AutoRai

15-10-2004

Volop milieuzorg bij ontwikkeling en productie Mercedes A-Klasse

De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse, die onlangs haar introductie beleefde, zet niet alleen nieuwe maatstaven op het gebied van veiligheid, comfort en duurzaamheid maar ook ten aanzien van milieuzorg.

Eén van de elementen bij de ontwikkeling van de nieuwe auto was een allesomvattend milieuconcept, dat op de gehele levenscyclus van de auto van toepassing is. Meer dan 40.000 afzonderlijke processen werden geanalyseerd en vanuit ecologisch perspectief verbeterd. Zo werden de emissies bij productie en gebruik van de nieuwe A-Klasse tot maximaal 17 procent verminderd ten opzichte van het voorgaande model. Het energieverbruik nam met circa acht procent af, omgerekend een besparing van zon 1300 liter brandstof per auto. Ook werden meer recyclebare kunststoffen en natuurlijke materialen toegepast. Zon 21 procent van alle kunststof componenten zijn gemaakt van hoogwaardig recyclaat, drie keer zoveel als bij de vorige A-Klasse.

Door innovaties op het gebied van carrosserie-, wielophanging- en motortechniek en door vernieuwende productietechnieken is Mercedes-Benz erin geslaagd om de emissies bij productie en gebruik van de A-Klasse aanmerkelijk terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn de nieuwe heldere lak zonder oplosmiddelen, de nieuwe of doorontwikkelde benzinemotoren en dieselmotoren die nu al aan de strenge EU4 norm voldoen. Ook werd voor de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse de uitstoot van schadelijke emissies aanzienlijk verminderd. Zo bedraagt de gezamenlijke emissie van kooldioxide bij de productie en het gebruik circa negen procent minder dan bij het voorgaande model, gemeten over de gehele levenscyclus van de auto. Kooldioxide is een gas dat een belangrijke veroorzaker is van het broeikaseffect. Ook voor andere schadelijke emissies werd een daling gerealiseerd:
- stikstofoxides: 17 procent

- zwaveldioxide: 6 procent

- vluchtige koolwaterstoffen: 8 procent
Deze resultaten werden vastgesteld door specialisten van de afdeling milieuverantwoorde productontwikkeling van het Mercedes-Benz Technology Center (MTC).

Al bij de selectie van grondstoffen begint het Mercedes-principe Design for Environment. Voor nieuwe autos komen alleen nog materialen en grondstoffen in aanmerking die ecologisch gezien verantwoord zijn. Zo voldoet de nieuwe A-Klasse nu al aan de recycling-norm van 85 procent, die in 2006 voor Europa van kracht wordt. Er zal ook worden voldaan aan de vanaf 2015 in Europa voorgeschreven hergebruikplicht van 95 procent bij maximaal 10 procent energetisch hergebruik. De A-Klasse bestaat grotendeels uit materialen die al geschikt zijn voor hergebruik: 65 procent staal en ijzer, 17 procent kunststof en 7 procent lichte metalen. Bij de kunststoffen zorgt Mercedes-Benz ervoor, dat zoveel mogelijk materiaal uit gerecyclede autos als basis wordt gebruikt.

Ook wordt op grote schaal gebruik gemaakt van plantaardige grondstoffen. Het toepassen van deze natuurlijke materialen is een belangrijke manier om de uitstoot van kooldioxide te verminderen. De toepassing van plantaardige materialen zorgt er immers voor dat er minder traditionele energiebronnen zoals kolen, aardgas en aardolie worden gebruikt. Een voorbeeld van de toepassing van natuurlijke materialen in de automobielbouw is de bekleding van de rugleuning van de voorstoelen: hiervoor is een combinatie van kunststof en vlasvezels gebruikt.

Recent onderzoek van DaimlerChrysler toont aan, dat natuurlijke vezels heel goed met andere materialen te combineren zijn. Dankzij de buigbaarheid en stevigheid van natuurlijke vezels kunnen ze in de toekomst glasvezels voor de versterking van kunststof carrosseriedelen vervangen. Een goed voorbeeld is de elastische en zeer sterke natuurlijke vezel van de abacaplant, die op de Filippijnen groeit. Deze vezels worden momenteel getest voor gebruik bij de productie van een deel van de afdekking van de bodemplaat van de nieuwe A-Klasse. Abacavezels zijn de stevigste en langste natuurlijke vezels ter wereld.