Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van de Haagse Tramtunnel in Den Haag

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Mijnheer de Burgemeester, bestuurders, bouwers en andere genodigden,

Vandaag is het feest in Den Haag. De tramtunnel is klaar! De eerste trams rijden vandaag door het `souterrain'. Een mijlpaal is bereikt.

Het project heeft veel losgemaakt in de Haagse samenleving. Wethouder Bruins heeft daar net al over gesproken. Zonder de tramtunnel had menig Haags columnist of striptekenaar zonder materiaal gezeten. Maar dat is nu allemaal voorbij. Het stof is neergedaald. Laten we vooral niet vergeten dat `die mooie stad achter de duinen' vanaf vandaag een nieuwe tunnel rijk is. Een tramtunnel waar de inwoners van Den Haag best blij mee mogen zijn. Bestuurders en bouwers hebben hier keihard aan gewerkt de afgelopen jaren. Bloed, zweet en tranen heeft het gekost, maar het werk is af!

De bouw van de tunnel was hard nodig. Den Haag groeit en bloeit de laatste jaren erg snel. Dat betekent nieuwe woningen, nieuwe inwoners, nieuwe bedrijven, en dus ook nieuwe mobiliteit. Dat zet de bereikbaarheid van de stad onder druk. Met het gereedkomen van de tunnel is een grote stap voorwaarts gezet in de richting van een betere bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van de Haagse binnenstad.

Maar tegelijkertijd is er meer nodig. De tunnel is maar een onderdeel van een totaalpakket aan maatregelen om de bereikbaarheid van de Haagse regio te vergroten. Een ander ambitieus project in dat totale pakket is Randstadrail. Deze openbaar vervoer verbinding tussen de Haagse en Rotterdamse regio zal het woon- en werkklimaat binnen deze regio aanzienlijk verbeteren. In 2006 zal deze lightrail verbinding ook door de tramtunnel gaan rijden.

Een laatste voorbeeld uit het totaalpakket is de face-lift van het Haagse Centraal Station en directe omgeving. De komende periode investeren we flink in een aantrekkelijker woon- en werkklimaat binnen en buiten het station.

Mijn ministerie betaalt flink mee aan al deze projecten. Al vindt u ongetwijfeld dat dat best meer mag zijn. Of het nou de tramtunnel, de Koningstunnel of Randstadrail is, Verkeer en Waterstaat investeert net als de gemeente fors in de bereikbaarheid van de Haagse regio. Ik wil maar zeggen dat ik er alles aan doe om met goed openbaar vervoer de bereikbaarheid van grote steden als Den Haag te verbeteren. Niet zonder reden uiteraard.

Het verbeteren van de bereikbaarheid van onze economische centra raakt namelijk de kern van mijn beleid. Een goede bereikbaarheid van onze economische en bestuurlijke centra is van essentieel belang voor onze economische veerkracht en de welvaart van onze burgers. Die rode draad loopt dan ook dwars door de Nota Mobiliteit die ik pas geleden heb gepresenteerd. Een betrouwbare en voorspelbare reistijd van A naar B, over de weg, op het spoor en via het water; dat is mijn grote maar realistische ambitie voor de komende 20 jaar.

U heeft de nota natuurlijk al van A tot Z gelezen, dus hoef ik deze hier niet meer voor u uit te spellen.

Dames en heren,

We hebben nu lang genoeg gepraat. In tunnels moet je vooral rijden, niet praten. Ik wil burgemeester Deetman, wethouder Bruins, de bouwers, maar vooral ook de burgers van Den Haag van harte feliciteren met deze tunnel. En als ik kijk naar de openingshandeling en de rest van het feestprogramma vandaag, weet ik één ding zeker: er zit absoluut muziek in de tramtunnel.

Dank u wel.