Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
15-10-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Australië, circuit Phillip Island
RAYMOND SCHOUTEN BAALT VAN VERREGENDE 1E TRAINING (32E)
BALANS EN RITME EVEN ZOEK BIJ JAKUB SMRZ (22E)
De overgang was groot, heel groot. Van ruim 38 graden de afgelopen twee weken bij de GP's in Qatar en Maleisië, werd het Powerfuse team 'down under' vergast op een temperatuursverschil van bijna 30 graden. Het is koud, kil en guur op Phillip Island iets ten zuiden van het Australische Melbourne. De meters gaven 's morgens zo'n 8 graden aan, daar waar ze een week eerder bijna 40 aangaven. "Tijdens de trainingen kwam het kwik niet boven de 15 graden uit, en dat is eigenlijk te koud voor de banden. Je kon het ook zien. Het rubber van de 125cc machine van Raymond 'tekende' helemaal niet en ook voor Jakub was het in de 250cc trainingen heel moeilijk met een slecht 'afnemende' voorband. En dan nog de harde wind er bij hier direct aan de kust, dan is het niet makkelijk om hard te gaan", weet chef monteur Hans Spaan uit eigen ervaring.
De eerste vrije training voor Raymond Schouten was kletsnat. Het had voor de training op vrijdagmorgen zelfs even gesneeuwd en er vielen hagelstenen. "Onder natte omstandigheden is het heel moeilijk een nieuwe baan te leren kennen. Eigenlijk heb ik niets gehad aan die natte eerste drie kwartier. Vanmiddag begon ik gewoon weer op nul. Op de droge baan heb je meteen al andere lijnen en rempunten en ik kon weer van voren af aan beginnen. Dat ging echter niet slecht, maar de wind was wel heel vervaarlijk. In sommige snelle bochten in 4e en 5e versnelling pakte de wind mijn machine zowat op. Hij werd enorm 'licht' van voren, waarbij ik echt een paar keer fiks op mijn tanden moest bijten om alles op de baan te houden. De topsnelheid was goed. Ik reed alleen en kwam redelijk in de standen naar voren. Morgen zal ik een groepje moeten pakken om met de wind die hier aan zee altijd is meer slipstreamvoordeel te kunnen pakken. Het devies is dus op zoek naar een groep en Hans Spaan en de monteurs zouden de machine zo aanpassen dat er wat meer gewicht en druk op het voorwiel kwam, om die 'lichtheid' tegen te gaan. Maar terugkijkend op de omstandigheden en het resultaat, maakte ik vanmiddag toch wel grote stappen. Er zit dus nog steeds méér in", hoopt Schouten.
De Tsjech Jakub Smrz moest ook nog even wennen aan de totaal verschillende omstandigheden. "Tijdens de eerste vrije training vanmorgen was de balans in mijn machine niet goed. Dat hebben we voor de tijdtraining veranderd, want dat is op dit snelle stuurcircuit een eerste vereiste. Maar in de tijdtraining kon ik mijn ritme niet vinden. Het leek wel of ik als 'Dik Trom' op de baan reed. Met de sterke wind had je een slipstream nodig, en ik heb te veel tijd verloren met achterom kijken om een goede windvanger te zoeken. Als ik dan een evenwaardige rijder gevonden had, ging het weer mis. Ik heb dus al met al zelf zitten knoeien, en dat moet morgen beter. Het heeft me vandaag zeker een volle seconde gekost en daarmee zo'n twee startrijen. Ik weet wat me morgen te wachten staat. Hans Spaan zou alle datagegevens nog eens nazien, maar aan de afstelling van de Honda mankeerde eigenlijk niets. De snelheid is OK, we veranderen iets aan de vering en dan moet ik zelf gaan...!", steekt Smrz de hand in eigen boezem.
Acht uur tijdverschil, maar starttijden aangepast:
Het is de afgelopen weken met de buitenlandse GP's in Qatar en Maleisië niet altijd even duidelijk geweest, maar het tijdschema voor de racedag is bekend. Alle trainingen worden verreden met het normale tijdverschil van 8 uur (dus acht uur vroeger). De aanvangstijden voor de races zijn op verzoek van de Australische TV echter een uur later dan normaal. Dat levert het volgende tijdschema op voor aanstaande zondag 17 oktober:
125cc race - starttijd Australië 12.15 uur = 04.15 uur Nederlandse tijd
250cc race - starttijd Australië 13.30 uur = 05.30 uur Nederlandse tijd
MotoGP race - starttijd Australië 15.00 uur = 07.00 uur Nederlandse tijd
Bayliss kondigt vertrek bij Ducati aan
Ex-Superbike wereldkampioen Troy Bayliss, die destijds door teammanager Arie Molenaar werd ontdekt in de GP toen hij de geblesseerde rijder uit het Molenaar Team Noriyasu Numata verving, heeft in de persconferentie in de aanloop naar de Grand Prix van Australië zijn vertrek bij Ducati bevestigd. Dit jaar zal hij echter met volledige inzet afmaken. Zijn huidige contract wordt door Ducati niet verlengd. Bayliss hoopt echter wel in de MotoGP te kunnen blijven.
"Het is een moeilijk jaar geweest voor iedereen bij Ducati - we hadden verwacht het veel beter te gaan doen dan wat er uiteindelijk uitgekomen is, het kwam er echter niet uit en het ging pas halverwege het seizoen een beetje zoals wij hadden gehoopt," vertelde Bayliss. "Vanaf dat moment bleef de pech mij echter achtervolgen en dit zet helaas door nu mijn contract met Ducati geen verlenging krijgt. De klap is wel flink aangekomen. Het was een moeilijk jaar en ik heb er alles aan gedaan. Ik heb lang voor Ducati gewerkt, voor mij had het anders gevoeld als de machine met een ander wel iedere week had gewonnen, maar dat is niet het geval dus ... nou ja, deze dingen gebeuren in de racerij."
"Het is gewoon een klap in mijn gezicht, maar ik zal me blijven inzetten, tot het einde zal ik doen wat in mijn macht licht voor Ducati, we zullen hier nog testen na de race en ook dan kan Ducati op mij rekenen. Ik ben er, zoals ik al vaker heb gezegd, van overtuigd dat Ducati een goede motor neer kan zetten en ik weet zeker dat het met deze motor uiteindelijk ook goed zal komen, het is alleen jammer dat ik daar de vruchten niet van zal kunnen plukken."
"Ik heb het vertrouwen in mijzelf nog niet verloren, ik ben en blijf een racer die in zichzelf geloofd, maar dat geldt denk ik voor iedereen hier. Ik hoop wel in de MotoGP te kunnen blijven, want ik geloof dat ik nog het een en ander moet en kan laten zien in de MotoGP. Het is nog niet duidelijk hoe de toekomst er voor mij uit gaat zien, in de komende weken hoop ik daar meer duidelijkheid over te krijgen, wat voor enkele andere rijders geldt. Ik lijk nu in de hoek te zitten waar de klappen vallen, maar ik hoop de vicieuze cirkel hier thuis te doorbreken en dan komt alles hopelijk goed", aldus Bayliss.
Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl
Paddock-Gossip rond stoelendans in volle gang
Met nog twee races te gaan is de geruchten carrousel rond de stoelendans volop aan het draaien. Bevestigd is er nog niets maar er gebeurd veel op en rond Phillip Island, zo werden bijna enkele wildcard rijders teruggetrokken uit de 125cc omdat men zich ook had ingeschreven voor een race in het bijprogramma. En natuurlijk gaan de geruchten over wie waar komt te rijden ook in volle vaart door.
In de regels van de Grand Prix evenementen staat dat er twee weken voor de race geen training is toegestaan op het Grand Prix circuit, gelukkig was de organisatie in Australië genadig voor de betrokkenen.
Een tweede, tot nu toe onbevestigd gerucht, wat op het net rondwaart en in Spaanse kranten te lezen zou zijn is dat Sete Gibernau zijn contract met het MoviStar Telefonica team verlengd zou hebben. Het is ons echter tot nu toe nog niet gelukt dit bevestigd te krijgen, mocht het echter wel zo zijn dan zou dit de start kunnen zijn van een reeks transfer bevestigingen, nadat Troy Bayliss vandaag al heeft aangegeven niet meer op Ducati te starten. Gibernau werd hier als een van de opties genoemd. Mocht dit inderdaad zo zijn dan verwachten we nog meer nieuws - Een Spaanse krant maakte bekend dat Gibernau zijn contract met Telefónica met 2 jaar heeft verlengd en bij het team van Fausto Gresini blijft waar hij fabrieksmateriaal van HRC ter beschikking krijgt. Gibernau zal naar verluidt de komende 2 jaren een bedrag van 10 miljoen dollar verdienen.
