PROFILE TYRECENTER

NIPO: 90% automobilisten weet vrijwel niets van winterbanden

Hoewel het gebruik van winterbanden volgens zowel de ANWB als 3VO een aanzienlijke betere grip oplevert op de weg vanaf temperaturen lager dan 7 graden Celsius, gebruikt slechts 5% van de automobilisten in Nederland winterbanden. Dit is vooral toe te schrijven aan de gebrekkige kennis van Nederlanders over winterbanden. Zo weet 90% van de mensen niet wat het effect van winterbanden is op de remweg bij gladde en natte wegen. Verder is 92% van de Nederlanders niet op de hoogte van de weersomstandigheden waarbij je het beste met winterbanden kunt rijden. Een kleine 60% kan winterbanden niet onderscheiden van zomerbanden.

En dit terwijl de Nederlandse automobilist banden, na de remmen, als de belangrijkste auto-onderdelen beschouwt voor hun verkeersveiligheid. Deze resultaten zijn naar voren gekomen uit een recent onderzoek dat TNS NIPO in augustus en september in opdracht van Profile Tyrecenter onder 750 automobilisten in Nederland heeft gehouden. Profile Tyrecenter start nu een intensieve communicatiecampagne om de Nederlandse automobilist te wijzen op het belang van winterbanden. Volgens 3VO wijst onderzoek door de jaren heen namelijk uit dat 25 tot 35% van alle aanrijdingen een gevolg is van het weer. Gladheid is bij slechte weersomstandigheden zoals regen, sneeuw en ijzel bij vier op de vijf ongevallen de oorzaak.

50% vrouwen wil winterbanden als deze de veiligheid aantoonbaar vergroten
De beperkte kennis is de voornaamste reden dat nog maar een klein deel van de mensen in ons land winterbanden gebruikt bij temperaturen onder 7 graden. Bijna de helft van de vrouwen is echter bereid om tot aanschaf over te gaan als blijkt dat de winterbanden toch aantoonbaar beter zijn voor de verkeersveiligheid. Bij de mannen is dat 28%. Deze mensen geven dan wel aan naar een bandenspecialist te gaan voor de aanschaf van winterbanden en niet naar een merkdealer. De belangrijkste reden voor de niet-gebruikers om geen winterbanden te gebruiken, is dat ze er, volstrekt ten onrechte, vanuit gaan dat winterbanden in Nederland nooit nodig zijn, Als tweede reden wordt aangedragen dat winterbanden alleen nodig zijn als je op wintersport gaat. Deze reden wordt op de voet gevolgd door een groot aantal mensen die ronduit toegeven nooit stil te hebben gestaan bij het nut van winterbanden.

Actievere overheidsrol gewenst
52% van de ondervraagde vrouwen en 46% van de ondervraagde mannen is van mening dat de overheid intensiever zou moeten wijzen op het belang van winterbanden voor de verkeersveiligheid. Bij leaserijders ligt dit percentage zelfs op 59%. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft in een reactie richting Profile Tyrecenter echter laten weten dit vooral een taak te vinden van de autobranche zelf.

'Grip op je leven...Grip op de weg'
De onderzoeksresultaten en de reactie van minister Peijs zijn voor Profile Tyrecenter directe aanleiding om een landelijke communicatiecampagne te starten onder de noemer 'Grip op je leven...Grip op de weg' om Nederlanders te informeren over het belang van winterbanden. Dit gaat ze o.a. doen met de uitgave van een speciale 'winterbanden DVD', een 'winterbanden-glossy', een intensieve advertentiecampagne en een unieke babycadeaudoos voor jonge ouders.

Profile Tyrecenter
Profile Tyrecenter is de internationale en snelgroeiende keten van ruim 130 onafhankelijke allround autoservicebedrijven in de Benelux. De keten is onlangs als tweede geëindigd bij de verkiezing 'Franchise Formule van het Jaar 2004' en richt zich op zowel de particuliere en zakelijke markt. De aangesloten zelfstandige autoservicebedrijven zijn specialisten op het gebied van banden, wielen en auto-onderhoud (inclusief APK). Profile Tyrecenter Nederland is gevestigd in Veenendaal. In 2003 behaalde Profile Tyrecenter een omzet van ruim 180 miljoen euro.

EINDE BERICHT