Ingezonden persbericht


Persbericht

Allochtone leerlingen sneller door de basisschool met Opstap

Effectief programma steeds minder ingezet.

Turkse en Marokkaanse kinderen die het programma Opstap Opnieuw gevolgd hebben doubleren significant minder vaak dan kinderen met een vergelijkbare achtergrond die geen programma gevolgd hebben. Voor Opstap kinderen ligt het percentage doublures op 47% tegenover 62% voor de kinderen die niet hebben deelgenomen. Dit is een opvallend resultaat omdat het 6 jaar nadat de kinderen het programma gevolgd hebben, is vastgesteld. Deze resultaten blijken uit een zojuist gepubliceerd onderzoek dat is uitgevoerd door de Universiteit Utrecht.

In het programma Opstap Opnieuw voeren moeders dagelijks spelenderwijs activiteiten met hun kleuters uit. Ouders leren in dit programma meer stimulerend en ondersteunend met hun kind omgaan. Met dit programma worden laag opgeleide en niet- Nederlands sprekende gezinnen goed bereikt.

Eerder was al gevonden dat direct na het einde van het programma Opstap kinderen sneller doorstroomden naar groep 3 dan de kinderen in de controlegroep. Nagegaan is of er uitdoving van dit korte termijn resultaat van Opstap Opnieuw is opgetreden. Dit blijkt niet het geval. Opstappers die sneller naar groep 3 zijn doorgestroomd doubleren in de jaren daarna niet vaker dan de kinderen die geen Opstap hebben gevolgd. De betere doorstroming van de Opstappers ging gepaard met vergelijkbare prestaties op de landelijke Cito Eindtoets en vergelijkbare adviezen voor vervolgonderwijs. Ook zijn er aanwijzingen dat een deel van de Turkse Opstap kinderen een hoger schooladvies krijgen; dus minder vaak een advies op het laagste niveau.

De onderzoeksbevindingen staan haaks op hetgeen meestal bij voor- en vroegschoolse educatieve programma s wordt gevonden. Meestal verdwijnen effecten kort nadat een programma is beëindigd. Helaas loopt de investering in dit programma door gemeenten terug. Dat is des te schrijnender nu blijkt dat het programma op de lange termijn effectief is voor kinderen die de meeste problemen in het onderwijs ervaren, namelijk de Turkse en Marokkaanse leerlingen van zeer laag opgeleide ouders.

Het Opstap Opnieuw programma is dus effectief als het gaat om doorstroming in het basisonderwijs. De winst zit vooral in een jaar onderwijsbesparing voor een deel van de Opstapkinderen. Daarmee betaalt het programma zich grotendeels terug.

Informatie over het rapport is op te vragen bij mevr. dr. C. van Tuijl (c.vantuijl@fss.uu.nl mailto:c.vantuijl@fss.uu.nl>; 030-2534597/06-44500645), en informatie over het programma is op te vragen bij drs. H. Kalthoff (h.kalthoff@nizw.nl: 030-2306382). Het rapport is te bestellen bij Buro Extern (bestel@extern.nl: 072-5670000).