Spaanse en Italiaanse bronnen vermelden verder dat Max Biaggi naar Repsol Honda gaat in een ruil met Alex Barros die voor Honda Pons zou gaan rijden. Erv Kanemoto, nu nog werkzaam bij Suzuki, zou de nieuwe technische man worden bij Nicky Hayden. De huidige crew chef van Hayden, Trevor Morris, wordt samen met 3 van Nicky´s monteurs aan het einde van dit jaar ontslagen.
Checa zou geen contractverlenging krijgen bij Yamaha, en hij zou nu volgens bronnen in het paddock van Phillip Island Kawasaki hebben gepolst voor een zitje in 2005, ook Fonsi Nieto en Gregorio Lavilla zouden gesprekken hebben aangevraagd bij Eckl. MCnews Australië meldt vreemd genoeg echter ook dat Hofmann al een contract zal hebben maar terecht zegt men daarbij dat dit ooit ook voor Andrew Pitt gold.
Sito Pons is op zoek naar een vervanger voor Biaggi hij zou Melandri's naam overwegen.
Het Bridgestone deel van het Camel team zou zich weer willen afscheiden er zou een Japanse sponsor zijn die alleen verder wil met Tamada als rijder.
Sete Gibernau zou ook als Honda rijder gelijke rechten krijgen als de Repsol rijders, zijn teamgenoot Colin Edwards heeft dit aanbod niet gehad en hierdoor zijn de geruchten weer sterker geworden dat de oud Superbike kampioen wel eens over zou kunnen stappen naar Yamaha als teamgenoot van Valentino Rossi.
Het zou nu toch rond zijn dat de fabrieks Yamaha's volgend jaar in het geel/zwart op de baan gaan verschijnen zoals dat ook gebeurde in de jaren zeventig toen Kenny Roberts voor Yamaha uitkwam Yamaha zou dit doen omdat de fabriek volgend jaar vijftig jaar bestaat.
Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Gino BORSOI
ITA
APRILIA Globet.com Racing
1'38.834
227.4
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Kopron Team Scot
1'39.171
225.3
3
Casey STONER
AUS
KTM Red Bull KTM
1'39.175
227.4
4
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'39.192
223.1
5
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
1'39.362
227.4
6
Jorge LORENZO
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
1'39.532
226.0
7
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
1'39.648
222.3
8
Stefano PERUGINI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
1'39.673
224.3
9
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
1'39.756
218.9
10
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'39.818
223.6
11
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
1'40.212
222.9
12
Steve JENKNER
GER
APRILIA Rauch Bravo
1'40.294
224.4
13
Gabor TALMACSI
HUN
MALAGUTI Semprucci Malaguti
1'40.332
221.8
14
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
1'40.348
221.4
15
Julian SIMON
SPA
HONDA Angaia Racing
1'40.416
222.3
16
Angel RODRIGUEZ
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
1'40.481
225.0
17
Simone CORSI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
1'40.485
225.7
18
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
1'40.486
223.0
19
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM
1'40.489
224.1
20
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
1'40.536
221.9
21
Lukas PESEK
CZE
HONDA Ajo Motorsport
1'40.639
225.1
22
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Hungary
1'40.875
226.2
23
Fabrizio LAI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
1'41.008
222.1
24
Mike DI MEGLIO
FRA
APRILIA Globet.com Racing
1'41.423
223.3
25
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA Team Hungary
1'41.580
220.6
26
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Sterilgarda Racing
1'41.679
217.9
27
Dario GIUSEPPETTI
GER
HONDA Elit Grand Prix
1'41.854
223.4
28
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'41.941
216.7
29
Matthew KUHNE
AUS
HONDA Angaia Racing
1'42.643
221.2
30
Max SABBATANI
ITA
HONDA Ajo Motorsport
1'43.339
218.0
31
Bryan STARING
AUS
HONDA Allect Barter Card Racing
1'43.745
216.9
32
Raymond SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
1'44.963
219.1
33
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA Matteoni Racing
1'45.020
217.0
Not
qualified (Out 107%)
1'45.752
Malcolm ESLER
