AutoRai

20-10-2004

Mitsubishi succesvol in generale voor Dakar Rally

De Desert Challenge, de zesde rally in het kader van de FIA Cross Country World Cup, wordt gezien als de ultieme test voor Le Dakar. Mitsubishi Motors Motor Sports maakte dan ook van de gelegenheid gebruik om de nieuwe MPR11-versie van de Pajero Evolution te testen en te laten zien dat oude nog snel genoeg is om te winnen.

Dat klinkt allemaal heel makkelijk, maar dat was het zeker niet. Natuurlijk was er met de nieuwe Pajero Evo (MPR11) al 10.000 kilometer getest in Marokko, waarbij de auto volgens Peterhansel 1 tot 2 seconden per kilometer sneller bleek dan de MPR10. Maar de nieuwe auto was niet voorzien van het automatische systeem waarmee de bandenspanning geregeld kan worden, omdat dit in de Dakar Rally niet meer toegestaan is. In de ontelbare zandduinen die het gebied waar de UAE Desert Challenge verreden wordt (de bloedhete Mureeb-woestijn en het beruchte Empty Quarter) is het ontbreken daarvan een handicap. Een handicap echter, waarmee Peterhansel alvast wilde leren leven. Dat lukte overigens heel aardig, maar hij kwam aan het einde van de eerste dag stil te staan met een kapot differentieel. Teamgenoot Masuoka intussen, kampte met een raadselachtig elektrisch probleem waardoor de motor warm liep. Hij moest mede daardoor genoegen nemen met een voorlopige zesde plaats in het algemeen klassement. Duidelijk is ook, dat de concurrentie in deze zware autosportdiscipline sterk toeneemt. De BMWs X5, de VWs Touareg en de Pick-ups van Nissan en Chevrolet leveren geduchte tegenstand.

Onstuitbare opmars van Masuoka
Op dag twee realiseerde Masuoka op diverse proeven de snelste tijd en klom daarmee naar een vierde plaats in het klassement, terwijl Peterhansel toestemming kreeg om het Dakar-testprogramma voort te zetten met zijn gerepareerde auto. Hij toonde zich zeer tevreden over de sterkere motor van zijn nieuwe Pajero Evo. En om dat nog eens te onderstrepen, realiseerde hij met de MPR11 op dag drie een snelste tijd, terwijl Masuoka over 308 kilometer maar liefst 13 minuten goedmaakte op de leider om vervolgens nog eens ruim 10 minuten uit te lopen. Dat heet dan een zeer tevredenstellend resultaat in de woorden van teamdirecteur Dominique Serieys.

UAE Desert Challenge - voorlopige resultaten:

1. Hiroshi Masuoka (J)/A. Schulz (D) Mitsubishi Pajero Evolution 14h 05m 57s

2. Gregoire de Mevius (B)/J. Dubois (F) Nissan Pick-Up 14h 19m 11s

3. Khalifa Al-Mutawei (UAE)/A. Guehennec (F) BMW X5 14h 50m 32s

4. Juha Kankkunen (FIN)/J. Repo (FIN) Volkswagen Touareg 15h 39m 44s

5. Dominique Housieaux (F)/L.Fagot (F) Mitsubishi Pajero 17h 06m 55s