AutoRai

14-10-2004

GM Europe kondigt ingrijpende herstructurering aan

General Motors Europe heeft vandaag haar plannen bekendgemaakt om de jaarlijkse structurele kosten per 2006 met naar schatting 500 miljoen euro ($600 miljoen) te verlagen.

Het plan omvat een vermindering van het personeelsbestand met maximum 12.000 personen in de volgende twee jaar; waarvan meer dan 90 procent in 2005. Het bedrijf zal onmiddellijk in overleg treden met vertegenwoordigers van de werknemers over de omzetting van dit plan.

GM Europe heeft in de afgelopen drie jaar ingrijpende veranderingen en herstructureringen gekend, met de steun van zowel onze medewerkers als de respectievelijke ondernemingsraden," zegt Fritz Henderson, Chairman General Motors Europe (GME). Wij beogen een constructieve samenwerking met de ondernemingsraden om een oplossing voor onze huidige uitdaging te bereiken."

Het plan is gebaseerd op de huidige verwachtingen van GME voor de Europese automarkt, met inbegrip van een trage groei van de vraag, een toenemende concurrentie van zowel Europese als Aziatische merken en de ongunstige vooruitzichten ten gevolge van de druk op de netto prijzen van de voertuigen. Verwacht wordt dat het bedrijf voor 2005 en 2006 rekening houdt met afvloeiingskosten waarvan het bedrag en de timing zullen afhangen van het verloop van de onderhandelingen met de ondernemingsraden.

Het huidige plan impliceert dat de meerderheid van de vooropgestelde 12.000 banen zullen wegvallen in Duitsland, vooral in de productie en productontwikkeling. Ongeveer 1.000 van deze besparingen hebben betrekking op uitbestede activiteiten.

Aan de basis van iedere geslaagde ommekeer dient een goed product te staan en dat deel van de business hebben we in Europa goed voor elkaar," zegt Henderson. "Deze maatregelen zullen geen weerslag hebben op de kwaliteit van onze producten en evenmin op onze toekomstige productprogramma's. Dit zijn verbeteringen die een positieve invloed zullen hebben op onze continuïteit op lange termijn, door onze structurele kosten en ons break-even punt te verlagen. Dankzij deze maatregelen zullen wij beter in staat zijn om onze klanten ook op lange termijn boeiende producten van hoge kwaliteit te leveren."

Dit mag niet worden beschouwd als een gebrek aan ambitie om ons bedrijf te laten groeien," zegt hij. "Gezien het gebrek aan groei in de sector, de prijzen en de concurrentie in de markt, kunnen wij echter niet snel genoeg groeien om ons huidige kostenniveau te compenseren. Ons plan gaat uit van een continue groei van het marktaandeel maar ook van een realistische visie op inkomsten."

Wij hebben in de afgelopen drie jaar de kwaliteit sterk verbeterd en leggen nu de nadruk op een nog aantrekkelijker design als cruciale emotionele component van ons productengamma. Wij gaan verder op die weg," zegt Carl-Peter Forster, President van GM Europe.

Los van de maatregelen met betrekking tot onze structurele kosten, blijven wij een aanzienlijke vooruitgang boeken in onze voortdurende besparingen op materiaalkosten, die het grootste deel van onze kostenbasis vormen. Dankzij onze kwaliteitsverbeteringen blijven ook onze garantiekosten teruglopen."

Het bedrijf bevestigt dat de productlanceringen in 2005 van de Opel/Vauxhall Astra GTC, de Zafira en de Saab 9-3 Sport Hatch volgens plan zullen verlopen in termen van kwaliteit en timing. GME bevestigt ook de introductie in 2006 van een gloednieuw Opel/Vauxhall cross-over SUV, de Corsa van de volgende generatie, een nieuwe Opel/Vauxhall Astra cabriolet en een nieuwe tweezitter roadster.

Wij zullen ons bovendien blijven toeleggen op de dieselmotoren, die hebben bewezen erg in trek te zijn bij onze klanten," zegt Forster. Onze nieuwe dieselmotoren, vooral de 1,9-liter van de Vectra, Astra en Saab 9-3, krijgen uitstekende beoordelingen in de autopers en verslaan in vergelijkende tests onze sterkste concurrenten."

De doorlopende integratie van de ontwerp- en engineeringfuncties van Saab en Opel zullen het design en de productontwikkeling beduidend efficiënter maken. De coördinatie van de engineering-activiteiten in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zal duplicatie bij de ontwikkeling van componenten verminderen en ervoor zorgen dat men zich kan toespitsen op zijn eigen expertise.

Samen met deze ingrepen zullen het International Technical Development Center in het Duitse Rüsselsheim en het Saab Technical Development Center in het Zweedse Trollhättan volledig worden geïntegreerd met de wereldwijde engineeringorganisatie van GM. Hans Demant, Vice President Engineering van GM Europe, zal deze organisatie blijven leiden en rapporteert aan Carl-Peter Forster, President van GM Europe.

Deze wijziging reflecteert de volgende fase van het integratieproces van engineering bij GME. Belangrijk is dat de engineering-activiteiten in Europa geïntegreerd worden met het wereldwijde ontwikkelingsproces van voertuigen van GM. Dankzij deze verandering zal Europa veel meer kunnen bijdragen aan en veel beter gebruik kunnen maken van de wereldwijde middelen van GM voor engineering en ontwikkeling van voertuigen. Hans Demant blijft tevens actief als Managing Director van Adam Opel AG.

Verkoop, Marketing en After Sales worden langs functionele lijnen geherstructureerd en zullen efficiënter moeten werken. Er zal bijzondere aandacht worden gegeven aan het optimaliseren van de interactie met het distributienetwerk en de klanten. Een belangrijke uitdaging is met name het aanspreken van nieuwe klantengroepen.

De onderneming werkt aan een evaluatie van de prioriteiten, de efficiëntie en de klantgerichtheid van haar uitgaven. Ze analyseert onder meer de efficiëntie van de aankoop van media en heeft beslist om na het einde van het seizoen 2005 niet langer deel te nemen aan de DTM-races in Duitsland.

Het plan omvat ook een herstructurering van de onderdelenmagazijnen en ingrijpende besparingen in de administratieve taken van de onderneming.

In de afgelopen jaren heeft de samenloop van een aantal negatieve factoren onze vroegere herstructureringsplannen ondermijnd. Het is duidelijk dat wij veel verder zullen moeten gaan," zegt Henderson.

Henderson besluit: Aangezien wij sinds 1999 verlies lijden en geen redelijke aanwijzingen hebben dat de markt of de economische omstandigheden in de volgende jaren duidelijk zullen verbeteren, zijn wij verplicht om harde maatregelen te nemen om onze continuïteit op lange termijn veilig te stellen. Wij zijn het onze medewerkers, onze klanten en de vestigingsplaatsen waarin wij werken verplicht om weer een duurzame koers te varen die borg staat voor toekomstig succes van onze onderneming en haar merken."