Ingezonden persbericht


Persbericht
20 oktober 2004

ADSL-providers verliezen nieuwe klanten

Bijna de helft van de ADSL-klanten die willen over stappen naar een andere provider, heeft een abonnement korter dan een jaar. Dit is een van de opmerkelijkste conclusies uit het onderzoek uitgevoerd door online onderzoeksbureau Yarzon in samenwerking met Nedconcepts.

Circa twaalfhonderd internetgebruikers die op zoek zijn naar een nieuwe provider hebben de onderzoeksvragen beantwoord. De uitkomst van het onderzoek laat zien welke motieven deze gebruikers hebben om over te stappen naar een nieuwe internetaanbieder. Ook komt uit het onderzoek naar voren welke Internetaanbieders de voorkeur hebben van de overstappers.

De ADSL-markt zal voorlopig vooral een prijsvechtermarkt blijven. De klanten willen een betere verhouding tussen prijs en bandbreedte. Vaak zoeken zij, binnen een jaar nadat ze een abonnement hebben afgesloten, alweer naar een andere provider. Wanneer hun huidige provider een beter aanbod doet, zegt 76% van hen af te zien van een overstap naar een andere internetaanbieder. Het overgrote deel van de ADSL-gebruikers geeft, bij een overstap, de voorkeur aan een ADSL-abonnement boven een kabelabonnement.

Volgens Mark Breedveld van Yarzon kan het marktaandeel van kabel-providers op termijn dalen ten opzichte van ADSL-providers. Veel kabel-gebruikers zijn namelijk niet tevreden over hun provider. De ontevreden kabelklanten die willen overstappen hebben al relatief lang een abonnement bij hun provider. Zij zeggen zelfs niet bij hun provider te blijven als hen een beter aanbod wordt gedaan. Dat is een belangrijk verschil met het standpunt van ADSL-gebruikers. Daarnaast wordt de overstap van kabel-gebruikers niet gecompenseerd door een overstap van ADSL-gebruikers naar kabel.

Yarzon en Nedconcepts hebben de resultaten van het onderzoek vertaald naar concrete aanbevelingen voor de Internetaanbieders. Zij gaan onder andere in op de vraag hoe de providers bestaande klanten kunnen behouden en nieuwe klanten kunnen winnen.

Achtergrond informatie onderzoek
Het onderzoek is gehouden onder de populatie breedbandgebruikers die hebben aangegeven te willen overstappen naar een andere provider. De populatie is gedefinieerd als de populatie consumenten die langer dan een halfjaar beschikt over een kabelinternetaansluiting dan wel een ADSL-internetaansluiting. Breedbandinternet heeft in het onderzoek betrekking op het type breedbandige verbinding. Analoge en ISDN verbindingen zijn uitgesloten van onderzoek.

Het onderzoek is uitgevoerd via de websites van de Breedbandshop en ADSLwinkel.nl, die maandelijks 550.000 unieke bezoekers trekken. In de periode van twee weken dat het onderzoek duurde, hebben in totaal hebben ruim 1200 unieke deelnemers de enquête volledig ingevuld. De populatie overstappers is qua socio-demografische kenmerken geverifieerd op representativiteit. Deze populatie vormt daarmee een goede afspiegeling van de markt van breedbandinternet overstappers.

Informatie
Verkoop informatie: Erik Doedens, Nedconcepts (030 280 28 67) Informatie over het onderzoek: Mark Breedveld, Yarzon (010 466 01 12)

Website onderzoek: http://www.nedconcepts.nl/multiclient