AutoRai

18-10-2004

Ford behaalt overwinning in WK Rallye de France

Markko Märtin en Michael Park hebben met hun BP-Ford World Rally Team Focus dit weekend de Rallye de France volledig gedomineerd. Zij stonden aan de finish van dit asfaltevenement op het Middellandse Zee eiland dan ook op de hoogste trede van het ereschavot.

Hun voorsprong in de Ford Focus RS World Rally Car bedroeg aan de meet maar liefst ruim twee minuten, na drie dagen van voluit rijden over gladde bergweggetjes.

Vanaf de start van deze 14e ronde voor het FIA World Rally Kampioenschap lag een Focus RS op kop. Märtin en Park wonnen met hun Focus maar liefst zeven van de twaalf klassementsproeven, terwijl teamgenoten François Duval en Stéphane Prévot ook nog eens drie proeven in hun voordeel beslisten. De strijd om de overwinning speelde zich feitelijk tussen de twee Ford-teams af. Helaas moest Duval op de laatste dag opgeven met motorproblemen.

De overwinning op Corsica betekende het eerste succes op asfalt voor de nieuw ontworpen Focus RS en ook de eerste overwinning van Märtin op verharde ondergrond. Zijn andere drie overwinningen behaalde hij in onverharde rallies. Dankzij deze zege klom Märtin weer op naar de derde plaats in de rijders-rangschikking en nestelde Ford zich nog hechter op de tweede plaats in het merken-kampioenschap.

Corsica deed zijn reputatie weer volledig eer aan op het gebied van onverwachte weerswisselingen. Heldere zonneschijn, afgewisseld met zware stormen, zorgden er voor dat de omstandigheden op de bochtige klassementsproeven onvoorspelbaar waren. Maar accurate gegevens van de voorrijdersteams van Ford en medewerkers van Ford langs de route zorgden er voor dat de Ford-rijders iedere keer weer de juiste bandenkeuze maakten. Daarbij bleek het Michelin-rubber ideaal voor de wisselende omstandigheden op Corsica.

Na de start op vrijdag nam Märtin aanvankelijk de kop voor Ford-teamgenoot Duval, die hem snel daarna echter passeerde. De wisseling van de macht kwam op de vroege ochtend van de tweede dag en Märtin stond zijn eerste plek tot aan de finish niet meer af. Op de laatste dag was de rappe Ford-rijder de snelste op drie van de vier klassementsproeven. Dit was voor mij de eerste keer om op asfalt te winnen en dat is een indrukwekkend moment, verklaarde Märtin. Corsica is het klassieke asfaltevenement en de ultieme verharde rally om te winnen. Het is een voortreffelijk weekend geweest. Vandaag, zondag, was zeer aangenaam, maar de twee dagen ervoor was het hard werken.

Toen ik mijn rallycarrière startte, heb ik mijzelf drie doelen gesteld: het winnen van de Rally van Finland, het winnen van een asfaltrally, bij voorkeur Corsica, en de derde doelstelling is het winnen van het Wereld Kampioenschap Rallies. Die eerste twee heb ik nu bereikt en dus heb ik er nog eentje te gaan. We hebben het potentieel van de Focus RS dit weekend op asfalt volledig kunnen benutten. De Focus is gewoon de snelste auto op verhard en dit resultaat is een fantastische prestatie voor het hele team.

Duval en Prévot gingen de laatste dag in hun Focus RS op slechts 20,8 seconden achter Märtin van start. Hun hoop op een stevig robbertje met de man uit Estland werd al op de eerste proef de bodem ingeslagen toen hun motor problemen vertoonde.

BP-Ford team directeur Malcolm Wilson was superopgelucht met het eerste succes van het team na de Rally van Mexico in maart. Dit weekend zijn we getuige geweest van uitstekende prestaties door Markko, François en de Ford Focus RS World Rally Car. Wij wisten altijd al dat de Focus RS optimaal presteerde op asfalt, maar de laatste drie dagen is dat bewijs overduidelijk geleverd. Tien snelste tijden op twaalf klassementsproeven en vijf een-twees gedurende de eerste twee dagen tonen aan hoe wij gedomineerd hebben. Beide rijders waren superieur en ik ben er zeker van dat de eerste WK-overwinning van François niet ver meer weg is. En Markko, hij heeft drie dagen lang geen foutje gemaakt.

Volgende ronde
De volgende en voorlaatste ronde uit het Wereldkampioenschap wordt wederom rond de Middellandse Zee verreden. De Spaanse badplaats Lloret de Mar zal fungeren als rallycentrum voor de Rally Catalunya op 28, 29, 30 en 31 oktober.

Eindrangschikking

1. M Märtin/M Park Ford Focus RS 4 uur 11 min 51.4 sec
2. S Loeb/D Elena Citroen Xsara 4 uur 13 min 53.4 sec
3. C Sainz/M Marti Citroen Xsara 4 uur 14 min 46.7 sec
4. M Grönholm/T Rautiainen Peugeot 307 4 uur 15 min 20.5 sec
5. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 4 uur 16 min 57.7 sec
6. S Sarrazin/P Pivato Subaru Impreza 4 uur 19 min 00.5 sec
7. F Loix/S Smeets Peugeot 307 4 uur 20 min 12.6 sec
8. A Schwarz/M Hiemer Skoda Fabia 4 uur 20 min 59.7 sec
9. T Gardemeister/P Lukander Skoda Fabia 4 uur 21 min 26.7 sec
10 M Hirvonen/J Lehtinen Subaru Impreza 4 uur 23 min 49.6 sec

FIA World Rally Championship (na ronde 14 van 16)

Rijders

1. S Loeb 108 punten

2. P Solberg 78 punten

3. M Märtin 69 punten

4. C Sainz 67 punten

5. M Grönholm 54 punten

6. F Duval 47 punten

Merken

1. Citroen 178 punten

2. Ford 127 punten

3. Subaru 108 punten

4. Peugeot 85 punten