Verbond van Verzekeraars

Convenant moet criminaliteit in wegtransport uitbannen

We moeten er met zn allen wat aan doen om te zorgen dat logistiek ondernemen weer leuk wordt. Dat zei staatssecretaris Karien van Gennip (Economische Zaken) tijdens de ondertekening van het convenant Aanpak criminaliteit wegtransportsector. Het ministerie van EZ schat dat de schade als gevolg van diefstal van vrachtwagens en ladingen jaarlijks neerkomt op 152 miljoen. Ook verzekeraars ondervinden daar last van.

Diefstal van vrachtwagens en ladingen komt steeds vaker voor in Nederland. Dieven hebben het vooral gemunt op computers, sigaretten en parfum. Ook zijn werknemers steeds vaker betrokken bij criminaliteit. Volgens verzekeraar TVM speelt personeel bij 60% tot 75% van de berovingen een rol.

De overheid en de transportbranche hebben daarom de handen ineengeslagen om definitief af te rekenen met criminaliteit. Begin oktober hebben Karien van Gennip en vertegenwoordigers van het Verbond (adjunct-directeur Leo De Boer), EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer, Transport en Logistiek Nederland, Nederland Distributieland en de ministeries van Justitie, V&W en BZK hun handtekening onder het convenant gezet. Het convenant vloeit voort uit het Actieplan Veilig Ondernemen, dat begin dit jaar m ededoorhetVerbondwerdondertekend. Doel daarvan is de criminaliteit in de transportsector in 2008 met 25% te verminderen.

Waarschuwing via sms

Een van de maatregelen die daaraan moet bijdragen, is het inzetten van de zogenaamde Cell broadcast techniek. Daarmee kunnen chauffeurs door een centrale via een soort sms-bericht worden gewaarschuwd als er in de omgeving een vrachtwagen is gestolen. Het ministerie van EZ start in het voorjaar van 2005 met een proef. Ik verwacht er veel van, zei Van Gennip. Al hoop ik niet dat chauffeurs elkaar straks ook snelheidscontroles doorgeven, voegde ze er grappend aan toe.

Zwarte lijst

Een andere maatregel is het veiliger maken van parkeerplaatsen. Ook zullen TLN, EVO en KNV inventariseren of het mogelijk is een zwarte lijst op te stellen van werknemers die in het verleden betrokken zijn geweest bij criminele activiteiten.

Het Verbond zal samen met deze drie organisaties en de NDL bovendien meewerken aan de promotie van de zogenaamde tracking and tracing-systemen, waarmee de geografische positie van een voertuig kan worden achterhaald. Voor verzekeraars is dit soort initiatieven uitermate belangrijk, aldus Leo De Boer van het Verbond, aangezien ze de schadelast aanzienlijk beperken. Dat is niet alleen voor verzekeraars, maar ook voor de vervoerders van groot belang.

Verzekerd!, oktober 2004