Britse autoproducent Morgan heeft groot nieuws: de Roadster. Technisch gaat het om een nieuw model.

Uiterlijk is met zorg en vakmanschap vastgehouden aan de oervorm van een met de hand gebouwde en vooral klassiek gelijnde open tweezitter met een lange motorkap en een lage taille.

De Roadster ademt de pure spirit van Morgan, zoals dat al het geval is sinds deze autoproducent in 1910 met zijn eerste voertuig, een driewieler, uitkwam. De contouren voor de huidige vierwielige modellen zijn in 1936 neergezet toen Morgan de Four Four met een viercilinder-,
1.0-litermotor van 42 pk toonde tijdens autoshows in Londen en Parijs. Deze auto is de stamvader van een hele generatie die nu uitmondt in de Roadster.

De op gewichtsbesparing gerichte constructie van chassis en carrosserie is gehandhaafd en staat nog steeds garant voor zeer goede prestaties. De basis is een solide gegalvaniseerd stalen chassis waaraan wielophanging, motor, aandrijflijn en de zo kenmerkende Roadster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carrosserie is het resultaat van puur vakwerk, zoals die alleen door ambachtelijke koetsenbouwers wordt beheerst. De aluminium plaatdelen zijn bevestigd aan een skelet van essenhout.

V6
De oervorm is in hoofdlijnen bewaard gebleven, de techniek gaat met de tijd mee. Het chassis van de Roadster stamt van de Morgan Plus 8, motor en versnellingsbak zijn echter nieuw. Onder de klassieke kap huist een uiterst moderne V6 met een cilinderinhoud van 3.0 liter. Deze van Ford afkomstige krachtbron levert in de Roadster een vermogen van maar liefst 166 kW (226 pk). Samen met een riant maximumkoppel van 280 Nm bij 4.900 toeren per minuut zijn prestaties mogelijk die horen bij wat Morgan omschrijft als een Sports Car die zijn weerga nog steeds niet kent. Die beslist alle ingrediënten heeft die rijden met deze auto zo leuk maken en die dat onbeschrijflijke gevoel van individualisme versterken. Dat gevoel om anders te zijn dan de rest, om te bewijzen dat met een klassiek en vakkundig gebouwde auto beslist geen stap terug in de tijd wordt gedaan.

De V6 heeft dubbele, bovenliggende nokkenassen die in totaal 24 kleppen bedienen. Ze zijn voorzien van hydraulische klepstoters, waardoor onderhoud tot een minimum beperkt blijft. Een uiterst modern elektronisch motormanagement stuurt ontsteking en brandstofinjectie aan. De zescilinder levert zijn prestaties soepel en trakteert de Roadster-rijder op een sportieve sound van de door Morgan akoestisch getunede uitlaat.

4,9 seconden
4,9 seconden, liefhebbers weten dat dit de sprinttijd is van nul naar honderd kilometer per uur. Dit is een snelle tijd, die mede mogelijk is door het lage gewicht van 940 kg. Het volledig van aluminium gemaakte motorblok draagt hieraan bij. Een snelle acceleratie is de essentie bij een onvervalste Sports Car als deze Roadster en voor het rijplezier misschien zelfs nog wel belangrijker dan een hoge topsnelheid, hoewel de Roadster ook op dit front scoort met een maximum boven de 200 km/uur.

Het chassis staat garant voor een strakke wegligging. Bochten zijn met speels gemak te nemen. Standaard heeft de auto lichtmetalen 15 velgen, als optie zijn er roestvrijstalen 16 RVS spaakvelgen verkrijgbaar. De lage bouw en het dito zwaartepunt dragen bij aan de sportieve wegligging. De wielophanging van de Roadster is in constructie gelijk aan die van de Plus 8, alleen is sprake van een gewijzigde wiel-offset, als gevolg van de lichtere V6 en het hoge prestatieniveau.

Versnellingsbak
De V6 is gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak, die afkomstig is van Jaguar. Het bedieningsmechanisme is ontwikkeld door Morgan, waardoor de bak kort en snel schakelt. Van Morgan stammen eveneens de ophanging van motor en versnellingsbak, zodat er zo weinig mogelijk trillingen en vibraties van de aandrijflijn aan het chassis worden doorgegeven. Het is dezelfde ophanging zoals die wordt toegepast op de Aero 8. Uit het oogpunt van gewichtsbesparing is een aluminium brandstoftank gemonteerd met een inhoud van 55 liter.

Spatborden
De verschillen met andere modellen van Morgan zijn klein. Kenners herkennen de Roadster aan de superform aluminium voorspatborden. Ze zijn langer en breder dan bij de Plus 8. De koplampen zitten op dezelfde plek op het spatborden als die van de 4/4. De spatborden achter zijn gelijk aan die van de Plus 8. Ook zon kenmerkend klein detail is de nu binnenwaarts, richting motor gerichte louvres in de motorkap. Dat is gedaan voor extra koeling. Het dashboard is nagenoeg ongewijzigd, met dit verschil dat het aan de onderkant iets gebogen wegloopt. Dat komt de beenruimte ten goede en bovendien oogt het stijlvol. Nieuw is ook de toerenteller en de auto is voorzien van een startonderbreker. De stuurkolom is verder in hoogte verstelbaar en als optie is er een airbag leverbaar. Tot de uitrusting behoren overigens nog roestvrijstalen bumperrozetten, een derde remlicht, een roestvrijstalen dakframe voor het zwartvinyl dak en roestvrijstalen gepolijste deurscharnieren. De Roadster is verkrijgbaar in zes verschillende standaardkleuren en verder alle andere ICI-kleuren als optie, komt op een prijs van 77.995,- (incl. BTW en BPM).