Ingezonden persbericht


Boeing maakt selectie 7e7 dreamliner door primaris bekend


* 7E7 als katalysator voor ontwikkeling nieuw bedrijfsmodel Seattle, 21 oktober 2004 Boeing maakt bekend dat Primaris Airlines, Inc. heeft gekozen voor de Boeing 7E7-8 Dreamliner en de 737-800 voor de ontwikkeling van zijn toekomstige vloot. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is van plan 20 7E7-8 en 20 Boeing Next Generation 737-800 vliegtuigen te bestellen, met een optie voor nog eens 15 7E7-8 en 25 737-800 vliegtuigen. De cataloguswaarde van orders bedraagt ongeveer US$3,8 miljard. De contractonderhandelingen worden naar verwachting later dit jaar afgesloten. Afleveringen van de 737-800 zullen begin 2007 plaatsvinden, die van de 7E7-8 in 2010.

Mike Bair, Boeing vice president en general manager van het 7E7-programma, wijst op het belang van de 7E7 als katalysator voor nieuwe bedrijfsmodellen in de luchtvaart. Primaris is de eerste low-cost maatschappij die de 7E7 Dreamliner heeft geselecteerd. Dat is mede vanwege de veelzijdigheid van het vliegtuig, dat geschikt is voor vele typen luchtvaartmaatschappijen, variërend van lijndienstmaatschappijen tot prijsbrekers tot chartermaatschappijen.

Primaris voegt zich met de order in het rijtje van maatschappijen die de 7E7 al eerder kozen, waartoe onder andere All Nippon Airways, Air New Zealand en Blue Panorama en First Choice behoren. Met de opname van de 737 en 7E7 in zijn vloot profiteert Primaris van de kostenefficiëntie, snelle inzetbaarheid en het lage onderhoudsniveau die beide vliegtuigtypen bieden.

Primaris is een nieuwe, zich ontwikkelende luchtvaartmaatschappij die de zakenreiziger specifieke dienstverlening wil bieden. De maatschappij zal de nieuwe Next Generation 737-800 vliegtuigen uitrusten met 94 zitplaatsen in een louter businessklasse configuratie. De nieuwe 7E7 vliegtuigen zullen ongeveer 150 zitplaatsen bevatten, met eveneens alleen businessklasse. De luchtvaartmaatschappij wil een nationaal en internationaal routenetwerk opbouwen en vanaf 2005 beginnen te vliegen.

Aanvullende 7E7 informatie

Boeing ontwerpt de 7E7 met de afnemers en gebruikers in gedachten. Het technologisch geavanceerde vliegtuig zal 20 procent zuiniger zijn dan de huidige in omvang gelijkwaardige vliegtuigen, terwijl luchtmaatschappijen bovendien tot 45 procent méér inkomsten uit vrachtcapaciteit kunnen genereren en passagiers kunnen genieten van meer comfort in de cabine, zoals hogere luchtvochtigheid, bredere stoelen en gangpaden en grotere ramen, naast andere voorzieningen.

De 7E7 familie bestaat uit passagiersvliegtuigen met 200 tot 300 zitplaatsen die routes kan vliegen van 6.500 tot 16.000 km. De 7E7 maakt het voor reizigers mogelijk precies te doen wat zij willen, namelijk direct van hun vertrekplaats naar hun bestemming te vliegen en dat laatste naar meer plaatsen ter wereld. Hoewel de 7E7 zo snel zal vliegen als de huidige snelste passagiersvliegtuigen zal het vliegtuig aanzienlijk minder brandstof verbruiken. Als het eerste passagiersvliegtuig zal de 7E7 een standaard motoren-interface bieden voor de twee typen motoren waarmee hij kan worden uitgerust, respectievelijk de General Electric GENX of de Rolls Royce Trent 1000. De productie van de 7E7 zal in 2006 starten. De eerste vlucht wordt in 2007 verwacht, waarna certificering, aflevering en de start van reguliere vluchten in 2008 zullen volgen.

Aanvullende 737 informatie

De Next Generation Boeing 737-familie is het best verkopende straalverkeersvliegtuig in zijn klasse. Sleutelbegrippen in het ontwerp zijn betrouwbaarheid, eenvoud en lage operationele en onderhoudskosten. De 737-800 kan worden uitgerust in configuraties van 162 tot 189 zitplaatsen. De Boeing 737-700 heeft 15% minder onderhoudskosten en kan ruim 600 meter hoger vliegen dan concurrerende vliegtuigen in hetzelfde marktsegment. De winglets verminderen brandstofgebruik - 4% minder op vluchten verder dan 1850 kilometer - uitstoot en geluid. De 737-800 presteert beter dan de concurrerende A320 op het gebied van vliegbereik, vlieghoogte, acceleratievermogen en passagiersaantallen.

# # #