Gemeente Utrecht

2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
96 Vragen van de heer drs. H.H. Janssen
(ingekomen 14 oktober 2004)

De CDA fractie heeft met stijgende verbazing kennis genomen van de besluiten die het college heeft genomen met betrekking tot het autoverkeer in en rond De Meern, temeer omdat zowel de wijkraad Vleuten - De Meern, de ondernemersvereniging Leidsche Rijn en een groot aantal bewoners uit Veldhuizen en De Meern anders geadviseerd hebben. Het betreft de volgende besluiten:

. De Rijksstraatweg wordt tussen de Loobrug en Meridiaan (Regenboogbrug) in beide richtingen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. . De Alendorperweg wordt afgesloten voordat de nieuwe Stroomweg De Tol open gaat.

Het gevolg van deze maatregelen zal onder meer zijn dat de Castellumlaan en de Zandweg in De Meern in de toekomst nog meer belast zullen worden dan nu al het geval is. Bovendien zal ten gevolge van deze besluiten meer gemotoriseerd verkeer alternatieve routes door de wijken 't Weer en Nijevelt gaan zoeken. Het CDA acht dit volstrekt ongewenst en heeft daarom de volgende vragen aan het college:


1. Bent u met ons van mening dat het onwenselijk is dat de Castellumlaan en de Zandweg nog zwaarder belast zullen worden in de toekomst? Wat gaat het college doen om dit te voorkomen? En wat gaat u doen om sluipverkeer door de wijken 't Weer en Nijevelt tegen te gaan?
2. Ter ontlasting van de bestaande wegen van De Meern naar Vleuten ('t Zand, Zandweg en Europaweg) is een nieuwe noord-zuidverbinding geprojecteerd ten oosten van 't Zand. Nu al afsluiten van de Alendorperweg heeft tot gevolg dat per direct de andere bestaande wegen naar Vleuten zwaarder worden belast. Bent u met ons eens dat dit een ongewenste situatie is?
3. Door de Alendorperweg voorlopig open te houden wordt het verkeer richting Vleuten over meerdere wegen (Alendorperweg, Europaweg, 't Zand, Zandweg) verdeeld. Waarom wacht u niet met afsluiting van de Alendorperweg totdat genoemde nieuwe noord-zuidverbinding gereed is?

Eerder heeft het CDA voorgesteld verkeer komend uit westelijke richting tussen de Loobrug en de kern De Meern ook in de toekomst mogelijk te houden. Het college stelt nu dat dit niet mogelijk is omdat hiervoor langs dit deel van de Rijksstraatweg een weg parallel aan de HOV baan zou moeten worden aangelegd, waardoor een deel van De Balije niet zou kunnen worden gebouwd. Volgens de CDA fractie is er tussen de toekomstige HOV baan en de Leidsche Rijn wel degelijk ruimte voor het aanleggen van een rijstrook voor eenrichtingsverkeer, zonder dat daarvoor geplande woningbouw in De Balije hoeft te wijken.


4. Heeft het college overwogen de strook die ontstaat tussen HOV baan en Leidsche Rijn te benutten voor het aanleggen van zo'n rijstrook voor eenrichtingsverkeer, met een breedte van drie tot vier meter? Zo nee, waarom niet?
5. Aan de noordkant van de wijk Nijevelt zijn een bejaardenhuis, bejaardenwoningen en een gezondheidscentrum (tandarts en huisarts) gevestigd. Het gevolg van de besluiten die het college heeft genomen is dat alle verkeer naar deze voorzieningen door de hele wijk Nijevelt zal moeten rijden. Ook dit vinden wij ongewenst, Is het college dit met ons eens? Zo nee, waarom niet?

Om bovengenoemd probleem te voorkomen heeft het CDA eerder al het doortrekken van de weg tegenover Meridiaan (Regenboogbrug) als alternatief bepleit. Daardoor kan verkeer uit de wijk 't Weer genoemde voorzieningen bereiken zonder door de hele wijk Nijevelt te hoeven rijden. Een tweede alternatief om het genoemde probleem te voorkomen is het in twee richtingen openstellen van de Rijksstraatweg tussen Meridiaan en Boekbinderslaan (circa 30 meter) of het laten meerijden van bestemmingsverkeer over de HOV baan over deze beperkte afstand.


6. Heeft het college genoemde alternatieven wel overwogen? Zo ja, waarom is dan besloten van deze alternatieven af te zien? Zo nee, waarom niet?

---- --