AutoRai

21-10-2004

GM Daewoo noteert twee jaar lang snel stijgende groei

Twee jaar na haar oprichting blijft GM Daewoo Auto & Technology Co. (GM DAT) wereldwijd groeiende exportcijfers noteren. In de periode van januari tot en met september 2004 exporteerde GM DAT 561.946 autos.

Dat is meer dan het dubbele aantal autos dat in dezelfde periode in 2003 vanuit Zuid-Korea werd geëxporteerd (269.658) en ligt ver boven de cijfers van de vergelijkbare periode in 2002 (198.581). Voor het gehele jaar verwacht GM DAT ten opzichte van 2003 een exportgroei van ongeveer 80%, wat overeenkomt met zon 800.000 autos.

In Europa werden tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar ruim 143.000 door GM DAT geproduceerde Daewoos en Chevrolets verkocht (96.000 stuks in dezelfde periode het jaar ervoor), wat een stijging van 49% betekent. De meest indrukwekkende groei-cijfers van meer dan 200% werden in Midden- en Oost-Europa genoteerd, waar de GM DAT producten als Chevrolet worden verkocht. De afgelopen negen maanden steeg het marktaandeel van 0,65 tot 0,91. Ook op dit onderdeel realiseerde Chevrolet in de Midden- en Oost-Europese markten een nog grotere groei dan Daewoo in West-Europa; Chevrolet zag het aandeel in die regio stijgen van 0,51% in 2003 tot 1,25% in 2004.

Na haar oprichting reorganiseerde GM DAT haar overzeese vestigingen om een aantal van GMs meest prestigieuze wereldwijde merken in staat te stellen haar producten te verkopen en tegelijkertijd de investeringen die nodig zijn om een nieuw wereldwijd distributienetwerk te vestigen, te beperken. Zo kondigde Chevrolet recent bijvoorbeeld aan dat het begin volgend jaar door GM DAT geproduceerde modellen in Europa gaat verkopen. Zoals eerder al aangegeven hebben pilot markten in Midden- en Oost-Europa al veelbelovende resultaten behaald als gevolg van deze strategie.

GMs Koreaanse dochteronderneming verwacht dit jaar bijna 900.000 autos te produceren en verkopen. Hiertoe behoren 550.000 complete units (100.000 voor de thuismarkt en 450.000 voor export) en 350.000 assemblagekits. Dat betekent een toename van 55% ten opzichte van 2003 (579.893) en zelfs 122% vergeleken met 2002 (405.673). De verwachting is dat de productie en verkoop volgend jaar met nog eens 10% gaan stijgen, tot ruim 1 miljoen.

Sinds haar oprichting heeft GM DAT de hoogste prioriteit gegeven aan Research & Development en aan de introductie van nieuwe producten. Tot de modellen die sindsdien zijn gelanceerd, behoren ondermeer de geheel nieuwe Kalos, Nubira en Lacetti. Onder de nieuwe Chevrolet-producten die in 2005 van Korea naar Europa komen, bevinden zich ondermeer de driedeurs versie van de Kalos en de volgende generatie Matiz.

In maart dit jaar kondigde GM een aantal grote investeringen in Zuid-Korea aan, met een waarde van 1,48 miljard US dollar over de komende drie jaar. Het geld zal worden besteed aan de bouw van nieuwe productiefaciliteiten, de introductie van nieuwe producten in nieuwe marktsegmenten en de ontwikkeling van een nieuwe familie diesel-motoren.