Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Toespraak


Opening tentoonstelling 'Nell'Occhio di Esscher'in Rome

N.B.: Alleen het gesproken woord geldt

Toespraak door staatssecretaris Medy van der Laan bij de opening van NellOcchio di Escher (In het Oog van Escher) op donderdag 21 oktober in Palazzo Caffarelli te Rome

(alleen het gesproken woord geldt)

Dames en heren,

Betoverende liefde, onuitputtelijke inspiratie en tomeloze werklust: Maurits Cornelis Escher zocht en vond het in Italië. Tijdens zijn vele reizen door uw prachtige land ontmoette hij zijn vrouw Jetta. Hij ontdekte de schoonheid van de glooiende landschappen. Hij werd verliefd op het zuidelijke temperament en de levenslust die door de aderen van de inwoners stroomt. Escher genoot van elk moment, sloeg alle indrukken die hij deed op en verwerkte de beelden die hij zag vervolgens in zijn stillevens, prenten en portretten. Hij zei over zijn eigen werk: Op momenten van groot enthousiasme schijnt het mij toe dat er nooit op de wereld, door niemand, zó iets moois en belangrijks gemaakt is.

Dames en heren,
Het is voor mij een grote eer om de tentoonstelling NellOcchio di Escher te openen in deze prachtige omgeving. Het is niet verwonderlijk dat Escher verliefd werd op uw land. We hoeven hier maar naar buiten te kijken en zien zoveel schoonheid dat het bijna overweldigend is. Het is geen wonder dat er al eeuwenlang kunstenaars, schrijvers en poëten naar Italië trekken, het Mekka van de antieke cultuur.

De klassieke oudheid in combinatie met de steeds afwisselende landschappen maakt zelfs de meest nuchtere persoon lyrisch. 16 en 17e eeuwse Nederlandse kunstenaars laafden zich al aan de opgravingen van Griekse en Romeinse oudheden, aan de kunst van de Italiaanse renaissanceschilders en aan de natuur. Om van te leren en om van te genieten. Het licht van het zonnige zuiden kwam terug in het werk van vele Nederlandse schilders. Zelfs van degenen die nog nooit in Italië geweest waren.

De band tussen Nederland en Italië is in de jaren erna alleen maar sterker geworden. Vele prachtige kunstwerken in uw land en in mijn land staan daar symbool voor. En het bewijs daarvoor vinden we vandaag ook terug in In het Oog van Escher, een samenwerking tussen de Gemeente Rome, het Koninklijk Nederlands Instituut en de Escher Stichting.

Dankzij de steun van het Koninklijk Nederlands Instituut in Rome kon Escher floreren. Het was in 1924 een groot waagstuk voor hem om zijn bekende leventje in Nederland op te geven en met vrouw en kinderen naar Rome te verhuizen. Via de eerste directeur van het Instituut, Hoogerwerff, kreeg hij de gelegenheid te exposeren en hij heeft in opdracht van het instituut zelfs enkele opdrachten gekregen.

Gebaren waaruit een groot vertrouwen sprak, wat Escher steunde om door te gaan op de ingeslagen weg. Vanuit Rome maakte hij vervolgens door heel Italië lange reizen, met schetsboek en tekenmateriaal in de hand. Van de resultaten daarvan kunnen we nog dagelijks genieten.

Escher is één van s werelds populairste kunstenaars. Als je op straat mensen naar Escher vraagt, zal niet iedereen meteen weten wie hij was. Maar laat een plaatje van zijn werk zien, en allen zullen het herkennen. Van jong tot oud, van hoog tot laag geschoold, van kunstliefhebber tot cultuurbarbaar: Eschers werk spreekt tot ieders verbeelding en de reproducties van zijn schilderijen vind je overal terug.

Het is wel spijtig dat voornamelijk zijn latere, mathematische werk bij het grote publiek bekend is. Slechts weinigen hebben weet van het vroege werk van deze kunstenaar. Uit zijn artistieke impressies van Italiaanse landschappen spreekt een groot vakmanschap, dat bepalend is geweest voor zijn latere mathematische werk. Zelfs in de meest wiskundige ets of litho zijn de Italiaanse invloeden te herleiden. Daarom ben ik enorm blij dat deze tentoonstelling een compleet beeld van Escher laat zien. In het Oog van Escher toont ons hoe bepalend de Italiaanse periode voor werk van Escher is geweest.

Dames en heren,
Ik hoop dat de band tussen Escher en Rome, tussen Nederland en Italië, ook in de toekomst voor zulke prachtige kunstuitwisselingen kan zorgen. In het samenwerkende Europa zijn kunstenaarsmobiliteit en de mobiliteit van collecties zeer belangrijke themas. Dat geldt voor het huidige Nederlandse voorzitterschap, maar het is ook de inzet van de Europese Commissie voor het Cultuurprogramma.

Het werk van Escher laat duidelijk zien tot welke prachtige resultaten kunstenaarsmobiliteit kan leiden. In 1924 was het nog niet zo makkelijk om in een ander land te gaan werken en reizen, ik hoop dat dit soort barrières in de toekomst zoveel mogelijk worden geslecht. Want hoé goed kunst werkt in het leren kennen van elkaars cultuur hebben talloze kunstenaars in Europa door de eeuwen heen al bewezen.

Ik sluit graag af met woorden die Escher ooit sprak toen hem gevraagd werd naar zijn levensmotto: Laat ons proberen om de berg op te klimmen. Niet door te trappen op wat er onder ons ligt, maar door ons op te trekken aan wat zich bóven ons bevindt, voor mijn part aan de sterren. Een citaat waar veel positivisme en passie voor vooruitgang uit spreekt. Ik hoop dat de kunst een bijdrage kan leveren aan het beklimmen van vele bergen.
Ik dank iedereen die zich heeft ingezet voor NellOcchio di Escher en wens u een inspirerende rondgang langs de kunstwerken toe. Dank u wel.