Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 18 oktober 2004

Geachte Redactie ,

PABX markt stabiliseert, zakelijke vaste telefoniemarkt uiterst dynamisch

In 2002 beschikte 40% van de Nederlandse zakelijke markt over een bedrijfstelefooncentrale (PABX). In 2003 groeide dit verder naar 49%. Uit een recent onderzoek van Heliview Research naar de vaste telefoniemarkt onder 600 organisaties blijkt dat in 2004 het gebruik stagneert op circa 50%. Het merendeel van de organisaties, namelijk 55%, maakt gebruik van de Vox centrales gedistribueerd door KPN. De marktpositie van Siemens is aanzienlijk gedaald van 20% in 2003 tot 12% in 2004. Aanbieders als Philips en Ericsson spelen een kleinere rol in deze markt.

Verder blijkt dat de vervangingsgraad van bedrijfstelefooncentrales verder terugloopt; de huidige aanwezige centrales voldoen of er wordt gezocht naar alternatieven. Ook blijkt dat er sprake is van grotendeels onbenutte capaciteit van centrales. Het aantal beschikbare aansluitingen is fors hoger dan het daadwerkelijk aantal aangesloten toestellen.

Mobiele telefonie en Voice over IP zetten reguliere vaste telefonie onder druk Eén derde van de markt verwacht dat ook in de zakelijke markt, mobiele telefonie de reguliere vaste telefonie zal vervangen. Deze gedachte leeft vooral binnen de branches industrie, bouw en transport. Opvallend is verder dat binnen de Nederlandse markt 10% van de werknemers op dit moment uitsluitend mobiel te bereiken is, dit zijn meer dan 700.000 aansluitingen. Binnen 24 maanden zal dit groeien tot circa 12%.

Een ander substituut voor de reguliere vaste telefonie is Voice over IP. Vooral bij organisaties met meer dan 20 werknemers ziet Heliview een verdubbeling in het gebruik van Voice over IP sinds 2003, uitkomend op 2% van de totale markt. Naar verwachting zal in 2006 het aantal gebruikers groeien tot ruim 5.500.

KPN behoudt haar aandeel
KPN heeft met een aandeel van 92% (in 2003 89%) een sterk dominante positie in de zakelijke markt voor vaste telefonie. Een sterke groei is waar te nemen in het Carrier Pre Select segment. Zo'n 24% van de Nederlandse markt maakt hiervan gebruik, ten opzichte van ruim 10% in 2003. Tele2 is nog altijd marktleider.

Kosten leidend voor vaste telefonie
Bij de keuzes voor het type telefonie oplossing (bijvoorbeeld Voice over IP) zijn kosten leidend. Verder geeft 4% van de onderzochte organisaties aan binnen 12 maanden een andere aanbieder te selecteren. Ook hierbij zijn kosten leidend. Men verwacht vooral te kunnen besparen op kosten van belminuten.