Ingezonden persbericht


Amsterdam, 15 oktober 2004

MEDIAHYPE OUDKERK ONTSTOND NA AFTREDEN

De publiciteit over de affaire Oudkerk werd een mediahype nadat Oudkerk was afgetreden en niet daarvoor. Dit blijkt uit onderzoek van Publistat Mediaonderzoek.

De berichtgeving over de affaire Oudkerk vertoont de kenmerken van een hype. Er is sprake van een kortstondige nieuwsgolf met een sterke piek waarna het nieuws weer snel verdwijnt. De hype ontstond nadat Oudkerk was afgetreden en niet daarvoor (zie grafiek).

Dagbladen schreven met regelmaat het nieuws van elkaar over. Onbewezen feiten, zoals cocaĂŻnegebruik, een AIVD-rapport over Oudkerk en schelden tegen agenten, bleven in de berichtgeving terugkomen, ook nadat vaststond dat ze niet bewezen waren of onwaar.

In de meerderheid van de berichten ontbreken nieuwe feiten. De meeste artikelen laten derden aan het woord met commentaar. De PvdA is verreweg het meest zichtbaar. In 110 artikelen komen prominente partijgenoten van Oudkerk aan het woord. In 85 gevallen geven zij geen expliciete steun.

In opdracht van Publistat Mediaonderzoek onderzocht Jos Leensen alle artikelen over de affaire Oudkerk die verschenen in de periode 10 januari t/m 31 januari 2004 in 5 grote landelijke dagbladen en Het Parool. Het onderzoek is onderdeel van zijn doctoraal scriptie voor de studie Film & Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.