Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Arib over wachttijden voor een mammografie.
(2040500630)

1
Bent u bekend met de peiling naar wachttijden voor een mammografie van de Borstkankervereniging Nederland, waaruit blijkt dat de helft van de ziekenhuizen een wachttijd heeft van meer dan één week, en één op de vier ziekenhuizen zelfs drie weken of langer? 1

1
Ja.

2
Vindt u wachttijden voor een mammografie van drie weken of langer acceptabel?

2
De NABON* richtlijn stelt dat een ziekenhuis aan de minimale kwaliteitseisen voldoet als deze aan minstens 90 procent van de patiënten binnen vijf dagen na het eerste consult in het ziekenhuis een uitslag kan vertellen. Als patiënten langer dan vijf dagen moeten wachten op een uitslag wordt dat door het NABON als ongewenst geacht. Ik ga ervan uit dat ziekenhuizen streven naar deze professionele standaard. Een snelle diagnose maakt het noodzakelijk voor ziekenhuizen om zorg rondom mammapatiënten optimaal te organiseren. Zowel in internationale en nationale literatuur is aangetoond dat de prognose verbetert wanneer mammacarcinoom patiënten worden behandeld in een aan de mammazorg toegewijde organisatie. Snelle diagnostiek is alleen mogelijk wanneer er een structurele samenwerking is tussen betrokken specialisten. Met andere woorden wanneer er sprake is van een mammateam in een setting van bijvoorbeeld een mammapolikliniek.


* Nationaal Borstkanker Overleg Nederland

3
Bent u het eens met de Borstkankervereniging Nederland dat de wachttijd voor een mammografie niet langer zou mogen zijn dan één week?

3
Het goed organiseren van de mammazorg maakt het mogelijk een diagnose snel te stellen. Een snelle diagnose reduceert de tijd dat een patiënt in onzekerheid verkeert. Volgens de NABON richtlijnen dient een patiënt binnen 5 werkdagen na het eerste consult de uitslag van de diagnostische tests te krijgen (zie ook het antwoord op vraag 6, onder 3).

4
Deelt u de mening dat het van groot belang is bij een vermoeden van borstkanker snel te reageren, vooral met het oog op het wegnemen van onzekerheden bij patiënten?

4
Ja, een snelle diagnose reduceert de tijd dat een patiënt in onzekerheid verkeert.

5
Kunt u verklaren waarom de wachttijden voor een mammografie zo lang zijn?

5
Bepaalde ziekenhuizen zijn beter in staat wachttijden te verkorten dan andere. Dit heeft onder andere te maken met de diversiteit tussen ziekenhuizen. Een meer in het oog springende reden is dat best practices niet door alle ziekenhuizen worden overgenomen. Om de implementatie van best practices te bevorderen zijn het CBO in opdracht van VWS en de Vereniging van Integrale Kankercentra (VIKC) in april 2004 gestart met het doorbraakproject mammacarcinoom (zie ook het antwoord op vraag 6, onder 1).

6
Wat gaat u doen om de wachttijden voor een mammografie te verkorten?

6
Om de wachttijden voor een mammografie te verkorten zijn de volgende acties door mij in gang gezet:
1 In april is het Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg (CBO) in opdracht van mij samen met het VIKS begonnen met het doorbraakproject mammacarcinoom. Dit project biedt ondersteuning aan ziekenhuizen bij het implementeren van een aantal indicatoren die zijn gebaseerd op de richtlijn mammacarcinoom. Doel is de zorg voor patiënten met mammacarcinoom op een veel hoger niveau te brengen. In het project worden twaalf multidisciplinaire mammateams anderhalf jaar lang begeleid door experts, de integrale kankercentra en het CBO, met als doel dezelfde resultaten te behalen als de beste teams van Nederland, de zogenaamd 'best practices'. Vanwege het succes van dit project start er op 6 oktober 2004 een tweede ronde. Ook hiervoor kunnen zich weer 12 teams aanmelden, die onder begeleiding gaan werken aan het verbeteren van de zorg voor borstkankerpatiënten. Doelstellingen van het doorbraakproject mammacarcinoom zijn: · Versnelling van de triple diagnostiek
· Verkorting van de toegangstijd voor de OK · Vermindering van de operatielast
· Preoperatieve multidisciplinaire besprekingen

2 In oktober vorig jaar heb ik samen met 4 partners (KWF Kankerbestrijding, de Vereniging van Integrale Kankercentra (VIKC), de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenverenigingen (NFK) en Zorgverzekeraars Nederland) een intentieverklaring ondertekend waarin de partijen zich verbinden om gezamenlijk een Nationaal Programma Kankerbestrijding (NPK) op te stellen en uit te voeren. Het Nationaal Programma Kankerbestrijding is inmiddels af en omvat een meerjaren programma dat loopt van 2005 tot en met 2008. Het beslaat primaire - en secundaire preventie, kankerzorg, deskundigheidsbevordering, onderzoek, psychosociale zorg en voorlichting. Het Nationaal Programma Kankerbestrijding moet onder andere een bijdrage leveren aan de inspanningen ten behoeve van de afname van de incidentie en sterfte aan kanker, de toename van de overleving van kanker, een optimale kwaliteit van leven voor patiënten en een beheersbaar en efficiënt systeem van oncologische zorg.

3 De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft in haar `basisset prestatie indicatoren' een indicator opgenomen naar het percentage mammacare patiënten dat binnen 5 werkdagen na het eerste poli consult voor een mammatumor een uitslag `benigne' of `maligne' heeft gekregen in het onderzoeksjaar. Externe verantwoording door de ziekenhuizen stimuleert interne kwaliteitsverbetering (zie ook www.prestatie- indicatoren.nl). Daarnaast coördineert de inspectie het opstellen van een algemeen

geaccepteerde veldnorm waarin is opgenomen wat de maximaal verantwoorde wachttijd is voor de oncologische patiënt, waar nodig gedifferentieerd naar aandoening. De betrokken wetenschappelijke verenigingen is gevraagd naar een uitspraak in hoeverre de hoofdbehandelaar actief naar diagnose en behandeling in een ander ziekenhuis dient te zoeken indien dat binnen het eigen ziekenhuis niet lukt.

1 Mammazone, nummer 3, 23e jaargang


---- --
---
URL: http://www.opennieuwsbank.nl/inp/2004/08/27/R207.htm?fmt=KAAL Result: ERROR: No DOCS found in http://www.opennieuwsbank.nl/inp/2004/08/27/R207.htm?fmt=KAAL