FNV

FNV: Aanvragers Bijstand en WW soms maanden zonder inkomen

Bijna de helft van de mensen heeft klachten over de lange wachttijd tussen aanvraag en uitbetaling van een Bijstand- of WW-uitkering. Werkzoekenden die zich bij het CWI of UWV inschrijven zitten hierdoor soms maanden zonder inkomen. Dat blijkt uit de Grote Wachtkamerenquête waarvan de vakcentrale FNV vandaag de resultaten heeft gepubliceerd.

Voor de vijfde editie van de Grote Wachtkamerenquête heeft de FNV dit voorjaar ruim 1900 enquêtes afgenomen bij mensen in de wachtkamers van het CWI, het UWV en de sociale diensten. De vakcentrale wil zo een beeld krijgen van zowel de sterke als zwakke punten bij de uitvoering van de sociale zekerheid.

Uit de enquête blijkt dat vooral het aantal klachten rond aanvraag en uitbetaling van de Bijstand sterk is toegenomen: van 26 naar 46 procent. Bij mensen die een volledige WW-uitkering aanvroegen steeg het percentage ontevredenen naar 43 procent (was 39 procent). Uitkeringsgerechtigden melden dat zij door de late uitbetaling financiële problemen krijgen omdat de vaste lasten gewoon doorlopen. Een lichtpuntje is dat er over de eerste uitbetaling van een WAO-uitkering minder klachten zijn dan bij de vorige enquête.

De FNV wijt de gang van zaken aan de steeds veranderende regelgeving vanuit Den Haag. Die zorgt voor een enorme bureaucratie en communicatiestoornissen tussen verschillende instellingen. Werkzoekenden rapporteren wachttijden van gemiddeld 1 tot 3 maanden met uitschieters tot bijna een jaar. In sommige gevallen blijkt de dreiging met juridische stappen schot in de zaak te brengen. Overigens meldt ruim 80 procent van de klanten dat na de eerste uitbetaling en .het in de molen zitten. tevreden te zijn over het verloop van de verdere uitbetalingen.

Ten opzichte van de vorige Wachtkamerenquête is de dagelijkse praktijk van de dienstverlening verder verbeterd. Zo prijzen meer klanten van zowel CWI als UWV de vriendelijke benadering, de kwaliteit van de mondelinge informatie en de tijd die er voor hen wordt uitgetrokken. Ook hebben mensen iets vaker (4 van de 10) een vaste contactpersoon, al is dit nog steeds ver onder de maat waardoor veel klanten steeds opnieuw hetzelfde verhaal moeten vertellen.

Ongeveer de helft van de uitkeringsgerechtigden blijft verder ontevreden over de concrete hulp bij de reïntegratie en het vinden van een baan. Bij het CWI valt op dat mensen onder de 30 jaar aanmerkelijk positiever zijn en dat 50-plussers het minst tevreden zijn. Mogelijke verklaring is dat jongeren naar het oordeel van het CWI betere kansen hebben op de arbeidsmarkt en een investering sneller loont.

Een verkeerd signaal vanuit de overheidsinstantie, aldus de FNV. ''Ouderen vallen sinds dit jaar weer onder de sollicitatieplicht terwijl er op hun WW wordt bezuinigd. Aan de ene kant meent de overheid hen zo de markt op te moeten prikkelen, maar geeft aan de andere kant niet thuis wanneer ze aankloppen voor hulp,'' aldus FNV-bestuurder Ton Heerts.

Minder tevredenheid is er over de voorlichting rond de nieuwe Wet Werk en Bijstand die op 1 januari werd ingevoerd. Driekwart van de klanten zegt nauwelijks of geen informatie over de nieuwe regels te hebben gekregen.

Meer informatie:
FNV Voorlichting, Richard Gielen: 020 5816 555/ 06 53 412533


- De Wachtkamerenquête staat vanaf 12.00 uur op www.fnv.nl/nieuws
- Speciale aandacht is er voor het CWI in Drachten. FNV-bestuurder Heerts en Jan Laurier van de Landelijke Cliëntenraad bieden de directie van deze vestiging het rapport aan. Vestigingen in de regio Noord presteerden overwegend het best op het punt van aanvraag en snelle uitbetaling van de uitkering.


20 okt 04 11:15