Volop aandacht voor milieuzorg bij ontwikkeling en productie nieuwe
Mercedes-Benz A-Klasse
* Energiebesparing van omgerekend zo'n 1300 liter brandstof per auto
* Op grote schaal recycling en gebruik van natuurlijke materialen
De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse, die onlangs haar introductie
beleefde, zet niet alleen nieuwe maatstaven op het gebied van
veiligheid, comfort en duurzaamheid maar ook ten aanzien van
milieuzorg. Eén van de elementen bij de ontwikkeling van de nieuwe
auto was een allesomvattend milieuconcept, dat op de gehele
levenscyclus van de auto van toepassing is.
Meer dan 40.000 afzonderlijke processen werden geanalyseerd en vanuit
ecologisch perspectief verbeterd. Zo werden de emissies bij productie
en gebruik van de nieuwe A-Klasse tot maximaal 17 procent verminderd
ten opzichte van het voorgaande model. Het energieverbruik nam met
circa acht procent af, omgerekend een besparing van zo'n 1300 liter
brandstof per auto. Ook werden meer recyclebare kunststoffen en
natuurlijke materialen toegepast. Zo'n 21 procent van alle kunststof
componenten zijn gemaakt van hoogwaardig recyclaat, drie keer zoveel
als bij de vorige A-Klasse.
Door innovaties op het gebied van carrosserie-, wielophanging- en
motortechniek en door vernieuwende productietechnieken is
Mercedes-Benz erin geslaagd om de emissies bij productie en gebruik
van de A-Klasse aanmerkelijk terug te dringen. Voorbeelden daarvan
zijn de nieuwe heldere lak zonder oplosmiddelen, de nieuwe of
doorontwikkelde benzinemotoren en dieselmotoren die nu al aan de
strenge EU4 norm voldoen. Ook werd voor de nieuwe Mercedes-Benz
A-Klasse de uitstoot van schadelijke emissies aanzienlijk verminderd.
Zo bedraagt de gezamenlijke emissie van kooldioxide bij de productie
en het gebruik circa negen procent minder dan bij het voorgaande
model, gemeten over de gehele levenscyclus van de auto. Kooldioxide is
een gas dat een belangrijke veroorzaker is van het broeikaseffect. Ook
voor andere schadelijke emissies werd een daling gerealiseerd:
- stikstofoxides: 17 procent
- zwaveldioxide: 6 procent
- vluchtige koolwaterstoffen: 8 procent
Deze resultaten werden vastgesteld door specialisten van de afdeling
"milieuverantwoorde productontwikkeling" van het Mercedes-Benz
Technology Center (MTC).
Al bij de selectie van grondstoffen begint het Mercedes-principe
"Design for Environment". Voor nieuwe auto's komen alleen nog
materialen en grondstoffen in aanmerking die ecologisch gezien
verantwoord zijn. Zo voldoet de nieuwe A-Klasse nu al aan de
recycling-norm van 85 procent, die in 2006 voor Europa van kracht
wordt. Er zal ook worden voldaan aan de vanaf 2015 in Europa
voorgeschreven hergebruikplicht van 95 procent bij maximaal 10 procent
energetisch hergebruik. De A-Klasse bestaat grotendeels uit materialen
die al geschikt zijn voor hergebruik: 65 procent staal en ijzer, 17
procent kunststof en 7 procent lichte metalen. Bij de kunststoffen
zorgt Mercedes-Benz ervoor, dat zoveel mogelijk materiaal uit
gerecyclede auto's als basis wordt gebruikt.
Ook wordt op grote schaal gebruik gemaakt van plantaardige
grondstoffen. Het toepassen van deze natuurlijke materialen is een
belangrijke manier om de uitstoot van kooldioxide te verminderen. De
toepassing van plantaardige materialen zorgt er immers voor dat er
minder traditionele energiebronnen zoals kolen, aardgas en aardolie
worden gebruikt.
Een voorbeeld van de toepassing van natuurlijke materialen in de
automobielbouw is de bekleding van de rugleuning van de voorstoelen:
hiervoor is een combinatie van kunststof en vlasvezels gebruikt.
Recent onderzoek van DaimlerChrysler toont aan, dat natuurlijke vezels
heel goed met andere materialen te combineren zijn. Dankzij de
buigbaarheid en stevigheid van natuurlijke vezels kunnen ze in de
toekomst glasvezels voor de versterking van kunststof carrosseriedelen
vervangen. Een goed voorbeeld is de elastische en zeer sterke
natuurlijke vezel van de abacaplant, die op de Filippijnen groeit.
Deze vezels worden momenteel getest voor gebruik bij de productie van
een deel van de afdekking van de bodemplaat van de nieuwe A-Klasse.
Abacavezels zijn de stevigste en langste natuurlijke vezels ter
wereld.
© 1998-2004 DaimlerChrysler. All rights reserved.
Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement
DaimlerChrysler Nederland