Het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie


---

04-10-2004 http://www.eu2004.nl/
Milieu | Persberichten


---


*Klimaat en duurzaam wegverkeer centrale thema's op milieuraad

Op 14 oktober vindt onder leiding van staatssecretaris Van Geel (milieu) in Luxemburg de milieuraad plaats. Op deze vergadering worden belangrijke milieudossiers besproken en naar verwachting twee politieke akkoorden gesloten.

Milieu als kans
Het is de inzet om tijdens de milieuraad conclusies aan te nemen over het centrale milieuthema van het voorzitterschap: Milieu als kans (Clean, Clever, Competitive). De conclusies zijn gebaseerd op de uitkomsten van de Informele Milieuraad van 16-18 juli in Maastricht. Eco-efficiënte innovaties bieden goede kansen om de concurrentiekracht van de Europese economie te versterken en dragen daarmee bij aan het behalen van de Lissabon strategie. Lidstaten kunnen bedrijven stimuleren om te investeren in eco-efficiënte innovaties door gunstige fiscale maatregelen, zoals groen beleggen, het afschaffen van milieuonvriendelijke subsidies en door de regelgeving beter af te stemmen op het innovatieklimaat. Ook kan de overheid innovaties stimuleren door een groen inkoopbeleid en de beschikbaarheid van risicokapitaal met name voor het Midden- en Kleinbedrijf. De ministers willen een partnerschap aangaan met het bedrijfsleven om die kansen te benutten. Deze boodschap willen de milieuministers meegeven aan de heer Kok en de regeringsleiders, die op de Voorjaarsraad in 2005 de Lissabondoelen evalueren. Volgens de Lissabondoelstelling moet de Europese Unie in 2010 de meest concurrente en dynamische kenniseconomie van de wereld zijn.

Klimaat
Op 14 oktober wordt de algemene inzet van de EU voor de VN klimaatconferentie (COP10) vastgelegd in Raadsconclusies. De internationale klimaatconferentie is van 6-17 december in Buenos Aires. Het Nederlandse voorzitterschap zal daar namens de EU het woord voeren. Volgens Staatssecretaris Van Geel is het van groot belang dat de Europese Unie verantwoordelijkheid neemt en leiderschap toont. Gemaakte afspraken onder het Kyoto protocol en het Klimaatverdrag moeten worden uitgevoerd. Ook is het van groot belang dat de EU blijft benadrukken dat er in VN verband wordt gesproken over de periode na 2012. Tijdens de lunch van 14 oktober spreken de milieuministers, ter voorbereiding van de Europese Voorjaarsraad, over het lange termijn klimaatbeleid.

Duurzaam wegverkeer
Staatssecretaris Van Geel wil zich inzetten voor schone, stille en zuinige auto's. De toegenomen verkeersdrukte legt een steeds grotere druk op milieu, gezondheid en leefomgeving. Het voorzitterschap wil tijdens de milieuraad brede steun verkrijgen voor versnelde aanpak van de problemen. Om de discussie een nieuwe impuls te geven en om de Europese Commissie uit te nodigen om snel met aanvullende maatregelen te komen zal op initiatief van het voorzitterschap op 14 oktober tevens een politiek debat plaatsvinden over concrete voorstellen voor duurzaam wegverkeer. Het gaat om bronmaatregelen die op korte termijn het wegverkeer schoner, stiller en zuiniger kunnen maken en kunnen helpen om de Europese doelstellingen voor geluid, verzuring, klimaat en lucht te bereiken. Het voorzitterschap wil voertuigen schoner maken door het aanscherpen van Europese normen voor fijn stof en stikstofoxiden en door het stimuleren van roetfilters en katalysatoren. Ook wil het de CO2 uitstoot terugdringen door de convenanten met de auto-industrie aan te scherpen en door alle nieuwe Europese auto's verplicht te voorzien van brandstofbesparende hulpmiddelen. Ook het autoverkeer zou stiller moeten worden door strengere Europese geluidsnormen voor motoren en banden.

Mijnafval
Op de milieuraad wordt een politiek akkoord verwacht over mijnafval. Met de nieuwe Europese wetgeving over mijnafval moet de bodem en het water beter worden beschermd. Als de nieuwe regelgeving wordt aangenomen moeten er maatregelen worden genomen om bepaalde afvalvoorzieningen op een verantwoorde wijze te sluiten. Daarnaast moeten bedrijven maatregelen nemen om de veiligheid van afvalvoorzieningen te garanderen. De nieuwe regelgeving moet grote ongelukken met opvangbekkens en afvalbergen, zoals de afgelopen jaren in Roemenië en Spanje, voorkomen. De milieuproblematiek van mijnafval is aanzienlijk. Naar schatting bestaat 30% van de totale hoeveelheid afval in de Europese Unie uit mijnafval

Fluorgassen
Op de milieuraad wordt eveneens een politiek akkoord verwacht over bepaalde gefluorideerde broeikasgassen. Het ontwerp voor nieuwe Europese wetgeving verbiedt het op de markt brengen van bepaalde producten die gefluorideerde broeikasgassen bevatten en waarvoor goede alternatieven beschikbaar zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor gebruik in zelfkoelende blikjes, dubbelglas, sportschoenen, autobanden en in amusementsartikelen. Met de nieuwe wetgeving moet het lekken van broeikasgassen uit koelapparatuur, aircosystemen en brandblusapparatuur worden beperkt. Zo komen er eisen aan de lekdichtheid van deze systemen. Tevens wordt geregeld dat de airconditioning in auto's in de toekomst geen koudemiddelen meer mogen bevatten die een te groot broeikaseffect hebben. Ook stelt de nieuwe wetgeving eisen aan de opleiding van personen die met de gassen werken.

Hoogwater
Het is de bedoeling dat de milieuraad conclusies aanneemt over hoogwaterbescherming. Om de Europese burger beter te beschermen tegen de gevolgen van overstromingen is een Europese aanpak nodig. De Europese Commissie zal worden gevraagd om voor medio 2005 een actieprogramma te presenteren. Hoogwater was een eveneens gespreksonderwerp van de informele milieuraad van Maastricht.



Het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie