Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

15-10-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Australië, circuit Phillip Island

RAYMOND SCHOUTEN BAALT VAN VERREGENDE 1E TRAINING (32E)

BALANS EN RITME EVEN ZOEK BIJ JAKUB SMRZ (22E)

De overgang was groot, heel groot. Van ruim 38 graden de afgelopen twee weken bij de GP's in Qatar en Maleisië, werd het Powerfuse team 'down under' vergast op een temperatuursverschil van bijna 30 graden. Het is koud, kil en guur op Phillip Island iets ten zuiden van het Australische Melbourne. De meters gaven 's morgens zo'n 8 graden aan, daar waar ze een week eerder bijna 40 aangaven. "Tijdens de trainingen kwam het kwik niet boven de 15 graden uit, en dat is eigenlijk te koud voor de banden. Je kon het ook zien. Het rubber van de 125cc machine van Raymond 'tekende' helemaal niet en ook voor Jakub was het in de 250cc trainingen heel moeilijk met een slecht 'afnemende' voorband. En dan nog de harde wind er bij hier direct aan de kust, dan is het niet makkelijk om hard te gaan", weet chef monteur Hans Spaan uit eigen ervaring.

De eerste vrije training voor Raymond Schouten was kletsnat. Het had voor de training op vrijdagmorgen zelfs even gesneeuwd en er vielen hagelstenen. "Onder natte omstandigheden is het heel moeilijk een nieuwe baan te leren kennen. Eigenlijk heb ik niets gehad aan die natte eerste drie kwartier. Vanmiddag begon ik gewoon weer op nul. Op de droge baan heb je meteen al andere lijnen en rempunten en ik kon weer van voren af aan beginnen. Dat ging echter niet slecht, maar de wind was wel heel vervaarlijk. In sommige snelle bochten in 4e en 5e versnelling pakte de wind mijn machine zowat op. Hij werd enorm 'licht' van voren, waarbij ik echt een paar keer fiks op mijn tanden moest bijten om alles op de baan te houden. De topsnelheid was goed. Ik reed alleen en kwam redelijk in de standen naar voren. Morgen zal ik een groepje moeten pakken om met de wind die hier aan zee altijd is meer slipstreamvoordeel te kunnen pakken. Het devies is dus op zoek naar een groep en Hans Spaan en de monteurs zouden de machine zo aanpassen dat er wat meer gewicht en druk op het voorwiel kwam, om die 'lichtheid' tegen te gaan. Maar terugkijkend op de omstandigheden en het resultaat, maakte ik vanmiddag toch wel grote stappen. Er zit dus nog steeds méér in", hoopt Schouten.

De Tsjech Jakub Smrz moest ook nog even wennen aan de totaal verschillende omstandigheden. "Tijdens de eerste vrije training vanmorgen was de balans in mijn machine niet goed. Dat hebben we voor de tijdtraining veranderd, want dat is op dit snelle stuurcircuit een eerste vereiste. Maar in de tijdtraining kon ik mijn ritme niet vinden. Het leek wel of ik als 'Dik Trom' op de baan reed. Met de sterke wind had je een slipstream nodig, en ik heb te veel tijd verloren met achterom kijken om een goede windvanger te zoeken. Als ik dan een evenwaardige rijder gevonden had, ging het weer mis. Ik heb dus al met al zelf zitten knoeien, en dat moet morgen beter. Het heeft me vandaag zeker een volle seconde gekost en daarmee zo'n twee startrijen. Ik weet wat me morgen te wachten staat. Hans Spaan zou alle datagegevens nog eens nazien, maar aan de afstelling van de Honda mankeerde eigenlijk niets. De snelheid is OK, we veranderen iets aan de vering en dan moet ik zelf gaan...!", steekt Smrz de hand in eigen boezem.

Acht uur tijdverschil, maar starttijden aangepast:

Het is de afgelopen weken met de buitenlandse GP's in Qatar en Maleisië niet altijd even duidelijk geweest, maar het tijdschema voor de racedag is bekend. Alle trainingen worden verreden met het normale tijdverschil van 8 uur (dus acht uur vroeger). De aanvangstijden voor de races zijn op verzoek van de Australische TV echter een uur later dan normaal. Dat levert het volgende tijdschema op voor aanstaande zondag 17 oktober:

125cc race - starttijd Australië 12.15 uur = 04.15 uur Nederlandse tijd

250cc race - starttijd Australië 13.30 uur = 05.30 uur Nederlandse tijd

MotoGP race - starttijd Australië 15.00 uur = 07.00 uur Nederlandse tijd

Bayliss kondigt vertrek bij Ducati aan

Ex-Superbike wereldkampioen Troy Bayliss, die destijds door teammanager Arie Molenaar werd ontdekt in de GP toen hij de geblesseerde rijder uit het Molenaar Team Noriyasu Numata verving, heeft in de persconferentie in de aanloop naar de Grand Prix van Australië zijn vertrek bij Ducati bevestigd. Dit jaar zal hij echter met volledige inzet afmaken. Zijn huidige contract wordt door Ducati niet verlengd. Bayliss hoopt echter wel in de MotoGP te kunnen blijven.

"Het is een moeilijk jaar geweest voor iedereen bij Ducati - we hadden verwacht het veel beter te gaan doen dan wat er uiteindelijk uitgekomen is, het kwam er echter niet uit en het ging pas halverwege het seizoen een beetje zoals wij hadden gehoopt," vertelde Bayliss. "Vanaf dat moment bleef de pech mij echter achtervolgen en dit zet helaas door nu mijn contract met Ducati geen verlenging krijgt. De klap is wel flink aangekomen. Het was een moeilijk jaar en ik heb er alles aan gedaan. Ik heb lang voor Ducati gewerkt, voor mij had het anders gevoeld als de machine met een ander wel iedere week had gewonnen, maar dat is niet het geval dus ... nou ja, deze dingen gebeuren in de racerij."

"Het is gewoon een klap in mijn gezicht, maar ik zal me blijven inzetten, tot het einde zal ik doen wat in mijn macht licht voor Ducati, we zullen hier nog testen na de race en ook dan kan Ducati op mij rekenen. Ik ben er, zoals ik al vaker heb gezegd, van overtuigd dat Ducati een goede motor neer kan zetten en ik weet zeker dat het met deze motor uiteindelijk ook goed zal komen, het is alleen jammer dat ik daar de vruchten niet van zal kunnen plukken."

"Ik heb het vertrouwen in mijzelf nog niet verloren, ik ben en blijf een racer die in zichzelf geloofd, maar dat geldt denk ik voor iedereen hier. Ik hoop wel in de MotoGP te kunnen blijven, want ik geloof dat ik nog het een en ander moet en kan laten zien in de MotoGP. Het is nog niet duidelijk hoe de toekomst er voor mij uit gaat zien, in de komende weken hoop ik daar meer duidelijkheid over te krijgen, wat voor enkele andere rijders geldt. Ik lijk nu in de hoek te zitten waar de klappen vallen, maar ik hoop de vicieuze cirkel hier thuis te doorbreken en dan komt alles hopelijk goed", aldus Bayliss.

Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl

Paddock-Gossip rond stoelendans in volle gang

Met nog twee races te gaan is de geruchten carrousel rond de stoelendans volop aan het draaien. Bevestigd is er nog niets maar er gebeurd veel op en rond Phillip Island, zo werden bijna enkele wildcard rijders teruggetrokken uit de 125cc omdat men zich ook had ingeschreven voor een race in het bijprogramma. En natuurlijk gaan de geruchten over wie waar komt te rijden ook in volle vaart door.

In de regels van de Grand Prix evenementen staat dat er twee weken voor de race geen training is toegestaan op het Grand Prix circuit, gelukkig was de organisatie in Australië genadig voor de betrokkenen.

Een tweede, tot nu toe onbevestigd gerucht, wat op het net rondwaart en in Spaanse kranten te lezen zou zijn is dat Sete Gibernau zijn contract met het MoviStar Telefonica team verlengd zou hebben. Het is ons echter tot nu toe nog niet gelukt dit bevestigd te krijgen, mocht het echter wel zo zijn dan zou dit de start kunnen zijn van een reeks transfer bevestigingen, nadat Troy Bayliss vandaag al heeft aangegeven niet meer op Ducati te starten. Gibernau werd hier als een van de opties genoemd. Mocht dit inderdaad zo zijn dan verwachten we nog meer nieuws - Een Spaanse krant maakte bekend dat Gibernau zijn contract met Telefónica met 2 jaar heeft verlengd en bij het team van Fausto Gresini blijft waar hij fabrieksmateriaal van HRC ter beschikking krijgt. Gibernau zal naar verluidt de komende 2 jaren een bedrag van 10 miljoen dollar verdienen.

Spaanse en Italiaanse bronnen vermelden verder dat Max Biaggi naar Repsol Honda gaat in een ruil met Alex Barros die voor Honda Pons zou gaan rijden. Erv Kanemoto, nu nog werkzaam bij Suzuki, zou de nieuwe technische man worden bij Nicky Hayden. De huidige crew chef van Hayden, Trevor Morris, wordt samen met 3 van Nicky´s monteurs aan het einde van dit jaar ontslagen.

Checa zou geen contractverlenging krijgen bij Yamaha, en hij zou nu volgens bronnen in het paddock van Phillip Island Kawasaki hebben gepolst voor een zitje in 2005, ook Fonsi Nieto en Gregorio Lavilla zouden gesprekken hebben aangevraagd bij Eckl. MCnews Australië meldt vreemd genoeg echter ook dat Hofmann al een contract zal hebben maar terecht zegt men daarbij dat dit ooit ook voor Andrew Pitt gold.

Sito Pons is op zoek naar een vervanger voor Biaggi hij zou Melandri's naam overwegen.

Het Bridgestone deel van het Camel team zou zich weer willen afscheiden er zou een Japanse sponsor zijn die alleen verder wil met Tamada als rijder.

Sete Gibernau zou ook als Honda rijder gelijke rechten krijgen als de Repsol rijders, zijn teamgenoot Colin Edwards heeft dit aanbod niet gehad en hierdoor zijn de geruchten weer sterker geworden dat de oud Superbike kampioen wel eens over zou kunnen stappen naar Yamaha als teamgenoot van Valentino Rossi.

Het zou nu toch rond zijn dat de fabrieks Yamaha's volgend jaar in het geel/zwart op de baan gaan verschijnen zoals dat ook gebeurde in de jaren zeventig toen Kenny Roberts voor Yamaha uitkwam Yamaha zou dit doen omdat de fabriek volgend jaar vijftig jaar bestaat.

Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Gino BORSOI

ITA

APRILIA Globet.com Racing


1'38.834

227.4


2

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Kopron Team Scot


1'39.171

225.3


3

Casey STONER

AUS

KTM Red Bull KTM


1'39.175

227.4


4

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'39.192


223.1


5

Hector BARBERA

SPA

APRILIA Seedorf Racing


1'39.362


227.4


6

Jorge LORENZO

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing


1'39.532


226.0


7

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


1'39.648


222.3


8

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team


1'39.673


224.3


9

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc


1'39.756


218.9


10

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'39.818


223.6


11

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Seedorf Racing


1'40.212


222.9


12

Steve JENKNER

GER

APRILIA Rauch Bravo


1'40.294


224.4


13

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI Semprucci Malaguti


1'40.332


221.8


14

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc


1'40.348


221.4


15

Julian SIMON

SPA

HONDA Angaia Racing


1'40.416


222.3


16

Angel RODRIGUEZ

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing


1'40.481


225.0


17

Simone CORSI

ITA

HONDA Kopron Team Scot


1'40.485


225.7


18

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


1'40.486


223.0


19

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM


1'40.489


224.1


20

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix


1'40.536


221.9


21

Lukas PESEK

CZE

HONDA Ajo Motorsport


1'40.639


225.1


22

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Hungary


1'40.875


226.2


23

Fabrizio LAI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team


1'41.008


222.1


24

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA Globet.com Racing


1'41.423


223.3


25

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA Team Hungary


1'41.580


220.6


26

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Sterilgarda Racing


1'41.679


217.9


27

Dario GIUSEPPETTI

GER

HONDA Elit Grand Prix


1'41.854


223.4


28

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'41.941


216.7


29

Matthew KUHNE

AUS

HONDA Angaia Racing


1'42.643


221.2


30

Max SABBATANI

ITA

HONDA Ajo Motorsport


1'43.339


218.0


31

Bryan STARING

AUS

HONDA Allect Barter Card Racing


1'43.745


216.9


32

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing


1'44.963


219.1


33

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA Matteoni Racing


1'45.020


217.0

Not

qualified (Out 107%)


1'45.752

Malcolm ESLER

AUS

HONDA Tel'm Racing


1'45.775


210.6

Brett SIMMONDS

AUS

HONDA Tassie Windscreens


1'45.803


201.2

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI Semprucci Malaguti


1'45.808


214.2

Brent RIGOLI

AUS

HONDA Snapon Tools


1'48.311


209.7


250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA Aprilia Racing


1'32.986


267.1


2

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA MS ApriliaTeam


1'33.210


266.1


3

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


1'33.403


265.7


4

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


1'34.333


266.9


5

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA Campetella Racing


1'34.576


262.1


6

Toni ELIAS

SPA

HONDA Fortuna Honda


1'34.583


266.1


7

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'34.641


264.6


8

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Safilo Carrera - LCR


1'35.147


268.3


9

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'35.255


262.6


10

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA Team UGT Kurz


1'35.574


255.2


11

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Campetella Racing


1'35.930


261.7


12

Roberto ROLFO

ITA

HONDA Fortuna Honda


1'36.150


259.7


13

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany


1'36.158


263.4


14

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA Aprilia Germany


1'36.184


262.5


15

Erwan NIGON

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'36.288


260.9


16

David DE GEA

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


1'36.292


260.9


17

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


1'36.336


259.6


18

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'36.506


263.7


19

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team


1'36.535


261.3


20

Anthony WEST

AUS

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team


1'36.949


260.0


21

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'37.210


259.9


22

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing


1'37.245


264.8


23

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA NC World Trade


1'37.249


249.5


24

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc


1'37.576


259.2


25

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc


1'37.815


261.0


26

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Campetella Racing


1'37.898


264.3


27

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA Team UGT Kurz


1'39.062


240.6


28

Joshua WATERS

AUS

HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing


1'39.130


258.9

Not

qualified (Out 107%)


1'39.495


238.3

Gergo TALMACSI

HUN

YAMAHA NC World Trade


1'40.115


238.3

Mark ROWLING

AUS

YAMAHA Turramurra Cyclery


1'41.535


235.4

Ben RIED

AUS

YAMAHA whitetiger.com.au


1'48.308


219.6

Peter TAPLIN

AUS

HONDA EMS Racing

x

x

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha


1'30.222


318.4


2

Sete GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda Mot


1'30.600


319.4


3

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


1'31.377


318.3


4

Colin EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda Mot


1'31.387


320.7


5

Ruben XAUS

SPA

D'Antin MotoGP


1'31.526


325.4


6

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


1'31.571


323.5


7

Alex BARROS

BRA

Repsol Honda Team


1'31.601


318.8


8

Makoto TAMADA

JPN

Camel Honda


1'31.632


319.9


9

Max BIAGGI

ITA

Camel Honda


1'31.718


322.0


10

Marco MELANDRI

ITA

Fortuna Gauloises Tech 3


1'31.760


319.1


11

Carlos CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha


1'31.929


318.9


12

Troy BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team


1'31.979


319.0


13

Alex HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team


1'32.039


312.8


14

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'32.244


311.1


15

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


1'32.338


315.1


16

Jeremy McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing


1'32.866


314.0


17

Gregorio LAVILLA

SPA

Team Suzuki MotoGP


1'33.370


306.6


18

Garry McCOY

AUS

MS Aprilia Racing


1'33.705


313.2


19

Norick ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech 3


1'33.753


313.9


20

Neil HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP


1'34.029


320.9


21

Nobuatsu AOKI

JPN

Proton Team KR


1'34.073


310.6


22

James HAYDON

GBR

Proton Team KR


1'34.511


312.0


23

James ELLISON

GBR

HARRIS WCM


1'34.995


298.4


24

Youichi UI

JPN

HARRIS WCM


1'36.364


297.9

************

Ingezonden persbericht