European Commission

IP/04/1242

Brussel, 18 oktober 2004

EU-milieukeur: de Europese Week van de Bloem gaat van start!

Vandaag is de eerste dag van de Europese Week van de Bloem, waarin de Europese milieukeur in negen Europese landen zal worden gepromoot. Via een breed scala aan consumentgerichte marketingactiviteiten en evenementen voor kinderen zal de Bloem onder de aandacht worden gebracht en zal het publiek worden voorgelicht hoe het producten en diensten kan vinden waaraan de prestigieuze Europese milieukeur is verleend. Sinds de introductie in 1992 geldt de Bloem als bewijs dat een product niet alleen aan strikte milieucriteria, maar ook aan hoge prestatienormen voldoet. De Europese Week van de Bloem is een gezamenlijk initiatief van detaillisten en producenten, consumenten- en milieugroeperingen, alsook nationale overheden; de activiteiten gaan van wedstrijden in scholen tot reclamecampagnes in winkels en modeshows.

"De Bloem is de Europese milieukeur en moet producenten die hun producten in heel Europa verkopen in staat stellen overal hetzelfde etiket te gebruiken", aldus Milieucommissaris Margot Wallström. "Vooral in de afgelopen twee jaar heeft de Bloem enorm aan populariteit gewonnen bij de consumenten. Toch moet aan dit symbool nog meer bekendheid worden gegeven, niet alleen in de Week van de Bloem, maar ook daarna!"

Wat is de Week van de Bloem?

Deze campagne is opgezet om promotie-evenementen van de verschillende deelnemers - detaillisten, milieu-NGO's, consumentenorganisaties en andere belanghebbenden - in België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden te bundelen. Het doel is de Bloem extra onder de aandacht van de Europese consumenten te brengen. Dit initiatief omvat diverse activiteiten in scholen en winkels en op radio en tv. De milieuministers van het Verenigd Koninkrijk en Ierland en ook de Europese Commissie verlenen ondersteuning.

Aan elk van de deelnemende landen is een nationale projectbeheerder toegewezen en de activiteiten variëren naargelang van de plaatselijke prioriteiten. In Oostenrijk zijn 5000 basisscholen uitgenodigd om deel te nemen aan een quiz via internet waarmee een verblijf van een week in een Oostenrijks Nationaal Park te winnen is. In Zweden is er een actie waarbij 2500 scholen zich inzetten om een milieukeur te krijgen, met als hoofdprijs een reis naar een hotel met Bloem in Griekenland.

Basisinformatie over de "Bloem"

De EU-milieukeur is in 1992 ingevoerd om in heel Europa milieuvriendelijke producten te promoten. Producten waarvoor de Bloem wordt aangevraagd worden door onafhankelijke instanties gecontroleerd op naleving van stringente milieu- en prestatiecriteria. Of de consument nu een nieuwe vaatwasser, een matras of een paar schoenen koopt, hij kan ervan op aan dat hij naar huis gaat met een product dat niet alleen milieuvriendelijker, maar ook tenminste even goed, zoniet beter is dan conventionele equivalenten.

Momenteel vallen 21 verschillende productgroepen, waaronder textielproducten en schoeisel, reinigingsmiddelen, huishoudapparaten, papierproducten, verf en vernis, alsook bodemverbeteraars onder de regeling (zie de volledige lijst in de bijlage). Er zijn al ongeveer 200 licenties verleend voor enkele honderden verschillende producten. Tussen 2002 en 2003 is het aantal verkochte artikelen met milieukeur toegenomen van 80 miljoen tot meer dan 217 miljoen.

Criteria voor kampeervoorzieningen en smeermiddelen komen binnenkort beschikbaar. Aan criteria voor andere productgroepen, zoals meubelen, zeep en shampoo en warmtepompen, wordt nog gewerkt. Voor volledige details over de "Bloem" en contactpunten in de lidstaten, zie de website http://europa.eu.int/ecolabel

Bijlage

Lijst van huidige productgroepen:
* Matrassen

* Schoeisel

* Harde vloeren

* Verven en vernissen voor gebruik binnenshuis
* Lampen

* Bodemverbeteraars

* Vaatwassers

* Koelapparaten

* Televisietoestellen

* Wasmachines

* Allesreinigers

* Machineafwasmiddelen

* Handafwasmiddelen

* Wasmiddelen

* Tissuepapier

* Personal computers

* Draagbare computers

* Kopieerpapier en grafisch papier

* Textielproducten

* Toeristische accommodatie

* Stofzuigers