AutoRai

19-10-2004

Rally van Frankrijk: gevecht om grip

Door het steeds wisselende weer waren de omstandigheden in de Rally van Frankrijk (Tour de Corse) onvoorspelbaar. De rijders kampten continu met de grip, of liever gezegd met een gebrek daaraan.

Het gokelement speelde een te grote rol bij de bandenkeuze. Bij Peugeot werd de jonge Cédric Robert slachtoffer van het grillige weer; hij beschadigde zijn 307 WRC en moest opgeven. Marcus Grönholm en Freddy Loix kwamen moeizaam op gang, maar wisten als vierde en zevende in de uitslag toch WK-punten te vergaren. De tweenalaatste WRC-ronde werd gewonnen door Markko Martin (Ford). Sebastien Loeb had aan de tweede plaats genoeg om de wereldtitel bij de rijders te veroveren. Bovendien kan zijn Citroën-team de wereldtitel bij de constructeurs niet meer ontgaan.

De driedaagse eilandronde omvatte slechts twaalf klassementsproeven. Het waren echter wel lange trajecten, waarvan sommige geheel nieuw en sommige bekend uit voorgaande edities. De grote proeflengte in combinatie met de verspreide regenbuien maakte de bandenkeuze tot een dilemma. Je moet immers twee uur voor de proef al het type band aanwijzen.

Marcus Grönholm begon de eerste dag met een volledig gebrek aan vertrouwen. Op de één of andere manier had ik er een slecht gevoel bij, zei hij. Misschien komt het omdat ik in de vorige asfaltwedstrijd, de Rally van Duitsland, al aan het begin van de eerste proef vandewegraakte.OpCorsicahetspoorbijsterrakenkan heel nare consequenties hebben. Als het vreselijk bochtige parcours niet al afgepaald is door bomen, heb je enerzijds een rotswand en anderzijds een afgrond.
Gaandeweg hervond Grönholm het tempo, mede door wat kleine afstellingswijzigingen, al gedroeg de auto zich niet helemaal naar zijn zin. De Fin eindigde de dag in vijfde positie. De tweede dag was een kopie van de eerste: sterk wisselend weer, verraderlijke wegcondities, een bandenloterij. De kortste van de vier proeven had nog altijd een lengte van 36 km; met 154 wedstrijdkilometers was dit de zwaarste dag voor de equipes. Grönholm ondervond dezelfde problemen als daags ervoor. Hij wist niet de afstemming te vinden die extra vertrouwen kon geven en draaide op alle vier proeven de vijfde tijd. Op de derde en laatste dag experimenteerde de equipe met afstellingen voor de volgende asfaltrally (Costa Brava-Catalonië). Niet zonder enig succes, want Grönholm zette twee tweede proeftijden en klom naar de vierde plaats in de eindrangschikking. Daarbij had hij gedurende de rally geen enkel technisch euvel ondervonden.

Situatie onderschat
De jonge Cédric Robert, met Grönholm genomineerd om op Corsica constructeurspunten te behalen, deed het op de eerste dag niet onverdienstelijk met de zesde plaats in de tussenstand. Maar op de tweede proef van de tweede etappe ging het mis. Na ongeveer twee kilometer was er een rechterbocht met een plas water aan de binnenkant. Die situatie heb ik onderschat. We gleden tegen een muur aan en daarbij werd de radiateur zodanig beschadigd, dat verder rijden geen zin had. Stom, want vergissingen zoals deze maak ik zelden, aldus Robert.

Geen prettige afstemming
Net als Grönholm miste ook Freddy Loix vertrouwen en dat had natuurlijk weerslag op zijn tempo. Ik kon in het begin geen prettige afstemming vinden. De auto leek van overstuur te veranderen naar onderstuur. Het werd hoe dan ook glijden en dat past niet bij mijn vloeiende rijstijl. Loix/Smeets moesten zien dat zij de elfde plek van dag 1 aanzienlijk verbeterden.
Evenals Grönholms 307 draaide Loix auto probleemloos. Alleen de handling en daarmee het vertrouwen om hard te gaan, bleven een probleem. Het is moeilijk om de auto de bocht in te sturen, zei de Belg op de tweede dag. En vanochtend was de bandenslijtage buitensporig, iets wat ik met mijn rijstijl niet gewend ben. Loix sloot de dag af op de achtste plaats, en zou in de laatste etappe nog een plekje stijgen. Daarbij probeerde ook hij diverse afstemmingen met het oog op de volgende asfaltrally, in Spanje.

De rally Catalonië-Costa Brava is qua karakter redelijk vergelijkbaar met Corsica. Veel zal afhangen van het weer. De permanence van de wedstrijd is gevestigd in de bekende badplaats Lloret de Mar.

Rally van Frankrijk (Tour de Corse):

1. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus

2. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara

3. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara

4. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307
5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza

6. Sarrazin/Pivato (F/F), Subaru Impreza

7. Loix/Smeets (B/B), Peugeot 307

8. Schwarz/Hiemer (D/D), Skoda Fabia

9. Gardemeister/Lukander (SF/SF), Skoda Fabia
10. Hirvonen/Lehtinen (SF/SF), Subaru Impreza

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Sébastien Loeb (wereldkampioen) 108

2. Petter Solberg 78

3. Markko Martin 69

4. Carlos Sainz 67

5. Marcus Grönholm 54

6. François Duval 47

7. Mikko Hirvonen 23

8. Harri Rovanperä 20

9. Janne Tuohino 16

10. Freddy Loix 9

11. Daniel Carlsson 6

12. Gilles Panizzi 6

13. Andrea Navarra 5

14. Cedric Robert 4

15. Manfred Stohl 4

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Citroën (wereldkampioen) 178 punten

2. Ford 127

3. Subaru 108

4. Peugeot 85

Volgende wedstrijd: Rally van Spanje (Catalunya-Costa Brava), 29-31 oktober 2004.