Provincie Noord-Holland

Officieel startsein werkzaamheden Boulevard Barnaart. In 2006 veiliger, mooier en toegankelijker

Op maandag 18 oktober gaven gedeputeerde Cornelis Mooij van Provincie Noord-Holland en wethouder Han van Leeuwen van Gemeente Zandvoort het officiële startsein voor de reconstructie van de Boulevard Barnaart in Zandvoort. Na de aanleg van de busbaan vorig winterseizoen is nu de Boulevard Barnaart zelf aan de beurt. Met de reconstructie willen de provincie en gemeente de boulevard in twee jaar veiliger, mooier en toegankelijker maken.

De ingrijpende opknapbeurt van de boulevard gebeurt in twee fasen. Deze winter wordt het weggedeelte tussen Zandvoort en Grand Café Riche aangepakt. Volgend jaar is het deel tussen Grand Café Riche en de Kop van de Zeeweg bij Bloemendaal aan Zee aan de beurt. De werkzaamheden vinden telkens plaats tussen september en april , zodat in de zomermaanden alle ruimte is voor badgasten en andere bezoekers. Het totale werk is medio april 2006 klaar.

Hoe ziet de Boulevard Barnaart er in 2006 uit?

De rijbaan op de boulevard wordt versmald en krijgt een iets verhoogde middenberm. De toegestane snelheid gaat terug naar 60 km per uur. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede. Over de hele lengte van de boulevard worden aan de zeekant nieuwe parkeerplaatsen aangelegd. Strandbezoekers hoeven na het parkeren van hun auto niet meer de weg over te steken, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. De parkeerterreinen komen lager dan de weg te liggen, zoals nu al het geval is bij de Middenboulevard in Zandvoort. Voorbijgangers hebben zo buiten het seizoen, als de parkeerterreinen leeg zijn, een onbelemmerd zicht op de zee.

Passagiers van de (strand)bus zullen veilig kunnen oversteken bij de verhoogde plateaus ter hoogte van strandafgangen. Aan de zeezijde komt een fietspad met twee rijrichtingen met daarnaast, aan de kant van de zee, een aantrekkelijke wandelpromenade. Bij de strandafgangen komt extra ruimte voor praktische fietsenbeugels voor het stallen van fietsen.

Er is gekozen voor stevige en solide materialen en een rustige kleurstelling. Aansluitend op de hergebruikte rode klinkers is gekozen voor zwarte klinkers, asfalt, schelpen en beton. Al het straatmeubilair, zoals fietsbeugels en lichtmasten, is van een dof blank metaal. Houten details, met name de banken op de wandelpromenade zijn bijzondere accenten in het geheel.

Kop van de Zeeweg

Het is nog niet duidelijk hoe de Kop van de Zeeweg eruit gaat zien. In het oorspronkelijke plan liep de busbaan door tot voorbij de Kop van de Zeeweg. De gemeente Bloemendaal heeft echter geen financiële steun verleend aan haar deel van het plan. De provincie onderzoekt met de gemeente Bloemendaal naar verschillende alternatieve mogelijkheden om de doorstroming en veiligheid op de Kop te verbeteren.

Onderzoek naar aanwezigheid granaten uit WOII

Voordat de werkzaamheden aanvangen zal zoals eerder ook bij de busbaan
- worden onderzocht of zich onder het wegdek nog granaten bevinden. Mocht dit het geval zijn, dan worden deze verwijderd en geruimd door de Explosieven Opruimingsdienst. Omdat de granaten op enkele meters diepte onder het asfalt liggen, vormen ze op dit moment geen gevaar voor het verkeer of voorbijgangers. Vorig winterseizoen zijn onder het weggedeelte waar zich nu de busbaan bevindt, enkele duizenden granaten uit de Tweede Wereldoorlog in de grond aangetroffen. De granaten zijn voor de aanvang van de werkzaamheden verwijderd en geruimd.

Gebruik busbaan tijden werkzaamheden

Tijdens de werkzaamheden wordt de busbaan gebruikt voor al het verkeer. Fietsers kunnen gebruik maken van een tijdelijk fietspad en voetgangers van het voetpad aan de duinkant. In het zomerseizoen komt de busbaan weer beschikbaar voor het openbaar vervoer, fietsers en - in gevallen van nood - de hulpdiensten.

Meer informatie: Kees Langeveld, Afdeling Ruimte, Wonen, en Bereikbaarheid, tel. 023 - 514 3416
L. Zwart 18 oktober 2004