AUS
HONDA Tel'm Racing
1'45.775
210.6
Brett SIMMONDS
AUS
HONDA Tassie Windscreens
1'45.803
201.2
Manuel MANNA
ITA
MALAGUTI Semprucci Malaguti
1'45.808
214.2
Brent RIGOLI
AUS
HONDA Snapon Tools
1'48.311
209.7
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Aprilia Racing
1'32.986
267.1
2
Manuel POGGIALI
RSM
APRILIA MS ApriliaTeam
1'33.210
266.1
3
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
1'33.403
265.7
4
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
1'34.333
266.9
5
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
1'34.576
262.1
6
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'34.583
266.1
7
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'34.641
264.6
8
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
1'35.147
268.3
9
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'35.255
262.6
10
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA Team UGT Kurz
1'35.574
255.2
11
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Campetella Racing
1'35.930
261.7
12
Roberto ROLFO
ITA
HONDA Fortuna Honda
1'36.150
259.7
13
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
1'36.158
263.4
14
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA Aprilia Germany
1'36.184
262.5
15
Erwan NIGON
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'36.288
260.9
16
David DE GEA
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
1'36.292
260.9
17
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
1'36.336
259.6
18
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'36.506
263.7
19
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
1'36.535
261.3
20
Anthony WEST
AUS
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
1'36.949
260.0
21
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'37.210
259.9
22
Jakub SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
1'37.245
264.8
23
Taro SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA NC World Trade
1'37.249
249.5
24
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
1'37.576
259.2
25
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
1'37.815
261.0
26
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Campetella Racing
1'37.898
264.3
27
Radomil ROUS
CZE
YAMAHA Team UGT Kurz
1'39.062
240.6
28
Joshua WATERS
AUS
HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing
1'39.130
258.9
Not
qualified (Out 107%)
1'39.495
238.3
Gergo TALMACSI
HUN
YAMAHA NC World Trade
1'40.115
238.3
Mark ROWLING
AUS
YAMAHA Turramurra Cyclery
1'41.535
235.4
Ben RIED
AUS
YAMAHA whitetiger.com.au
1'48.308
219.6
Peter TAPLIN
AUS
HONDA EMS Racing
x
x
MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'30.222
318.4
2
Sete GIBERNAU
SPA
Telefonica Movistar Honda Mot
1'30.600
319.4
3
Nicky HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'31.377
318.3
4
Colin EDWARDS
USA
Telefonica Movistar Honda Mot
1'31.387
320.7
5
Ruben XAUS
SPA
D'Antin MotoGP
1'31.526
325.4
6
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
1'31.571
323.5
7
Alex BARROS
BRA
Repsol Honda Team
1'31.601
318.8
8
Makoto TAMADA
JPN
Camel Honda
1'31.632
319.9
9
Max BIAGGI
ITA
Camel Honda
1'31.718
322.0
10
Marco MELANDRI
ITA
Fortuna Gauloises Tech 3
1'31.760
319.1
11
Carlos CHECA
SPA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'31.929
318.9
12
Troy BAYLISS
AUS
Ducati Marlboro Team
1'31.979
319.0
13
Alex HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
1'32.039
312.8
14
John HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'32.244
311.1
15
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'32.338
315.1
16
Jeremy McWILLIAMS
GBR
MS Aprilia Racing
1'32.866
314.0
17
Gregorio LAVILLA
SPA
Team Suzuki MotoGP
1'33.370
306.6
18
Garry McCOY
AUS
MS Aprilia Racing
1'33.705
313.2
19
Norick ABE
JPN
Fortuna Gauloises Tech 3
1'33.753
313.9
20
Neil HODGSON
GBR
D'Antin MotoGP
1'34.029
320.9
21
Nobuatsu AOKI
JPN
Proton Team KR
1'34.073
310.6
22
James HAYDON
GBR
Proton Team KR
1'34.511
312.0
23
James ELLISON
GBR
HARRIS WCM
1'34.995
298.4
24
Youichi UI
JPN
HARRIS WCM
1'36.364
297.9
************
Ingezonden persbericht