Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Vietsch (CDA) over overdracht Regionale Indicatieorganen (RIO's).(2030420830)

1
Bent u op de hoogte dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) een principeakkoord hebben gesloten over de overgang van 74 RIO's naar het CIZ? 1)

1
Het is mij bekend dat het CIZ en de VNG overeenstemming hebben over een concept tekst voor het convenant inzake de transitie van de indicatiestelling AWBZ en die hebben voorgelegd aan hun besturen.

2
Wat is de status van het CIZ? Voert het CIZ zijn taken uit onder verantwoordelijkheid van de minister c.q. de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport?

2
Het Centrum Indicatiestelling Zorg is als stichting een zelfstandige rechtspersoon, waar van de bestuursleden zijn benoemd door de Staatssecretaris. De gemeenten zijn er wettelijk nog steeds verantwoordelijk voor dat er in hun gemeenten een onafhankelijk indicatieorgaan werkzaam is en wijzen daarvoor het CIZ aan. Het CIZ voert voor de gemeenten de indicatiestelling uit en zorgt daarmee voor een centrale aansturing van werkprocessen, conform de afspraken daarover met VWS . Op die manier wordt het CIZ het enige landelijke indicatieorgaan en zal het zich in 2005 als indicatieorgaan moeten houden aan de bepalingen van het Zorgindicatiebesluit.

3
Wat houdt het principeakkoord in? Heeft u dit akkoord geaccordeerd?

3
Het concept convenant heeft betrekking op de overdracht van personeel, roerende bedrijfsmiddelen en aangegane verplichtingen.
Voor de invulling van de overdracht van het personeel is `mens volgt taak' als uitgangspunt gesteld; nadere uitwerking vindt plaats in het sociaal plan. Verder is aangegeven welke roerende bedrijfsmiddelen en aangegane verplichtingen op welke wijze worden overgenomen.
VWS heeft inmiddels richting het CIZ aangeven dat het met dit principeakkoord kan instemmen en het onderhandelingskader in overleg met Financiën en BZK vastgesteld.

4
Waarom worden alle indicatiestellers van de RIO's en gemeenten overgenomen door het CIZ, en waarom is het CIZ niet van plan slechts de indicatiestellers voor de voorzieningen die in de AWBZ blijven, over te nemen?

5
Waarom moeten indicatiestellers voor de voorzieningen die in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) komen, zoals de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG)- voorzieningen en enkelvoudige huishoudelijke verzorging, per 1 januari 2005 in dienst van het CIZ treden, terwijl deze voorzieningen inclusief indicatiestelling volgens uw plannen per 1 januari 2006 de verantwoordelijkheid van de gemeenten zijn? Heeft dit voor deze indicatiestellers financiële gevolgen?

4 en 5
Het CIZ neemt zoveel mogelijk de bestaande situatie van de RIO's over; behalve de taken inzake indicatiestelling AWBZ kan het CIZ, in geval het RIO ook adviseerde voor WVG- voorzieningen, dus ook deze taken mee overnemen.
Het CIZ kan alleen werken voor derden c.q. gemeenten als er sprake is van een heldere opdrachtgever opdrachtnemer relatie en het CIZ er voor heeft gezorgd dat er bij het indicatieorgaan een scherpe functie -en verantwoordelijkheidsverdeling aanwezig is. Inzake de juridische status van het CIZ gaan we inmiddels uit van een overgangstermijn t/m 2007 waarmee de huidige rechtsposities van medewerkers gehandhaafd kunnen blijven.

1) VNG-magazine, 3 september jl.


---- --