Verbond van Verzekeraars

AFM opent nieuwe consumentenwebsite

Waar moet je op letten als je een lening aangaat? En bij wie kun je terecht als je een klacht hebt over een verzekeraar of tussenpersoon? Op dat soort vragen geeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) antwoord op zijn nieuwe consumentenwebsite, die te bereiken is via www.afm.nl/consumenten.

De consument heeft een eigen verantwoordelijkheid op de financiële markt, vindt de AFM. Hij moet zich goed laten informeren over het kopen van financiële producten, voordat hij een beslissing neemt. Om de consument daar een handje bij te helpen, heeft de gedragstoezichthouder een vernieuwde consumentenwebsite gelanceerd, waarop niet alleen algemene informatie is te vinden over lenen, sparen, beleggen en verzekeren, maar ook over de aanschaf en betrouwbaarheid van financiële producten. De consument kan bovendien waarschuwingslijsten met malafide aanbieders bekijken (zoals aanbieders zonder prospectus) of vergunningregisters inzien. Daarnaast kunnen alle publieksbrochures van de AFM worden gedownload of besteld. Tot slot kan de consument zich abonneren op een digitale consumentennieuwsbrief die maandelijks per e-mail wordt verstuurd. De vernieuwde website is zowel in het Nederlands als in het Engels te raadplegen.

Verzekerd!, oktober 2004