Gemeente Voorburg-Leidschendam


Proefzuil in bibliotheek

Persbericht, Leidschendam-Voorburg, 20 oktober 2004
---

Leidschendam-Voorburg brengt diensten dichterbij inwoners

De gemeentelijke site(s) spelen een grote rol in het informatie- en participatieproces voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg. Het digitaal loket (elektronisch betalen wordt eerste kwartaal 2005 geintroduceerd) en de mogelijkheden van interactieve beleidsvorming (meningspeilers, digitaal inspreken ) worden steeds verder uitgebreid. Niet iedere inwoner beschikt over een internetverbinding, daarom plaatst de gemeente Leidschendam-Voorburg een zestal zuilen op strategische plekken binnen de gemeente om de wijken beter digitaal te onsluiten.

De eerste proefzuil is 20 oktober 2004 geplaatst in de bibliotheek in Voorburg en zal daar twee weken blijven staan. Er is voor deze locatie gekozen omdat er een goede internetverbinding ligt en er een grote toeloop van mensen is.

De digitale zuil brengt inwoners op een vertrouwde plek eenvoudig in contact met gemeentelijke producten en diensten. Nieuws en informatie wordt wijkgericht aangeboden aan inwoners. Zo kunnen zij in één oogopslag zien wie hun aanspreekpunten zijn (wijkwethouders, wijkmanagers, wijkagenten en teamleiders), kunnen zij direct digitaal hun vragen en opmerkingen aan hen kwijt en in de nabije toekomst zelfs direct een afspraak maken met één van de aanspreekpunten. Ook klachten en meldingen over de openbare ruimte kunnen nu binnen een handomdraai gemeld worden.

Na de proefperiode in de bibliotheek volgt een evaluatie om te bezien hoe het gebruiksgemak van de informatiezuilen door de bezoekers wordt ervaren. Hiervoor wordt aan de gebruikers gevraagd om een korte enquête in te vullen.

Daarnaast zullen statistieken aantonen waar de interesse van bezoekers ligt. Zo is precies na te gaan hoe laat, hoe lang en op welke internetpagina´s bezoekers hebben gesurfd, door te kijken naar de klikpaden en de meest bekeken pagina´s.

Met de bevindingen uit de enquete kunnen we het gebruiksgemak optimaliseren en zullen in overleg en samenspraak met de verschillende beheerders op de volgende locaties digitale zuilen worden geplaatst:


· Wijkcentrum de grote Driehoek

· Wijkcentrum Essesteijn

· Dienstencentrum Noord

· Bibliotheek vestiging Voorburg

· Damcentrum/Schoorwijk

· Wijkcentrum ´t Lien

Na een periode van één jaar zal bekeken worden of de zuilen daadwerkelijk de digitale dienstverlening en informatie dichterbij de burger hebben gebracht. Dit kan vastgesteld worden door een stijgend aantal bezoekersaantallen. Tevens wordt een afweging gemaakt of de gekozen strategische locaties van de digitale zuilen worden uitgebreid of opnieuw worden verdeeld.

De informatiezuilen hebben een robuust uiterlijk (vandalisme proof), zijn zeer geavanceerd en duurzaam in gebruik. Door het gebruik van speciale software kunnen de zuilen niet gekraakt worden, zodat er niet op ongewenste internetsites kan worden gesurft. Op de digitale zuil zoals geplaatst door de gemeente, kan worden gekozen voor de gemeentesite:


· www.leidschendam-voorburg.nl *en haar subsites:
· www.YoungLeVel.nl*

· www.meldpuntopenbareruimte.nl*

· www.damcentrum.info*

· www.deprinsenhof.info*

· www.defluit.nl*


*inclusief links/verwijzingen

Omdat de gemeente te maken heeft met verschillende doelgroepen is er gekozen voor een zogenoemd zitmodel met een combinatie van toestenbord en ´touch screen´. Zo kan iedereeen, ook ouderen en minder-validen, rustig informatie zoeken op de digitale zuil.