Ingezonden persbericht



MOTORRIJDERS ACTIE GROEP- belangenvereniging voor motorrijders

Persbericht - 13 oktober 2004

Overijssel en motorrijders gaan vangrails beoordelen op verkeersveiligheid

De VVD Statenfractie van Overijssel heeft de verkeersveiligheid van motorrijders in haar provincie aan de orde gesteld. De heer Goos Dijkslag heeft namens de VVD-fractie op woensdag 13 oktober 2004 in de statencommissie Verkeer en Vervoer voorgesteld om in samenwerking met de Motorrijders Actie Groep (MAG) - in navolging van de provincie Utrecht - in Overijssel een inventarisatie te maken van gevaarlijke en motoronvriendelijke wegafscheidingen op de provinciale wegen. Als mocht blijken dat ook in Overijssel vangrails moeten worden aangepast aan de verkeersveiligheidseisen voor motorrijders, dan wil de VVD-fractie voor de financiering eventueel het provinciale actiefonds aanspreken.

Gedeputeerde Job Klaasen, verantwoordelijk voor verkeer en vervoer, liet tijdens de commissievergadering weten dat het Overijssels college verkeersveiligheid hoog in het vaandel heeft staan en Klaasen heeft het voorstel tot een onderzoek en een inventarisatie direct overgenomen.

Na afloop van de commissievergadering heeft gedeputeerde Klaasen de eerste afspraak gemaakt met de aanwezige vertegenwoordiger van de landelijke belangenvereniging voor motorrijders MAG, om te komen tot een spoedige uitwerking van het onderzoek en het instellen van een 'schouw', waarbij de provinciale wegen zullen worden beoordeeld op de verkeersveiligheid voor motorrijders.

In 2003 kwam zeven procent van de dodelijke motorongelukken voor rekening van de vangrails. Het probleem is dat deze rails zijn ontworpen om auto's die van de weg raken te geleiden. Deze standaard geleiderails hebben op motorrijders echter een heel ander effect: zij geleiden motorrijders namelijk helemaal niet. Zij vangen hen op, met zware verwondingen, of de dood, tot gevolg. Het monteren van een plaat onder de huidige geleiderails biedt daartegen soelaas. In de provincie Utrecht zijn motoronvriendelijke vangrails inmiddels over een totale lengte van drie kilometer met zo'n onderplaat uitgerust.

Op dinsdag 8 juni jl. heeft de MAG een petitie over motorvriendelijke geleiderails aangeboden aan de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer. De petitie is aangeboden aan de voorzitter van de commissie, Joop Atsma (CDA), met 22.101 handtekeningen van motorrijders die de MAG steunen in de eis om vangrails op de Nederlandse wegen motorvriendelijk te maken.

In 2003 leidde constructief overleg tussen de provincie Utrecht en de MAG tot de plaatsing van de eerste motorvriendelijke geleiderail van Nederland, langs de N224 van Woudenberg naar Zeist. In 2004 heeft de provincie Utrecht, na overleg met de MAG, 3.000 meter bestaande geleiderail omgebouwd naar de motorvriendelijke variant. Het gaat daarbij om vijftien locaties op het provinciale wegennet, op plaatsen met risicovolle bochten.

Na afloop van de ontmoeting met gedeputeerde Klaasen liet MAG-beleidsmedewerker Wim Taal weten: "De Motorrijders Actie Groep ziet de beslissing van Overijssel, om ook in deze provincie de wegafscheidingen te beoordelen op 'motorvriendelijkheid', als een zeer belangrijke stap op weg naar motorvriendelijke geleiderails in héél Nederland. Naast Utrecht en Overijssel hebben we natuurlijk nog tien provincies te gaan, maar laten we hopen dat ook daar de politieke wil ontstaat om het provinciale wegennet eens door een motorbril te bekijken!"

----------------------------