Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederland dreigt goede positie eGovernment binnen Europa kwijt te raken

Net Impact Study wijst uit: efficiencygroei publieke sector slechts 12%

Amsterdam, 21 oktober 2004 - Door de juiste combinatie van technologie, human capital en vernieuwing van bedrijfsprocessen kan de Europese publieke sector een enorme productiviteitsslag maken. Vergeleken met Europese best practices behaalt de Nederlandse publieke sector zelfs gemiddeld 3 tot 7 maal lagere productiviteitsgroei. Dat blijkt uit vandaag door Cisco Systems gepresenteerde resultaten van de studie Net Impact 2004: From Connectivity to Productivity.

Dit pan-Europese onderzoek is zeer actueel, omdat het de Europese ambities in het kader van de Lissabon-agenda en van het 'eEurope 2005 Action Plan' tegen het licht houdt. Het onderzoek, uitgevoerd door Momentum Research Group, is gehouden onder 1400 beslissers bij overheids- en zorginstellingen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.

In Net Impact 2004 zijn de belangrijkste aanjagers voor productiviteitsverbetering van publieke dienstverlening geïdentificeerd. Europees gezien blijkt de belangrijkste aanjager 'efficiency van dienstverlening' te zijn. Voor Nederland is dat 'klanttevredenheid', met de wens om te innoveren op de tweede plaats. 'Kostenbesparing' scoort in Nederland een derde plaats, tezamen met 'efficiency van dienstverlening'. Opvallend is dat de impact van kostenbesparingen op de productiviteit slechts 3% is. Efficiencyverbetering levert voor Nederland een productiviteitsgroei van 12% op ten opzichte van 23% voor de acht landen gemiddeld. Innovatie (uitbreiding van dienstverlening) zorgt voor 17% productiviteitsgroei. Dat is eveneens lager dan de 20% die de acht landen gezamenlijk scoren.

Steven Loewy, directeur Enterprise & Public, Cisco Systems Nederland: "Natuurlijk is het beheersen van de kosten belangrijk. We willen allemaal dat de overheid verstandig met ons belastinggeld omgaat. Maar blijkbaar wordt de tevredenheid van burgers bepaald door het aantal diensten dat publieke organisaties online aanbieden en de snelheid en efficiency waarmee ze vragen en problemen oplossen. De klant, in dit geval de burger, is uiteindelijk toch bepalend."

Uit Net Impact 2004 blijkt dat voor organisaties in de publieke sector de belangrijkste indicatoren zijn: procesautomatisering en data-integratie, beveiligde en stabiele netwerken, tijdige reengineering van bedrijfsprocessen en organisatiecultuur.

Nederland scoort met 78% het hoogst wat betreft online dienstverlening aan burgers en 64% aan externe publieke organisaties (acht landen respectievelijk 57% en 47%). Nederland staat met Zweden en het Verenigd Koninkrijk bovenaan (80%) wat betreft het bieden van directe netwerktoegang aan medewerkers op afstand. Nederland scoort echter het laagst wat betreft geïntegreerde datatoepassingen (50% ten opzichte van 59% gemiddeld). Net Impact 2004 geeft heldere inzichten in de optimale combinatie van bedrijfsprocessen, human capital en de toepassing van technologie. Wanneer overheidsorganisaties hun bedrijfsprocessen aanpassen voordat zij ICT-toepassingen implementeren kunnen zij een kostenbesparing van 20-30% in 12 maanden realiseren. Veelal gebeurt dat echter in omgekeerde volgorde, wat resulteert in halvering van de kostenbesparingen. "Timing is dus een belangrijke factor bij het realiseren van productiviteitsverbeteringen", aldus Loewy.

Net Impact 2004 leert dat de Nederlandse publieke sector duidelijk beter scoort in deze benchmark studie op het gebied van netwerkbeveiliging. Echter, slechts 16% van de organisaties heeft investeringsplannen, wat 50% minder is dan het Europees gemiddelde. Andere opvallende cijfers zijn dat voor Nederland 87% van alle verzoeken om dienstverlening niet wordt afgedaan door 'selfservice'. Een verklaring is het beperkte aantal online applicaties. Hier is veel ruimte voor verbetering. Zeer opvallend is dat Nederlandse organisaties de eigen organisatiecultuur en medewerkers als een veel groter obstakel zien voor productiviteitsgroei dan die in de andere acht landen. Nederland scoort 68%, gevolgd door Frankrijkmet 50%. In het Verenigd Koninkrijk ziet slechts 30% hierin een obstakel.

Over Net Impact 2004

Net Impact 2004 (NI2004) is het vierde in een serie van onderzoeksprojecten waarmee wordt beoogd het effect van internettechnologieën op organisaties te meten. Binnen de eerste twee onderzoeken werd het macro-economische effect van informatie- en communicatietechnologie (ICT) gemeten op de economie van de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië en Canada. Het derde onderzoek belichtte de technologieën en werkwijzen die organisaties hanteren om tot een betere klantenservice en verkoop te komen. Bij dit onderzoek waren 300 Amerikaanse bedrijven in meerdere verticale markten betrokken. Het uiteindelijke doel van Net Impact 2004 is de technologieën en werkwijzen te identificeren die momenteel een verbetering van de dienstverlening voor de Europese burger te zien geven. In Net Impact 2004 zijn de effecten van diverse internettoepassingen, netwerktechnologieën, bedrijfsprocessen en organisatiegedragingen bestudeerd. Er is gebruikgemaakt van 12 te meten waarden die als aanjager werden aangemerkt voor vier breed gedefinieerde productiviteitsresultaten.

De complete versies van Net Impact 2004, Net Impact 2003 en Net Impact 2002 zijn beschikbaar via Netimpactstudy


- einde -

Over Momentum Research Group

Momentum Research Group is een speciaal onderdeel van Incepta Marketing Intelligence, een in Groot-Brittannië gevestigd onderzoeks- en adviesbureau. Incepta Marketing Intelligence is kortgeleden tot Research Agency of the Year benoemd door Marketing Magazine en biedt emplooi aan 120 onderzoekers in haar kantoren in Londen, New York, San Francisco, Hongkong en Austin, Texas.

In de afgelopen zes jaar heeft Momentum Research de macro- en micro-economische effecten van informatie- en communicatietechnologie (ICT) onderzocht in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië en Canada. Voor deze onderzoeken heeft Momentum Research samengewerkt met onderzoekers van vooraanstaande organisaties, zoals de University of Texas, de University of California in Berkeley en de Brookings Institution.

Meer informatie over Momentum Research Group vindt u via Momentumresearchgroup. Meer informatie over Incepta Marketing Intelligence en de gebieden waarin het bureau is gespecialiseerd, vindt u op Incepta-mi.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc. (NASDAQ: CSCO), wereldwijd leider op het gebied van netwerkoplossingen voor internet, viert dit jaar dat het bedrijf zich al 20 jaar inzet voor technologische innovatie, een leidende positie in de bedrijfstak heeft en maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog op de agenda heeft staan. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Meer informatie is beschikbaar via cisco.nl en het internationale laatste nieuws vindt u in de Cisco Newsroom.

Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems Inc. en/of haar werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere handelsmerken beschreven in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

De whitepaper met het totale overzicht van de resultaten is op aanvraag beschikbaar en komt ook op Cisco.nl te staan.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onderstaande personen.

Karin van Geelen
Cisco Systems
PR Manager
tel: 020-357 34 12
kgeelen@cisco.com
http://www.cisco.nl

Cisco Persdesk
Winkelman en Van Hessen
tel: 070-416 16 59
ciscosystems@winkelmanenvanhessen.nl