Gemeente Amsterdam

Tweede Coentunnel
15 oktober 2004 - Djoe Lan Tan

De gemeente reageert in het kader van de inspraak op het Ontwerp-Tracébesluit voor de capaciteitsuitbreiding Coentunnel. Naast de positieve reactie op het ontwerp vraagt de gemeente het ministerie te kijken naar een aantal specifieke punten met betrekking tot grondverwerving, landschap en verkeer.

Verkeersveiligheid en luchtkwaliteitseisen

De gemeente vraagt onder andere om te kijken naar de verkeersveiligheid bij de wisselstrook. Deze rijstrook wordt tijdens de spits in de drukste richting opengesteld. Om verkeersonveilige situaties te voorkomen (dat automobilisten tegen het verkeer in gaan rijden) wil de gemeente samen met het Rijk het ontwerp van de weg nog verbeteren. Gesprekken hierover zijn inmiddels gaande en verlopen voorspoedig.

Ook vraagt de gemeente het Rijk te kijken naar de luchtkwaliteiteisen en daaraan te voldoen.

Verbeterde bereikbaarheid Noordelijke Randstad

De Coentunnel is al jarenlang een groot verkeersknelpunt in de Noordelijke Randstad; de tunnel staat in de filetop 50 van 2002 dan ook op nummer 4 (A10) en nummer 6 (A8). Door de aanleg van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg verbetert de bereikbaarheid in de Noordelijke Randstad aanzienlijk. Dit geeft ook een positieve impuls aan het investeringsklimaat in en rond Amsterdam.

Westrandweg

Verder wordt de zogenaamde Westrandweg aangelegd, waarmee voor het doorgaande verkeer een rechtstreekse verbinding ontstaat naar de A9 en de A4 bij Schiphol, waarmee de A10-West dus kan worden ontlast. Door de aanleg van de tweede Coentunnel en de Westrandweg wordt na jaren één van de grootste verkeersobstakels in Nederland opgelost.

De bouw van de tweede Coentunnel start eind 2006 en de tunnel wordt uiterlijk in 2012 opengesteld voor het verkeer.

Behandeling

Behandeling van de conceptreactie naar het Ministerie is in de raadscommissie Verkeer, Vervoer & Infrastructuur van 27 oktober. Hierna zal de Amsterdamse reactie op het Ontwerp Tracé Besluit Tweede Coentunnel aan het Rijk worden opgestuurd. De reacties zullen worden verwerkt in het definitieve Tracé Besluit.

© Gemeente Amsterdam