Gemeente Oosterhout

College vraagt raad koers te bepalen


Op gebied van autoverkeer- en infrastructuur tot 2015

Het college van b. en w. vraagt de gemeenteraad in zijn vergadering van 19 oktober a.s. welke richting Oosterhout in moet gaan op het gebied van verkeer- en infrastructuur tot 2015 (met een doorkijk naar de jaren daarna). Het concept-verkeersstructuurplan richt zich op de auto- infrastructuur.

B. en w. hebben een notitie vastgesteld aan de hand waarvan de raad kan discussiëren over de koers die Oosterhout op het gebied van verkeer en infrastructuur inslaat. "Wij hopen op bouwstenen van de raad die aangeven waar we met de verkeersstructuur naartoe moeten," aldus verantwoordelijk wethouder Jim Krijnen.

Gemeenteraad

De raad is de afgelopen tijd uitgebreid bij het proces betrokken. Eind vorig jaar hield het college een informatieavond voor de raad over de huidige en verwachte autobereikbaarheidsknelpunten in Oosterhout. Deze verkeersknelpunten zijn gebaseerd op de ruimtelijke ontwikkelingen in onder meer Oosterhout en bij Teteringen, de autonome groei van het autoverkeer en de richting die het landelijke mobiliteitsbeleid met de in wording zijnde notas Mobiliteit en Ruimte op lijkt te gaan. Het eerder ingezette verkeer- en vervoersbeleid uit de jaren 90 waarin men ervan uitging dat (de groei van) het autoverkeer via het stimuleren van openbaar vervoer en fietsgebruik te beperken was, wordt hiermee losgelaten.

Tussen eind vorig jaar en nu is gekeken naar de mogelijke structurele oplossingen en haar consequenties voor bereikbaarheid en leefbaarheid. Recentelijk nog was er voor de raad een tweede informatieavond ter voorbereiding op de opiniërende raadsbehandeling. De mogelijke oplossingsvarianten en hun diverse voor- en nadelen waren voor de raad in een drietal dilemmas (oost, west en centrum Oosterhout) gegoten. Dilemmas waar het college mee worstelt en waarvoor zij de raad inschakelt om hen mee te laten denken over de aanpak. Jim Krijnen: "Het betreft zeer complexe materie, waarbij de gevolgen van te maken keuzes nogal veel impact kunnen hebben voor de toekomst van Oosterhout."

Jim Krijnen: "Inmiddels zijn dus diverse oplossingsvarianten de revue gepasseerd en de voor- en nadelen daarvan geschetst. Deze "plussen en minnen" kan de raad gebruiken om de mogelijke oplossingen onderling te vergelijken en zo te toetsen of ze aan de geformuleerde doelstellingen voldoen."

Oosterhout ontbeert tot op heden een vastgestelde lange termijnvisie op het gebied van verkeer en (hoofd)infrastructuur. Een dergelijke visie tot 2015 en iets daarna is hard nodig, meent verkeerswethouder Krijnen. Via structurele en lokale verkeersmaatregelen kan dan straks gewerkt gaan worden aan verbetering van de doorstroming op en de leefbaarheid langs de stedelijke hoofdwegenstructuur.

Ook kunnen fundamentele keuzes in de verkeersafwikkeling bij (grootschalige) bouwplannen op het verkeersstructuurplan gebaseerd worden. "Met deze visie kunnen we zowel intern als extern richting buurgemeenten, provincie en Rijk een strategie voeren om Oosterhout duurzaam bereikbaar en leefbaar te houden", aldus de wethouder. "De inhoud van het verkeersstructuurplan kent een behoorlijk hoog abstractieniveau. Het gaat over (auto)structuren en niet over woonstraten, parkeerproblemen en drempels. Vandaar ook dat een klankbordgroep in het leven is geroepen die het maatschappelijke stedelijke belang in het oog houdt.

Procedure

Na de opiniërende behandeling worden de voorkeursrichtingen, moties en opmerkingen verwerkt. Deze worden aan de raad teruggemeld. Daarna wordt het conceptplan vrijgegeven voor inspraak. Naar verwachting wordt de raad begin 2005 een besluitvormende nota voorgelegd. Jim Krijnen: "Het is aan de raad om zich dan uit te spreken over de gewenste hoofdverkeersstructuur van Oosterhout." Mutatiedatum 27/09/2004
18/11/2004