Productschap Margarine


14.10.2004

Engelse voedingsindustrie: vizier op overgewicht

De Britse Food and Drink Federation (FDF) heeft op 27 september jl. het 'Food and Health Manifesto- The voice of the industry' gepubliceerd. Met het Manifesto geeft de industrie gehoor aan de discussie omtrent obesitas, gezondheid en ieders verantwoordelijkheid in deze problematiek.

Bedrijven als Cadbury Trebor Bassett, Coca Cola and HJ Heinz hebben het Manifesto ondertekend. Hiermee stemt men in met o.a. het zevenpuntenplan, waarin acties worden genoemd om de overgewichtproblematiek te bestrijden.

De FDF-leden zullen zich aan de hand van het plan gaan inzetten voor veranderingen op onderstaande punten:

1. Betere en duidelijke informatie op het etiket ;
2. Productaanbod met minder zout, suiker en vet;
3. Portiegroottes bezien om overconsumptie tegen te gaan;
4. Terugdringing verkoopautomaten en verbreding productassortiment;
5. Verscherping codes voor reclame gericht op kinderen
6. Industrie als voorbeeld voor een gezondere leefstijl
7. Deelname aan educatie over voeding en gezondheid.

Naast het zevenpuntenplan om overgewicht te bestrijden wordt uitgebreid aandacht besteed aan andere belangrijke onderwerpen binnen een verantwoord ondernemerschap, waaronder Milieu, Duurzame Ontwikkeling en Ethische Handelsvoorwaarden.

Het volledige artikel alsmede de tekst van het manifesto zijn hier te vinden.