Ingezonden persbericht


Offshore outsourcing geen alternatief voor Europese IT-managers

Utrecht, 19 oktober 2004 - Europese IT-managers zien weinig heil in offshore outsourcing van IT-functies. Een meerderheid van de IT-managers (58%) noemt het onshore uitbesteden van specifieke taken wel als de meest effectieve manier om de kosten te reduceren en de prestaties te verbeteren. 84% van de respondenten noemt IT-strategie als voorbeeld van een activiteit die men beslist niet naar het buitenland zou outsourcen. Dit blijkt uit het vijfde Pressure Point Index-onderzoek (PPI V) van IT-dienstverlener Synstar onder 700 Europese IT-managers.

Minder dan een derde van de Europese respondenten (29%) zou eventueel overwegen om netwerk- en databeheer offshore uit te besteden. Slechts 24% zou dit overwegen voor gebruikersondersteuning. 17% zou voorzieningen voor business continuity in een ander land willen onderbrengen en 10% noemt in dit verband desktopondersteuning en -onderhoud.

"Het uitbesteden van bedrijfskritische IT-ondersteuning op offshore-basis blijkt niet te scoren onder Europese IT-managers", zegt Frank Hoekstra, Business Service Manager bij Synstar in Nederland. "Terwijl off-shoring van taken als softwareontwikkeling geen probleem lijkt te zijn, is IT-support een activiteit die de dagelijkse gang van zaken bij een bedrijf direct raakt. Directe on-site ondersteuning door een groep experts wanneer dat nodig is, of het herstellen van een internetbetalingssysteem binnen de afgesproken tijd is lastig wanneer de ondersteuning vanuit een ver buitenland plaatsvindt. Een effectieve aanpak ligt in het uitbesteden van een selecte groep taken aan een gespecialiseerde partij in eigen land of regio. Zo profiteert een organisatie optimaal van uitbesteding en kan de leverancier van deze diensten direct worden aangesproken op het geboden serviceniveau."

# # #

Noot voor de redactie (