Productschap Margarine
14.10.2004
Engelse voedingsindustrie: vizier op overgewicht
De Britse Food and Drink Federation (FDF) heeft op 27 september jl.
het 'Food and Health Manifesto- The voice of the industry'
gepubliceerd. Met het Manifesto geeft de industrie gehoor aan de
discussie omtrent obesitas, gezondheid en ieders verantwoordelijkheid
in deze problematiek.
Bedrijven als Cadbury Trebor Bassett, Coca Cola and HJ Heinz hebben
het Manifesto ondertekend. Hiermee stemt men in met o.a. het
zevenpuntenplan, waarin acties worden genoemd om de
overgewichtproblematiek te bestrijden.
De FDF-leden zullen zich aan de hand van het plan gaan inzetten voor
veranderingen op onderstaande punten:
1. Betere en duidelijke informatie op het etiket ;
2. Productaanbod met minder zout, suiker en vet;
3. Portiegroottes bezien om overconsumptie tegen te gaan;
4. Terugdringing verkoopautomaten en verbreding productassortiment;
5. Verscherping codes voor reclame gericht op kinderen
6. Industrie als voorbeeld voor een gezondere leefstijl
7. Deelname aan educatie over voeding en gezondheid.
Naast het zevenpuntenplan om overgewicht te bestrijden wordt
uitgebreid aandacht besteed aan andere belangrijke onderwerpen binnen
een verantwoord ondernemerschap, waaronder Milieu, Duurzame
Ontwikkeling en Ethische Handelsvoorwaarden.
Het volledige artikel alsmede de tekst van het manifesto zijn hier te
vinden.