AutoRai

19-10-2004

Fiat Panda Hydrogen

Terwijl het aantal verkochte exemplaren in Europa snel op de 300.000 stuks afstevent, breidt Fiat de Panda-familie opnieuw uit. Zij het met een variant die voorlopig slechts in zéér kleine aantallen beschikbaar komt: de Panda Hydrogen.

Met deze toevoeging is Fiat weer een stapje verder richting een (verre) toekomst, waarin mensen een grote compacte vijfdeurs auto zoeken, een mini-SUV eigenlijk, maar dan voorzien van revolutionaire brandstofceltechnologie. Een techniek waaraan Fiat al járenlang werkt, getuige de Panda Elettra H2 Fuel Cell uit 2001 en, van recenter datum, de Fiat Seicento Hydrogen. In beide gevallen ging het om prototypen van het Fiat Research Center, in samenwerking met het Italiaanse ministerie van milieu. In de nu aangekondigde Fiat Panda Hydrogen is alle door de jaren heen opgebouwde know-how samengevoegd tot een verrassend praktisch geheel.

Brede reeks alternatieven
De ontwikkeling van de brandstofceluitvoering past naadloos in Fiats streven om zo snel mogelijk met bruikbare alternatieven te komen voor de huidige benzine- en dieselmotoren. Het feit dat de Panda Hydrogen er nu is wil dan ook niet zeggen dat Fiat de doorontwikkeling van andere alternatieve aandrijfbronnen zal verwaarlozen. Integendeel zelfs: Fiat participeert actief in vele programmas die erop gericht zijn om op de middellange termijn met alternatieven te kunnen komen, zoals hybride- en elektrische aandrijving, evenals natural gas-uitvoeringen. Een aantal van deze varianten zijn reeds verkrijgbaar op basis van de Fiats Punto, Doblò, Ducato en Multipla. Tot op heden is Fiat de enige grote autofabrikant die een dergelijke, brede reeks autos met alternatieve aandrijfbronnen kan aanbieden.

Brandstofceltechniek
De Panda Hydrogen is het jongste resultaat in Fiats streven om een aantal ogenschijnlijk tegenstrijdige factoren in één goed bruikbare auto samen te brengen. Immers, de automobilist eist enerzijds steeds meer een optimale combinatie van bescheiden verbruikseisen en lage emissies, terwijl anderzijds de veiligheid, prestaties en de factor value for money op een zo hoog mogelijk peil dienen te staan. Op de lange termijn zullen deze paradoxale eisen het beste kunnen worden gerealiseerd middels brandstofceltechnologie. Hierbij focust Fiat zich op het gebruik van PEM (Proton Exchange Membrane) brandstofcellen, die op uiterst efficiënte wijze via een chemisch proces elektriciteit opwekken uit water- en zuurstof. De benodigde elektriciteit voor de aandrijving wordt dus aan boord van de auto opgewekt.

Klein accupakket
In het geval van de Panda Hydrogen is het hart van het brandstofcelsysteem rechtstreeks aangesloten op de krachtbron. Het in de auto aanwezige, kleine accupakket wordt alleen aangesproken wanneer er even veel energie nodig is, zoals bij het accelereren en de koude start. Bovendien wordt de energie die vrijkomt bij manoeuvres als afremmen naar de accus teruggeleid.

Het in de Panda Hydrogen gebruikte brandstofcelsysteem bevindt zich onder de motorkap. De elektromotor en de transmissie zijn in de Panda Hydrogen achterin gemonteerd. De waterstof bevindt zich onder een druk van 350 bar in twee composiettanks met een totaal volume van 68 liter: één voorin, onder de centrale tunnel en de ander onder de achterbank.

Tanken: 10 minuten
Opvallend is dat de Panda Hydrogen uitstekende prestaties laat noteren: een top van 130 km/h en een acceleratie naar 50 km/h in nog geen zeven seconden. Waarden die de auto nu al uitstekend geschikt maken in randstedelijke gebieden. Daarbij komt dat de actieradius ruim 220 kilometer bedraagt, terwijl het tanken hooguit 10 minuten duurt. Ter vergelijking: het tanken van accus van een elektrisch aangedreven auto duurt doorgaans ruim acht uur...

Ten aanzien van het kostenaspect, de brandstofopslag en betrouwbaarheid is er, zo benadrukt Fiat, nog heel veel ontwikkelingswerk nodig. Fiat ziet de brandstofcelauto dan ook nadrukkelijk als een lange termijn-mogelijkheid. Dit neemt echter niet weg dat de Panda Hydrogen nu al opvallend goed bruikbaar is in gecontroleerde omstandigheden. Om die reden zal de auto op korte termijn reeds in kleine series worden ingezet.