AutoRai

22-10-2004

Fiat Panda 4x4 verschijnt per direct in twee smaken

Ten tijde van de internationale persintroductie werd er vanuit gegaan dat in eerste instantie alleen de luxueuze Climbing-versie naar Nederland zou komen, komend voorjaar gevolgd door de basisversie.

Nu er echter vanuit de professionele hoek al enorm veel interesse wordt getoond in de vierwielaangedreven Panda, is besloten om ook dit basismodel per direct in het programma op te nemen. Het instapmodel luistert naar de naam Panda 4x4 Professional en staat vanaf 12.195,- in de prijslijst. De Climbing kost 12.695,-. Hiermee vormt de Fiat Panda 4x4 het goedkoopste aanbod in het 4x4-segment.

De Fiat Panda 4x4 Professional richt zijn pijlen met name op de zakelijke rijd(st)er die de Panda puur omwille van zijn vierwielaandrijving aanschaft. Met zijn zwartgekleurde bumpers en stalen wielen met smallere banden is de Panda 4x4 Professional bij uitstek geschikt voor het ruigere terreinwerk. De bijzonder scherpe prijsstelling maakt hem voor bijvoorbeeld het MKB een gewilde knecht. Denk aan bedrijven, instellingen en organisaties die niet altijd met keurig geplaveide wegen te maken hebben. Voor de consument die binnen de hype van 4x4 op zoek is naar een attractieve, betaalbare en lekker ogende auto, is de Fiat Panda 4x4 Climbing natuurlijk het perfecte aanbod. De Panda 4x4 Climbing heeft een grote fun-factor en is een auto die in de betaalbare klasse iets extras biedt.

Beide nieuwe Panda versies worden in eerste instantie geleverd met de beproefde, 60 pk sterke 1,2 liter FIRE benzinekrachtbron. Zoals de naam al aangeeft, zijn beide uitgerust met een modern systeem van vierwielaandrijving. Om precies te zijn een traploos regelende en zeer snel, automatisch reagerende viscokoppeling. Deze viscokoppeling zorgt ervoor dat de achterwielen een deel van het werk overnemen zo gauw de voorwielen grip beginnen te v erliezen.DoorgaansrijdtdePanda4x4 als een normale voorwielaangedreven auto. Meestentijds wordt tot 98 procent van de krachten (op normaal, stroef asfalt) door de voorwielen op de weg overgebracht. Alleen indien nodig helpen de achterwielen mee. De werking is traploos variabel, tot de krachten uiteindelijk gelijk over de vier wielen worden verdeeld. Dit garandeert niet alleen veel meer tractie bij het optrekken, maar stelt diezelfde voorwielen ook aanzienlijk beter in staat om hun andere (en niet minder belangrijke) taak met verve te vervullen: sturen. Op testbanen blijkt onomstotelijk dat de Panda 4x4 met aanzienlijk hogere snelheid een bocht kan nemen dan een vergelijkbare, voorwielaangedreven uitvoering. Wat een belangrijk voordeel oplevert met betrekking tot de veiligheid.

Techniek aangepast
De Panda 4x4 Professional en Panda 4x4 Climbing zijn in vergelijking met de voorwielaangedreven Panda-uitvoeringen ingrijpend gewijzigd. Kijk maar eens naar de ruime bodemspeling van respectievelijk 16 en 16,5 centimeter. Zon vijf centimeter meer dan de tweewielaangedreven Panda. Maar de meest opvallende noviteit naast de 4WD natuurlijk - is zonder twijfel de nieuw ontwikkelde achterwielophanging. De semi-onafhankelijke torsieas van de Panda wordt in de 4x4 vervangen door een onafhankelijk werkend systeem met gesleepte draagarmen. Het geheel wordt samen met de aandrijving door een eveneens nieuw subframe gedragen. Het garandeert niet alleen een uitmuntend weggedrag, maar staat de wielen op ruw wegdek ook meer bewegingsvrijheid toe. Zonder dat je het meteen ziet, is ook de McPherson voorwielophanging op talloze punten veranderd. Met zijn dubbelwerkende schokdempers (de in- en uitgaande slag wordt gedempt), aangepaste veren, dikkere zuigerstangen in de dempers, nieuwe triangels en aangepaste ophangbussen kun je bijna van een nieuwe set-up spreken.

Verfijnd
Hoe verfijnd de Panda 4x4 is, blijkt wel wanneer je de uitrusting bekijkt. Zo is bijvoorbeeld de Dualdrive (in twee standen instelbare elektrische) stuurbekrachtiging standaard. De Climbing uitvoering is als gezegd de meest luxueuze versie van de twee. Hij is uiterlijk herkenbaar aan de gescheiden beschermpanelen voor en achter, dakrails, in carrosseriekleur gespoten bumpers en mistlampen. Tevens af-fabriek aanwezig in deze Climbing: centrale vergrendeling met afstandbediening, elektrische raambediening (voor) en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel.