Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

Herziening hoofdstuk 5 Telecommunicatiewet

Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
19 oktober 2004

Maandag 19 oktober heeft de koningin bij koninklijke boodschap het wetsvoorstel herziening hoofdstuk 5 telecommunicatiewet naar de Tweede Kamer gestuurd.
Hoofdstuk 5 handelt over de gedoogplicht voor aanleg, instandhouding en opruiming van telecommunicatie en omroepkabels. Doelstelling van deze herziening is het ophelderen van een aantal onduidelijkheden binnen de huidige wettekst en het herstellen van de balans tussen publieke en private belangen die door de dynamiek in de markt enigszins is verstoord. De gedoogplicht vormt een grote inbreuk op het eigendomsrecht van de gedoogplichtigen. De nieuwe wet probeert betere rechtsbescherming te geven aan burgers en publieke belangen beter te waarborgen.

Hoofdlijnen van de wetswijziging

GEDOOGPLICHT
De gedoogplicht blijft gehandhaafd om de uitrol van openbare elektronische communicatienetwerken te kunnen garanderen. De gedoogplicht geldt niet alleen voor telecomaanbieders maar ook voor aanleggers van telecomkabels. Bovendien ook lege mantelbuizen of kabels die pas later deel gaan uitmaken van een netwerk vallen onder de gedoogplicht. De buizen en kabels moeten dan wel binnen 4 jaar in gebruik genomen worden. Voor de al aangelegde lege buizen en kabels geldt een overgangsregime. Deze worden onder voorwaarden gedoogd tot 1 januari 2018. Het nieuwe wetsvoorstel stimuleert het in gebruik nemen van al bestaande kabels en/of mantelbuizen.
De nieuwe wet stelt ook dat er moet worden gestreefd naar overeenstemming met de gedoogplichtige over het tijdstip van aanleg, de plaats en de wijze van uitvoering. De gedoogplichtige krijgt het recht zelf te bepalen welke partij zijn grond terugbrengt in de oorspronkelijke staat.

ROL GEMEENTE
De rol van gemeenten is duidelijker beschreven in het wetsvoorstel. Zo staan onder andere in de nieuwe wet de publieke belangen die te allen tijde gewaarborgd dienen te blijven expliciet benoemd. Ook is er een bepaling opgenomen die moet voorkomen dat gemeenten marktverstorend optreden. Dit betekent in de praktijk dat een andere afdeling of directie het instemmingbesluit moet nemen dan de afdeling of directie die bv. het zeggenschap uitoefent over de onderneming die zich bezighoudt met het aanbieden van communicatie netwerken of communicatiediensten

OVERIGE ONDERGRONDSE INFRASTRUCTUREN
De huidige wet schiet tekort door de relatie tussen telecomkabels en overige ondergrondse infrastructuren niet te adresseren. In de nieuwe wet dient een telecomaanbieder bij de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels de instandhouding van andere al in de grond aanwezige werken niet in gevaar te brengen of zonder noodzaak te bemoeilijken.

OPTA
De geschillenbeslechtende taken blijven vooralsnog bij de OPTA. Zodra er een logisch moment voordoet zal minister Brinkhorst bezien in hoeverre deze taken bij de OPTA blijven behoren.

Het wetsvoorstel is nu in behandeling bij de Tweede kamer.

Het gehele wetsvoorstel is te vinden op www.ez.nl onder nieuws en Pers, Kamerbrieven.

Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl. Voor journalisten: mevr. J. Thompson-Sepmeijer, persvoorlichter, telefoon (070) 379 6174, e-mail: C.J.Thompson-Sepmeijer@minez.nl

21 okt 04 15:55